www.jdengineering.nl
Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 11 to 20 of 23

Thread: [SEAT] [Leon 5F] Valve for Fuel Metering (N290)

Quote Originally Posted by boolean View Post
    Het was slechts een kort gesprek tussen Hans Sloot en JD. De afgelopen twee jaar blijkt deze melding steeds vaker op te treden. Daarom wist JD het euvel ook zo snel te identificeren. Gechipte auto's hebben hier meer last van omdat er bij vollast het uiterste van de brandstofpomp gevraagd wordt. Een kleine obstructie zorgt er dan al voor dat de vereiste toevoer niet gehaald wordt.
    Denk dat het eerder aan de kwaliteit van de leidingen ligt, dan aan de V-Power.
    Heb zelf lang gereden met V-Power (98) uit Belgie en uit Nederland waar ik 10% bio-ethanol aan toevoegde. Dit heeft nooit problemen opgeleverd.
    Is er misschien een revisie voor die leidingen gekomen (ETKA)?
    Last edited by McDonald; 18-06-2020 at 07:43.
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦

Daar kan alleen nog over worden gespeculeerd. Dat dit wordt veroorzaakt door de brandstof mag duidelijk zijn, maar of het uitsluitend tanken van BP Ultimate de oplossing is ben ik nog niet van overtuigd. Als ik over vier jaar weer in dit topic post met hetzelfde euvel, dan is BP Ultimate niet minder agressief gebleken.
    "Seat Leon Sport 1.8 20VT '02 ░ JD Stage 2 (250pk, 380Nm)"
    Seat Leon ST Cupra 290 '16 ░ JD Stage 1 (383pk, 522Nm)

Ik heb er geen spijt van dat ik naar het einde van de wereld ben gereden (en bijna van het randje afgevallen) om een diagnose te laten stellen. Hans Sloot heeft het probleem daadwerkelijk weten te verhelpen. Ik heb de auto sinds vrijdag terug en kan de storing niet meer opwekken. Blijkbaar zorgde de aangetaste brandstofleiding al langer voor een verminderde doorvoer. Een maand geleden, toen ik de auto even de sporen gaf, bleef deze steken op 265 km/u. Op de terugweg van Lochem naar Tilburg haalde ik weer moeiteloos de 290 km/u. Ik heb heel de weg in Cupra modus gereden (die ik normaliter amper gebruik) en de auto reageerde weer als vanouds. Ik was in de veronderstelling dat het afgenomen vermogen tussen mijn oren zat (pk's wennen namelijk snel), maar in dit geval was ik er blijkbaar echt een aantal verloren.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Mooi dat het is opgelost Steven, die tijd en km's ben je snel weer vergeten met een auto die weer rijd zoals het hoort!

Mooi dat het is opgelost !

Ik zelf rij nu alweer bijna 10000 km met een nieuwe motor. Het hele verhaal hierachter wil ik hier nog wel een keer posten, maar de reden zou zo maar in dezelfde oorzaak kunnen liggen. De ervaring die jij beschrijft met je gevoel over het verminderde vermogen ken ik namelijk ook.
    Daarom heb ik in deze thread al eerder gepost dat ik dit een erg interessant onderwerp vind
    SEAT Leon SC Cupra 280 (km/u) | Handbak | Nevada wit | JD Stage 1 | Sachs Performance koppeling

Senior Member XPtuning's Avatar
    Quote Originally Posted by boolean View Post
    Het lijkt hier net een monoloog, maar voor de ge´nteresseerden: de diagnose is gesteld. De brandstofleidingen (flexibel gedeelte) bleken zich van binnenuit te ontbinden, waardoor er prut voor de inlaat van de hogedrukpomp zat. Na overleg tussen Hans Sloot en JD hebben ze dit geconstateerd. Blijkbaar is Shell V-Power hier de oorzaak van.

Met mijn vorige Leon heb ik altijd BP Ultimate getankt, maar sinds de aanschaf van mijn huidige Leon (drie jaar geleden) ben ik overgestapt op Shell V-Power i.v.m. Air Miles. Het ziet er naar uit dat ik noodgedwongen weer over zal moeten stappen op BP Ultimate. Op iedere hoek van de straat vindt je wel een Shell (of zelfs meerdere), maar BP's zijn helaas erg zeldzaam geworden.
    Zit er iets van een filter voor de hogedrukpomp?
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Quote Originally Posted by DriverSeat View Post
    Mooi dat het is opgelost !

Ik zelf rij nu alweer bijna 10000 km met een nieuwe motor. Het hele verhaal hierachter wil ik hier nog wel een keer posten, maar de reden zou zo maar in dezelfde oorzaak kunnen liggen. De ervaring die jij beschrijft met je gevoel over het verminderde vermogen ken ik namelijk ook.
    Daarom heb ik in deze thread al eerder gepost dat ik dit een erg interessant onderwerp vind
    Wow, daar heb ik niets van meegekregen! Een compleet nieuw motor is niet niets. Was de krukas gebroken of zuigers ingesleten? Ik ben erg benieuwd naar de oorzaak. Ik heb de auto een jaar nadat deze was gechipt nog op een testbank gehad, en toen gaf hij nog hetzelfde vermogen aan als bij JD. Een aantal pk's (6) en Nm's (10) meer zelfs. Dus ergens tussen het tweede en derde jaar zijn de brandstofslangen op gaan lossen.

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Zit er iets van een filter voor de hogedrukpomp?
    Nee. Het bijzondere is dat het een volledig filterloos systeem is. De opvoerpomp in de tank zal ongetwijfeld een "gaasje" hebben om grof vuil buiten te houden, maar er zit nergens een daadwerkelijk vervangbaar filter tussen.

Het gaat niet om een gebroken krukas of ingesleten zuigers. Naar mijn idee is het motorblok zelf zeer degelijk. Problemen kunnen ontstaan door oorzaken zoals jij aangeeft. Ik probeer binnenkort het hele verhaal hier te posten. Dan kunnen we daar verder op doorgaan.
    SEAT Leon SC Cupra 280 (km/u) | Handbak | Nevada wit | JD Stage 1 | Sachs Performance koppeling

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    Ben benieuwd!
    Being a Petrolhead never gets boring....

Expert Member Cordoba's Avatar
    Nu ik het hele topic heb gelezen, en dus ook de oorzaak, krijg ik wel een beetje een dÚja v˙ gevoel. Volgens mij was er een kleine 10 jaar terug al volop discussie over de toenmalige V-power, die toen ook wel bekend stond als Euro97, omdat ie niet aan de normen van Euro98 voldeed.

Het maken van slangen die tegen een bepaalde vloeistof kunnen, lijkt me ook niet zo'n probleem, maar als die vloeistof soms 'vreemde' componenten bevat is allereerst die vloeistofsamenstelling al geen constante. Combineer dat met bestand tegen grote temperatuurverschillen (-40 tot +60??), wisselende drukken, en niet mogen gaan lekken ook niet op de koppelingen, en het wordt al een stuk lastiger om het juiste slangmateriaal te kiezen.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast