www.carclean.nl
Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 31

Thread: [SEAT] [Leon 5F] passen deze remmen onder mijn auto?

[SEAT] [Leon 5F] passen deze remmen onder mijn auto?

Beste SO'ers,

Heb een tijdje geleden voor een schappelijke prijs een setje OEM klauwen met 345mm schijven gescoord om te reviseren en vervolgens te monteren onder mijn leon.
    Het betreft een setje klauwen waarvan ik dacht dat het dezelfde als de Golf R32 waren (welke plug en play zijn), dus ik een revisiesetje kopen, maar tot mijn verbazing bleek het cilinder en stofhoes niet te passen. Het cilinder van een R32 heeft namelijk een diameter van 57mm, en deze klauwen hebben een cilindergrootte van 60mm.
    Ik heb toch maar de correcte revisiesetje gekocht en na verdere onderzoek bleek het remmerij te zijn van mogelijk een Audi S4 b7 of hoger zoals de a6. Zie link van bremboparts: https://www.bremboparts.com/europe/n...ro/000019740-1 (remschijfdiameter 345mm en onder remklauwen diameter zuigers 60mm, dat zijn ze)

Steekmaat klopt wel, die is gewoon 5x112, maar de centerringdiameter is 68mm en naar mijn weten zijn die van een leon 5F 65mm. Kan dit zonder gevolgen gemonteerd worden aangezien het schijf op zijn plek blijft door de wielbouten er die doorheen vastzitten?

Staat mij echter ook iets van bij dat de hogere modellen uit de VAG groep de fuseestuk(of wielophanging) toch anders in elkaar zit dan die van het mqb platform, maar ik weet het niet zeker. Heb wel eens de remklauwhouder naast mijn huidige gemonteerde klauw gehouden en de gaten vallen precies door elkaar heen, maar dat zegt mogelijk nog niets.

De schijven vervangen door een niewe met centreerringdiameter van 65mm is voor mij nog wel te overwegen omdat ik dan ook gelijk geperforeerde schijven kan aanschaffen (zijn deze schijven niet helaas). Maar als er meer bij komt kijken zoals een adapterstuk op maat doe ik hem toch maar liever weg...

Wie kan mij hierin begeleiden?
    Seat Leon 5F FR 1.8TSI DSG

Senior Member XPtuning's Avatar
    Voor zover ik weet moet de centrering diameter exact zijn want ook de gaten van de wielbouten zijn niet precies pas om te centreren, ook niet dat ene kleine M6 boutje. Ik denk dat trillingen dan onvermijdelijk is.

Misschien beter om een Cupra setje te zoeken.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

De Cupra 345mm 1P remmen zijn exact hetzelfde als van een Golf 5 R32 !!

(Ben je in de war met een Golf 4 R32, die heeft trouwens 2 zuigers !!)

Ik had op mijn Leon 1p ook een setje R32 remmen gemonteerd en dat past gewoon. Ik rijd nu ook met dezelfde velgen 18" Motec velgen op mijn 5F die ook op de 1P zaten; steek en diameter is ook gelijk.

Ik kan mij herinneren dat Erminio met zijn 5F TDI ook een 345mm setje had gemonteerd en ook dat past gewoon.

De 5F Cupra heeft daarentegen 340mm schijven en de klauw is ook iets anders, fusee zal dus wel anders zijn dan van een ander model 5F?
    Leon Cupra 280 | 5d | JD stage 1+ | DSG | VWR intake | 290 uitlaat | Bucketseats | Side skirts | Clubsport S brakes | Spacers | 18"Motec | MPSS |

Quote Originally Posted by mart20vt View Post
    De Cupra 345mm 1P remmen zijn exact hetzelfde als van een Golf 5 R32 !!

(Ben je in de war met een Golf 4 R32, die heeft trouwens 2 zuigers !!)

Ik had op mijn Leon 1p ook een setje R32 remmen gemonteerd en dat past gewoon. Ik rijd nu ook met dezelfde velgen 18" Motec velgen op mijn 5F die ook op de 1P zaten; steek en diameter is ook gelijk.

Ik kan mij herinneren dat Erminio met zijn 5F TDI ook een 345mm setje had gemonteerd en ook dat past gewoon.

De 5F Cupra heeft daarentegen 340mm schijven en de klauw is ook iets anders, fusee zal dus wel anders zijn dan van een ander model 5F?
    Nee, ik heb echt een single pot zuiger van 60mm, zie foto's.

Zijn vrijwel identiek aan de Cupra 345mm 1P / Golf 5 R32 remmen, alleen hebben die 57mm zuigers.

