www.seat.nl
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 19

Thread: [SEAT] [Ibiza 6J] Hoog zoemend geluid vanaf 50 km/h

[SEAT] [Ibiza 6J] Hoog zoemend geluid vanaf 50 km/h

Hallo allemaal,

Na mijn eerdere topics over mijn bandenspanningsprobleem en het zingende geluid bij het afremmen en een bocht naar links (beiden opgelost) doet zich helaas een nieuw euvel voor:

Bij een snelheid tussen ongeveer 50 en 70 km/h hoor ik een hoog zoemend geluid. Accelereer ik door naar >80 km/h is het gezoem vrij wel verdwenen, ook als de snelheid onder de 50 km/h gezakt is, is het gezoem weg. Vanuit stilstand begint het gezoem weer vanaf 50 km/h.

Apart is verder dat het niet altijd is, maar vaak nadat ik al een stuk heb gereden, combinatie snelweg, N weg en bebouwde kom en er een tijd tussen heeft gezeten voor ik weer in de auto stap, bijvoorbeeld na familiebezoek of een rustpauze.

Het leek bij de banden vandaan te komen, nadat ik deze controleerde voelde ik wat zaagtandslijtage (cuppen) op de achterbanden. Ik heb ze alle 4 laten vervangen en heb er 4 continentals all weathers onder laten zetten. Dit ivm de eventuele verkoop straks en het feit dat je dan weer met een set (nieuwe) winterbanden zit welke je niet verkocht krijgt. Op de nieuwe auto zullen deze niet passen vrees ik, de bandenmaat is namelijk 215/45/R16, deze komt niet vaak voor.

Nadat de banden waren vervangen bleef het gezoem. De banden kunnen het dus niet zijn, deze zitten er krap 2 weken onder.

Iemand suggesties? Wiellager wellicht? Al lijkt me dat wat snel na 53.000 km. Het betreft een Ibiza model 6J uit 2017, 1.0 DSG

Hoor graag.
    Last edited by dannyvdp; 15-09-2020 at 08:08.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Defect wiellager zoemt volgens mij altijd en het geluid wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.

Ik vermoed alsnog de banden, wat als oorzaak een mogelijk slechte uitlijning heeft.

Vriend van SEAT-Online! Odelot's Avatar
    1.0 110Kw??
    Showroom - Facebook - Autoweek VAGCOM VCDS HEX-NET Pro

Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Defect wiellager zoemt volgens mij altijd en het geluid wordt hoger naarmate de snelheid toeneemt.

Ik vermoed alsnog de banden, wat als oorzaak een mogelijk slechte uitlijning heeft.
    Er heeft uitlijning plaatsgevonden, daar kan het niet aan liggen, tenzij, wat je aangeeft, het foutief is uitgevoerd. Ik vind het ook zo vreemd dat het geluid niet altijd is, maar vaak nadat de auto na een flinke rit van ruim een uur of meer, heeft stilgestaan. Het lijkt wel of
    de banden nog warm zijn, ik de rit hervat en dan het gezoem begint.

We zijn op vakantie en de reis er naar toe van ruim 1000 km het pas aan het einde waargenomen toen we gingen tanken.
    Last edited by dannyvdp; 15-09-2020 at 20:52.

Quote Originally Posted by Odelot View Post
    1.0 110Kw??
    Ja dat dacht ik, maar gezien je reactie zal dat wel fout zijn. Ik heb het uit mijn openingspost verwijderd.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Ik trek die conclusie omdat het aan is gebleven nadat je alle 4 de banden hebt vervangen. Dan moet het wel ergens anders aan liggen

Gisteren weer een rit gemaakt en het euvel blijft zich voordoen. Het lijkt wel echt van de banden te komen want het is lang niet altijd. Het begint pas nadat ik een stuk heb gereden en een pauze heb gehad. Ook hoor ik het, als het euvel zich voordoet lang niet altijd, op sommige type wegen hoor ik het wel en dan weer niet.

Zou het kunnen dat door de andere rubbersamenstelling van een allweather band icm het feit dat ze gloednieuw zijn dat dit het gezoem veroorzaakt? Wellicht te hoge of te lage bandenspanning? Bandenmaat 215/45/R16, ik houd ivm vakantie de bandenspanning aan van volle belading. Volgens de sticker in m*n tankdop 2,6 voor en 2,7 achter.

Ik ga er in ieder geval na mijn vakantie (nog ruim een week) naar laten kijken
    Last edited by dannyvdp; 17-09-2020 at 20:51.

Die bandenspanning is goed, ook onbeladen kun je dat gerust aanhouden met dit formaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

Kan het zijn dat de nieuwe banden meer db produceren ??
    seat leon 1.8 20vt topsport! 252 pk & 375 nm JD stage 2

Daar zat ik ook aan te denken, dat ze gewoon nieuw zijn en toch een iets andere rubbersamenstelling hebben. Als ik de specificaties bekijk van de zomer en de all weatherband geven deze beiden 72 db als geluid aan. De reden waarom ik twijfel of het specifiek aan de all weatherband ligt is omdat ik het geluid ook hoorde bij mijn zomerbanden, ook na een lange rit en een pauze, exact de reden waarom ik ze vervangen heb.

Page 1 of 2 12 LastLast