www.jdengineering.nl
Results 1 to 8 of 8

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Auto lange tijd niet gebruiken.

[SEAT] [Leon 5F] Auto lange tijd niet gebruiken.

Door omstandigheden kan ik mijn auto voorlopig niet meer gebruiken.
    De auto staat 2 straten verder geparkeerd in een garage dat ik huur.
    Nu zijn ze maand of 3 geleden begonnen met straatwerken en kon ik de auto in het begin van de werken nog voorzichtig buiten en binnen rijden maar door de stormen(dennis en chiara)en later de coronacrisis werden de werken stopgezet.
    Nu ben ik weekje of 3 werkloos geweest en had de auto nog es gebruikt en in de garage gezet(er waren nog altijd geen werken in de straat)maar in de dagen erna hebben ze toch de straat helemaal uitgegraven en geraak ik niet meer weg.
    Nu gaat de auto toch een tijdje moeten stilstaan want er word wel stilletjes aan gewerkt maar dit gaat nog maand of 2 a 3 duren vrees ik.
    Hebben jullie tips wat ik nu best met de auto kan doen qua onderhoud?
    Ik kan nog wel klein stukje rijden voor de garage maar das echt maar klein ritje.
    Af en toe es starten en verzetten?Banden?Batterij?
    Tips zijn welkom!

Verstuurd vanaf mijn SM-G9860 met Tapatalk

In de winterperiode hang ik na ca 2 maanden voor een week een druppellader aan de auto. Omdat die van mij binnenstaat krik ik hem 1x op, geef een slag aan de band en laat hem weer zakken om vierkante banden te voorkomen. Zal vast nog niet nodig zijn na 2 maanden, voor het gevoel is het iig wel goed. De motor laten draaien doe ik niet. Ik ben van mening dat het slechter is om hem 5 minuten stationair te laten draaien dan hem gewoon niet te laten draaien in de winterperiode dat ze stil staat.
    SEAT Ibiza 6F FR || Showroom ||
    SEAT Leon 1M FR || Showroom ||

Expert Member Cordoba's Avatar
    Andere optie om vierkante banden te voorkomen/verminderen is de banden harder oppompen dan bij normaal rijden, voor je gaat rijden dan wel de banden weer af laten lopen tot de normale druk.

Wat de accu betreft: bij een oudere auto zou ik de accu afkoppelen, maar met een moderne auto zoals een 5F kan dit vervelend uitpakken, dus zou ik de voorkeur geven om de accu af en toe aan de lader te hangen. Let wel goed op, een moderne accu van een auto met start/stop mag je niet zomaar via de polen opladen, ik dacht dat je de massa van de lader aan de massa van de auto moet koppelen, maar als het goed is staat dat in je instructieboekje.

Heb je overigens geen bericht gehad dat de straten afgesloten zouden worden voor onderhoud?
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Expert Member Fluxx's Avatar
    Welke brandstof zit erin? E10 is namelijk maar zeer beperkt 'houdbaar.

Quote Originally Posted by Fluxx View Post
    Welke brandstof zit erin? E10 is namelijk maar zeer beperkt 'houdbaar.
    Ik tank altijd E5.
    Volle bak nog,was nog snel gaan tanken toen de prijzen hier zakten.

Member
    1) Neem een goede acculader, bv CTek, met geïntegreerde druppellader..
    2) Sluit eerst de rode kabel aan op de pluspool van de accu.
    3) Sluit daarna de zwarte kabel aan op het speciale massapunt aan het schutbord, vlak achter de accu.
    4) Daana de stekker in het stopcontact.
    5) Afkoppelen in omgekeerde volgorde.
    6) Zorg voor voldoende ventilatie tijdens het hele laadproces.
    Seat Leon ST 1.0 TSI - 07/2017

Quote Originally Posted by Canon-Eye View Post
    1) Neem een goede acculader, bv CTek, met geïntegreerde druppellader..
    2) Sluit eerst de rode kabel aan op de pluspool van de accu.
    3) Sluit daarna de zwarte kabel aan op het speciale massapunt aan het schutbord, vlak achter de accu.
    4) Daana de stekker in het stopcontact.
    5) Afkoppelen in omgekeerde volgorde.
    6) Zorg voor voldoende ventilatie tijdens het hele laadproces.
    Helaas geen stopcontact in de garage.

De accu kan wel losgekoppeld worden, zodat deze ergens anders op een druppellader aangesloten kan worden.
    Wel zijn er een aantal functie's, die later weer geactiveerd moeten worden. Zie pagina 277 van deze engelstalige handleiding: https://www.seat.co.uk/datamanual-ma...N_11_17_EN.pdf

Dit staat er ook nog met betrekking tot langdurig niet gebruiken van de auto:

If the vehicle is not used for long periods

The vehicle has a system for monitoring the current consumption when the engine is left unused for long periods of time ››› page 201.
    Some functions, such as the interior lights, or the remote door opening, may be temporarily disabled to prevent the battery from running flat.
    These functions will come back on as soon as the ignition is switched on and the engine started.
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