De fusees zijn vanaf de golf 5 (zo ook de 1p en de rest van VAG in dit segment) identiek aan elkaar. Durf ik alleen niet te zeggen of ze identiek zijn met de zwaardere segmenten zoals de a4/passat, a6 etc.. op de centreerringdiameter na. Die is 68mm t.o.v. 65 op de golf/leon. Waar het mij om gaat is, als ik de remklauwhouder en schijf monteer, ik niet met een offset zit die ik met adapters op moet zien te lossen.

Ik ga vrijdag maar naar een doe het zelf garage om de boel eens te passen, en dan kom ik er zelf wel achter.

Dit zijn inderdaad geen R32/Cupra klauwen maar komen waarschijnlijk van een Audi?

Of dat gaat passen geen idee dus?

Centreermaat van een 5F, 1P is 57,1 mm of bedoel je wat anders ?
    Leon Cupra 280 | 5d | JD stage 1+ | DSG | VWR intake | 290 uitlaat | Bucketseats | Side skirts | Clubsport S brakes | Spacers | 18"Motec | MPSS |

Het fusee gedeelte waar jij over gehoord heb is idd verschillend en gaat over de fusee poot. De FR en Cupra modellen hebben een iets grotere diameter (weet ff niet welke precies) dan de lagere modellen. De Golf R32 set past alleen 1 op 1 op de FR (312) en Cupra modellen (345). Ik heb namelijk ook een 5F gehad (FR) met Cupra klauwen (identiek aan de R32 van dezelfde jaren/model/onderstel/periode) en AP racing 2 delige schijven 345.

Hamvraag is, heb je een FR ?
    Last edited by Erminio; 03-04-2020 at 12:12.
    Ford Focus - 1.5 EcoBlue ST Line Business / Leon 1P Trackday Cupra

Ik denk dat het alleen past op een 5F 184pk, dat is denk ik de enige versie die minimaal 312mm heeft ?

De 1M TDI 150pk had slechts 288mm, terwijl de TS 20VT 312mm had b.v.

Voor de rest zegt FR helemaal niets meer over motor/remmen is een soort S-line uitvoering.

Edit: Als jouw 1.8TSI ook 312mm heeft past het waarschijnlijk wel!!
    Last edited by mart20vt; 03-04-2020 at 12:49.

Dit zijn B7 S4 remmen, ik heb ze ook.... overgenomen van Rogek en zijn S4 B5.
    Er ontbreekt een beugeltje waar de remslang op uitkomt en het "S" vormige buisje...
    Last edited by XPtuning; 03-04-2020 at 14:44.

Hoi allen,

Had vandaag de mogelijkheid om de auto op een brug te zetten en 1 klauw probleren te monteren om te zien of het gaat passen. Hieronder mijn bevindingen:

Remklauwhouder past zonder problemen aan het fuseepoot met de bestaande bouten

Heb vervolgens de houder losghehaald en de schijf gemonteerd. Deze passte wel, alhoewel de naaf van de schijf wat groter is was het wel lastig om hem op zijn plek te houden. Het stofkap heb ik iets naar achter gebogen zodat deze niet in de weg staat.

Je ziet ook duidelijk dat er beduidend meer tussenruimte is dan de originele schijf (68mm vs 65mm), maar dat was zoals verwacht.

Hieronder zie je dat de remklauwhouder niet genoeg uitsteekt om het te kunnen monteren. Scheelt een centimeter ofzo. Is denk ik ook niet op te lossen met een adapterstuk omdat de gaten te dicht op het fuseestuk zitten.

Al in al, was een leuk experiment voor mij om zelf eens te zien of het past of niet. Heb de klauwen ook zelf helemaal volledig gereviseerd, dus een leerzaam projectje was het wel.
    Heb ze inmiddels ook te koop staan, en dan weet ik dat ze i.i.g. niet onder de golf/leon passen en weet ik wat ik verkoop.

Mijn huidige schijven hebben nog een dikte van ong. 23mm(minimum is 22) en de blokken kunnen ook nog wat mee. Zodra ze aan vervanging toe zijn wil ik geperforeerde schijven nemen met goede blokken eronder en stalen remleidingen. Denk dat ik daarmee wel in de buurt kom kwa remperformance met een stock Cupra R 340mm setje en dat voldoet wel voor mijn autogebruik.

Ik dank jullie voor jullie reacties en aandacht.
    Last edited by koek moek; 03-04-2020 at 18:05.

Waar staan ze te koop?

Page 1 of 4 123 ... LastLast