www.lowering.nl
Results 1 to 10 of 10

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] 2005 Dagteller en klok reset na contact omdraaien

Exclamation [SEAT] [Ibiza 6L] 2005 Dagteller en klok reset na contact omdraaien

Beste lezers,

Sinds kort is het zo dat de gegevens van mijn klok/dagteller meteen worden vergeten wanneer ik de sleutel omdraai na het rijden. De gegevens verdwijnen dan op het dashboard dus ik zie niks meer en als ik de sleutel dan weer omdraai om te starten dan komt alles weer op 0 te staan. Klok stond eerst een aantal keer per week fout maar nu verdwijnt de tijd dus elke keer wanneer ik de sleutel omdraai om hem uit te zetten

Heb de accu al een paar keer opnieuw aangesloten. Ik weet ook niet naar welke zekering ik moet kijken voor dit probleem.
    Last edited by Avation95; 16-06-2020 at 20:50.

Senior Member XPtuning's Avatar
    Volgens mij gebeurt dat ook al de accu los genomen wordt...ik zou het zoeken dat er ergens door een flinke spannings dip ontstaat bij het omdraaien/uitnemen van de sleutel.
    Misschien een defect contact slot....
    Heb je al eens met een multimeter in de DC stand het voltage gemeten in normale toestand en kijk ook wat er gebeurt als je de sleutel omdraait...
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Bedankt voor je bericht! Ik vermoed niet dat het met een dip te maken heeft omdat mijn radio instellingen wel worden onthouden. Helaas beschik ik niet over een multimeter op dit moment dus ik kan het niet bevestigen. Ik heb vandaag een nieuwe accu gekocht en aangesloten voor de zekerheid.

Wat ik vergeten ben te vermelden is dat mijn lichtverklikker(?) het ook niet meer doet (de zoem die afgaat als mijn slot uit het contact is maar mijn lichten nog aan staan en ik de deur open doe)
    Last edited by Avation95; 18-06-2020 at 19:18.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Let eens op je binnenverlichting: grote kans dat er n of meer microswitches in je deurslot niet meer lekker zijn, waardoor de auto niet altijd weet wanneer een deur open is. Verschijnselen zijn lichtzoemers die niet werken, binnenverlichting die het niet doet, of op vreemde momenten aan of uit gaat, en auto die soms spontaan op slot gaat. De goedkoopste manier om een deurslot te laten fixen is via Deurslotreparatie, garages en dealers vervangen alleen het slot en dan ben je al snel 200 euro kwijt. Grote kans dat dit volledig losstaat van je andere probleem, tenzij er ergens een ongebruikelijke kabelbreuk zit. (kapotte microswitches in het slot is net als kapot raammechanisme een regelmatig voorkomend probleem)
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Hi Cordoba, bedankt voor je reactie! Ik ben vorig jaar via dit forum bij deurslotreparatie geweest, top service!

Ik denk echter dat dit probleem wel met elkaar samenhangt, aangezien het rond hetzelfde tijdstip is gestopt met werken. Waar het eerst af en toe een probleem was, werkt het sinds eergisteren helemaal niet meer (tijd/dagteller reset altijd en verklikker gaat nooit meer af). wat ik VERMOED is dat het te maken heeft met de stroomvoorziening naar die omgeving toe. Ik dacht wellicht dat het met een zekering te maken had maar ik kan geen kapotte vinden. Weet iemand of het met wat handigheid mogelijk is om dit probleem op te lossen? (Wellicht een defecte stroomkabel of aansluiting rondom dat gebied). ik weet niet precies naar welke kabels/aansluitingen ik in dat geval moet kijken.
    Last edited by Avation95; 18-06-2020 at 20:19.

Heb hier nog twee afbeeldingen van mijn zekeringkast boven de accu. er viel namelijk een ring-connector afkomstig van de tweede foto uit de accukast toen ik bezig was maar ik denk dat dit van de vorige eigenaar af kwam. ik zie echter geen kapotte zekeringen.

https://ibb.co/k6rd368

https://ibb.co/mS9fWw9
    Last edited by Avation95; 18-06-2020 at 20:19.

Voor 15~25 EUR koop je een eenvoudige multimeter bij de bouwmarkt.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Dat een zekering er niet kapot uit ziet, wil niet zeggen dat ie ook niet kapot is. Soms is het niet of heel moeilijk te zien dat een zekering kapot is, dat kun je op manieren vinden: door de zekering door te meten met een multimeter, f door de zekering om te wisselen en kijken of het probleem verplaatst of weg is. (Je kunt een reserve zekering van dezelfde waarde pakken en die gewoon omwisselen, of je kunt 2 zekeringen van dezelfde waarde omwisselen in de zekeringkast.

Het is ook niet onmogelijk dat er een probleem zit op de printplaat van je instrumentenbord (glaszekering op de print kapot, onderbreking in het circuit, losgeraakte of slechte connector, noem maar op)
    Last edited by Cordoba; 18-06-2020 at 23:08.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Gebroken soldering op de printplaat, kwestie van opnieuw solderen....

Check ook voor donker gekleurde print sporen (hoge weerstand) of doorgebrande print sporen....