www.jdengineering.nl
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 22

Thread: [SEAT] [Ibiza 6K] 2.0 16V ABF vreemd motor gedrag

[SEAT] [Ibiza 6K] 2.0 16V ABF vreemd motor gedrag

gaan we dan kijken of iemand van jullie hier achter kan komen

Heb laatst mijn lambda vervangen ( Bosch 0 258 003 584 ) i.v.m. hoog brandstofverbruik (55 liter op 400km)
    maar ook omdat de auto bijna uitviel als deze warm was

als hij warm is en ik stop bij een stoplicht dan zakt hij naar 400 toeren en springt dan weer op ( soms niet dan slaat hij gewoon af )
    wat nu echt raar is, is dat wanneer ik mijn ( nieuwe ) lambda loskoppel, alles bijna in orde is, hij loopt dan bijna zoals het moet
    soms heeft hij dan nog dat ie na 10 km voor een stoplicht effe wil hikken naar 400 rpm dat doet ie dan 2 x en stabiliseert zich dan op ongeveer 750 rpm

dus kort samen gevat met lambda aangesloten en warme motor dan is het probleem er volledig ( stinkt ontiegelijk naar benzine dan )

Lambda losgekoppeld dan is het probleem een heel stuk minder maar nog niet weg
    zowel met oude als nieuwe lambda dit probleem

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Dingen waar ik aan denk;
    -Gasklep schoonmaken/afstellen
    -Luchtmassameter schoonmaken/vervangen
    -Bougies nakijken/vervangen
    -Bougiekabels nakijken/vervangen
    -Bobine/verdeelkap nakijken/vervangen
    -Brandstoffilter nakijken/vervangen
    -Vacuumslangen nakijken/vervangen
    -Vacuumklepjes nakijken/vervangen
    -ECU reset

Expert Member Cordoba's Avatar
    Welke lambda heb je vervangen, die vóór of die ná de kat?
    Heb je de bedrading naar de lambda gecheckt? Als bijvoorbeeld de bedrading voor de verwarming van de lambda kapot is, zal een nieuwe lambda ook niet helpen.

Uit de beschrijving en de combinatie van stinken naar benzine en hoog brandstofverbruik, trek ik de conclusie dat ie waarschijnlijk veel te rijk loopt. (Ik ga er vanuit dat alle cilinders gewoon meedoen, omdat je anders wel een opmerking over 'op 3 poten lopen' had gemaakt. Blijft de vraag wat de precieze oorzaak is, en daarvoor zou ik de auto uitlezen op foutcodes, zodat je in elk geval in de juiste richting gaat zoeken.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Senior Member XPtuning's Avatar
    Hiermee kan je goedkoop de auto uitlezen:
    Apps Piston of Torque Pro in combinatie met:
    https://www.autowolf.nl/gb/home/347-...ce-canbus.html
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Senior Member XPtuning's Avatar
    Lees de auto uit als hij warm is en de betreffende problemen toont.
    Kijk naar de temperatuur en lambda waarden.
    Mogelijk dat je temperatuur sensor defect is en doorgeeft dat de motor nog koud is. Kijk of überhaupt lambda waardes binnen krijgt.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Dingen waar ik aan denk;
    -Gasklep schoonmaken/afstellen ( Blinkt als een spiegel )
    -Luchtmassameter schoonmaken/vervangen ( niet aanwezig )
    -Bougies nakijken/vervangen ( vernieuwd )
    -Bougiekabels nakijken/vervangen ( alle nagemeten 3 tot 5 Ohm weerstand )
    -Bobine/verdeelkap nakijken/vervangen ( Vernieuwd )
    -Brandstoffilter nakijken/vervangen ( Vernieuwd )
    -Vacuumslangen nakijken/vervangen ( Gecontroleerd met remmenreiniger en lopende motor geen verandering )
    -Vacuumklepjes nakijken/vervangen ( idem als hierboven )
    -ECU reset ( foutcode was P0106 en deze is vervangen andere fout was de lambda p03... nog wat maar ook die is vervangen )
    gerritspeek P0106

Quote Originally Posted by Cordoba View Post
    Welke lambda heb je vervangen, die vóór of die ná de kat?
    Heb je de bedrading naar de lambda gecheckt? Als bijvoorbeeld de bedrading voor de verwarming van de lambda kapot is, zal een nieuwe lambda ook niet helpen.

