www.lowering.nl
Results 1 to 10 of 10

Thread: [SEAT] [Ibiza 6J] schijven en blokken vervangen, overdreven duur?

[SEAT] [Ibiza 6J] schijven en blokken vervangen, overdreven duur?

Beste leden, ik snap iets echt niet, worden wij als consument opgelicht of mis ik iets.

Zit ik te kijken voor schijven+blokken vervangen bij de dealer, 360+340 euro, zit ik los te kijken naar schijven en blokken zie je dat je ze al hebt voor 20e en duurder, arbeidstijd schijnt ook 1 a 2 uur max te zijn? Hoe komen de dealers dan bij zulke extreme prijzen er voor?

Al koop je dure schijven, kom je nier eens in de buurt van hun prijzen/logica, terwijl zij gewoon normale monteren lijkt mij die niet overdreven duur zijn. Hoe kan dit geintje nou zo duur zijn of is dit gewoon legale vorm van oplichting.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Een dealer rekent meer dan 90e per uur. Die mooie showroom, werkplaats personeel met opleidingen/certificaten en gereedschap, stroom, huur van het pand etc moeten toch ergens van betaald worden. Schijven en blokken van een fatsoenlijk merk nemen (Ferodo/Brembo/ATE/etc), bij voorkeur schijven met "high carbon" legering. Remmen vervangen is zo moeilijk niet & als je het niet zelf kan (of wilt doen) is er altijd wel een universele garage die schappelijker is qua prijzen.

[edit]
    Het gros van de consumenten tikt dat zo af bij de dealer, want "dan weet ik dat het goed gedaan is". Terwijl je echt stukken goedkoper uit kan zijn, zonder op kwaliteit in te boeten.
    Last edited by nd-photo.nl; 05-05-2020 at 19:52.

Expert Member Fluxx's Avatar
    Voor voor + achter schijven + blokken is dat een heeeel nette prijs, zeker als het een dealer is. Net ff nagekeken, en bruto B2C prijs voor Brembo zit je grofweg op 365 euro voor remschijven + remblokken voor & achter. Je kunt niet 2 uitersten met elkaar vergelijken. VAG/OEM onderdelen bij een merkdealer en online prijzen opzoeken van waarschijnlijk een Chinees merk op prijsstunters zoals Autodoc. En arbeidstijd is volgens Haynes 1.9 uur (voor en achter). Als je dat even doorrekent met een gemiddeld uurtarief voor dealer (75 euro ex btw) kom ik uit op 172,42 inclusief aan arbeid.

En zoals ND al zegt hierboven, de kosten voor een dealer zijn enorm. Dat moet natuurlijk ergens aan terugverdiend worden.

Je kunt ook bij een universele garage gaan of het zelf doen

Senior Member XPtuning's Avatar
    Denk dat Fluxx het perfect verklaard....

Om wat voor auto gaat het eigenlijk?
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Niet geheel vreemde prijzen voor een dealer / garage. En de schijven die je tegenkomt voor 2 tientjes zijn vaak van mindere kwaliteit en trap je zo krom met remmen. Ben zelf wel fan van ATE / Ferodo en Brembo spul. Iets duurder maar wel kwaliteit.
    SEAT Ibiza 6F FR || Showroom ||
    SEAT Leon 1M FR || Showroom ||

Expert Member Fluxx's Avatar
    Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Om wat voor auto gaat het eigenlijk?
    Ibiza 6J 1.2 TSI ben ik vanuit gegaan, als ik zijn posts in andere topics bekeek.

Op remmen moet je idd niet op bezuinigen. Vind dat zelf erg belangrijk. Als ik wil en moet remmen moet die het ook goed doen.
    seat leon 1.8 20vt topsport! 252 pk & 375 nm JD stage 2

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Amen! Ik heb op de Lupo wel eens een cheapo setje gebruikt (via Bandel Online). Remt op zich prima voor de huis tuin en keukengebruiker, maar heb het daarna toch vervangen voor een setje high carbon schijven en EBC Greenstuff.

Ik vind het ook overdreven duur. En denk nou niet dat alles wat origineel VAG is altijd beter is.

Paar jaar geleden heb ik zelf mijn remschijven en remblokken voor vervangen. Materialen bij een webwinkel gekocht (Bosch) en ik was voor 75,-- euro klaar.
    VAG is een grootafnemer van remschijven en remblokken en zou het dus nog voordeliger moeten kunnen inkopen als een webwinkel.
    Laten we eens uitgaan van de 75,-- euro waar ik het voor ingekocht heb en daar nog eens een keer 100% marge op gooien. Zit ik aan 150,-- euro materiaal.
    De werkzaamheden zijn eenvoudig: Voorwielen eraf en per zijde de twee glijpennen verwijderen. Alles demonteren en weer monteren. Een monteur moet dit makkelijk kunnen in een uur a 100,-- euro per uur kunnen klaren. Zit ik op 255,-- euro totaal . De VAG dealer vraagt hiervoor 355,-- euro.

Leuk detail: Mijn niet originele remschijven zijn na dezelfde km stand als mijn originele remschijven minder versleten.. Dus originele kwaliteit... ?
    Ook de bumpstops van mijn achterschokbrekers: De niet originele gaat veel langer mee als de originele.

Vergeet niet:
    VAG maakt bijna niets zelf. Het enige wat ze doen is auto's ontwerpen en de onderdelen inkopen en vervolgens de auto in elkaar zetten.
    Onderdelen komen van Bosch, NK, TRW, Valeo, ATE / Ferodo Sachs etc vandaan maar dan vaak met een VAG / Seat logo erop. Vaak dezelfde kwaliteit maar omdat er VAG / Seat op staat veel duurder.
    Last edited by Maribiza; 06-05-2020 at 20:12.
    1.2 TDI - 2010 **** 4.0 liter per 100 km. *** 351.000 km
    op 10 maart 2020 -- Veel auto-onderhoud kun je zelf -

Voor 75 heb je vast kleine schijfjes en blokken (in het geval van Bosch)
    Kom toch al snel 130 euro.
    Seat Ibiza SC Sport Up, Lumina Orange, 1.9tdi 105pk->153pk/335Nm.