Uit de beschrijving en de combinatie van stinken naar benzine en hoog brandstofverbruik, trek ik de conclusie dat ie waarschijnlijk veel te rijk loopt. (Ik ga er vanuit dat alle cilinders gewoon meedoen, omdat je anders wel een opmerking over 'op 3 poten lopen' had gemaakt. Blijft de vraag wat de precieze oorzaak is, en daarvoor zou ik de auto uitlezen op foutcodes, zodat je in elk geval in de juiste richting gaat zoeken.
    voor de kat erachter heb ik geen ( is maar 1 lambda bij mij )
    Idd alle cilinders doen netjes mee hoe stom het ook klinkt zelfs als ze verzuipen in de benzine blijven ze werken

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Lees de auto uit als hij warm is en de betreffende problemen toont.
    Kijk naar de temperatuur en lambda waarden.
    Mogelijk dat je temperatuur sensor defect is en doorgeeft dat de motor nog koud is. Kijk of überhaupt lambda waardes binnen krijgt.
    Reeds gedaan temp sensors ( beide ) zijn ook al vervangen
    uitlezen is bij deze auto best wel een sport daar er een digifrant 3.0 in zit en daar bijna geen vcds labels voor zijn
    Last edited by Gman2oo6; 23-08-2020 at 00:00.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Goed bezig geweest. Hmm vreemd probleem, je hebt alle voor de hand liggende dingen al getackeld. Enige wat ik nu nog even kan bedenken is dat de lambda toch zn werk niet goed doet, of een combinatie van ecu en lambda.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Een geregelde katalysator (3-weg) heeft toch per definitie 2 lambda's? En de laatste Ibiza met ongeregelde 2-weg kat is volgens mij in 1987 of 1988 van de band gerold, dus ver voor de tijd van de 6K.

Wat bij deze generatie ook mee kan spelen is dat de luchtmassameter een veel te hoge flow aangeeft, waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten, alleen bij de 6K1 zit de LMM nog niet bij de foutcodes, een van de kenmerken van een opspelende LMM is dan ook dat er geen foutcode is, hoewel meestal het probleem is dat de LMM geen luchtstroom detecteert en daardoor de brandstofinjectie blokkeert.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

haha vertel mij wat pfff
    ik zelf begin nu langzaam ook de ECU ( de 037906024 AB ) te verdenken maar vind die maar eens voor een schappelijke prijs
    en dan moet het dat ook nog eens zijn
    want op deze manier met 10% meer verbruik omdat de lambda is afgekoppeld komt hij denk ik niet door de keuring heen ( co gaat dan echt wel over de 0,5% heen )

Quote Originally Posted by Cordoba View Post
    Een geregelde katalysator (3-weg) heeft toch per definitie 2 lambda's? En de laatste Ibiza met ongeregelde 2-weg kat is volgens mij in 1987 of 1988 van de band gerold, dus ver voor de tijd van de 6K.

Wat bij deze generatie ook mee kan spelen is dat de luchtmassameter een veel te hoge flow aangeeft, waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten, alleen bij de 6K1 zit de LMM nog niet bij de foutcodes, een van de kenmerken van een opspelende LMM is dan ook dat er geen foutcode is, hoewel meestal het probleem is dat de LMM geen luchtstroom detecteert en daardoor de brandstofinjectie blokkeert.
    dit is een SEAT IBIZA II (6K1) 2.0 i 16V (41PHFG) Bouwjaar Van aug. 1996 tot aug. 1999 en deze heeft toch echt maar 1 lambda Regelsonde, Voor katalysator Aantal leidingen: 4, Totale lengte: 690 mm Gebruiksnr.: LS 3584, LSH-24
    deze is ook niet voorzien van een LMM

Page 1 of 3 123 LastLast