www.carclean.nl
Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 11 to 18 of 18

Thread: [SEAT] [Ibiza 6K2] cupra Kortsluiting / massa probleem + VCDS foutcodes

Senior Member XPtuning's Avatar
    Ja direct op de dynamo. Let op met de draaiende motor delen! En je meet snoertjes.

Ja, hij bedoelt de massa kabel van de accu naar de carrosserie. In de motor ruimte zitten meer dikke massa strips/kabels, ook die kunnen groen gecorrodeerd zijn en voor een hoge weerstand zorgen.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD) dual IC - Polo G40 (project)

Zojuist accuspanning gemeten met lopende motor, geeft netjes 14.4 aan. 12.1 was met alleen contact aan en motor uit, vergissing. Dynamo lijkt dus goed te werken

Je hebt nu de VCC/Plus gecontroleerd vanaf de dynamo, en de spanning is dan goed.
    Heb je de meetpennen van de multimeter direct op de dynamo gezet (zwart op de behuizing van de dynamo en rood op die dikke kabel die uit de dynamo komt)?.

Tis namelijk nu dus de vraag, of het probleem in de zwarte (gnd) of de rode (vcc/plus) kabel zit van de accu.
    Kun je achter komen door eerst de zwarte pen van de multimeter op de dynamobehuizing te zetten en de rode pen op de vcc/plus van de accu en de spanning van de multimeter aflezen.
    Hierna omgekeerd (rood op de dynamo kabel en zwart op de gnd kabel van de accu), ben benieuwd wat beide spanningen zijn.
    Huidige Seat: SEAT Leon 5F FR 1.4 TSI Dynamic Business Plus > 190PK@320NM
    Oude Seat: Seat Leon 1M 1.6 Signo, Seat Leon 1P 1.9 Sport-Up

Quote Originally Posted by jeroen30jr View Post
    Je hebt nu de VCC/Plus gecontroleerd vanaf de dynamo, en de spanning is dan goed.
    Heb je de meetpennen van de multimeter direct op de dynamo gezet (zwart op de behuizing van de dynamo en rood op die dikke kabel die uit de dynamo komt)?.

Tis namelijk nu dus de vraag, of het probleem in de zwarte (gnd) of de rode (vcc/plus) kabel zit van de accu.
    Kun je achter komen door eerst de zwarte pen van de multimeter op de dynamobehuizing te zetten en de rode pen op de vcc/plus van de accu en de spanning van de multimeter aflezen.
    Hierna omgekeerd (rood op de dynamo kabel en zwart op de gnd kabel van de accu), ben benieuwd wat beide spanningen zijn.
    Ik ga het vanavond testen, bedankt voor de tip

Quote Originally Posted by jeroen30jr View Post

Goed bezig!

Met zwarte pen op dynamo behuizing en rode op accu plus meet ik 14.5v. Andersom moet ik nog proberen. Nog een toevoeging, zekering 8 brand ook steeds door na een tijdje als gevolg van de kortsluiting denk ik

Quote Originally Posted by RobinDew View Post
    Met zwarte pen op dynamo behuizing en rode op accu plus meet ik 14.5v. Andersom moet ik nog proberen. Nog een toevoeging, zekering 8 brand ook steeds door na een tijdje als gevolg van de kortsluiting denk ik
    Als één zekering pas na een tijdje door brand is er sprake van overbelasting, te hoge stroom er door heen voor langere tijd. Bij een kortsluiting brand de zekering vrijwel direct door.

Waarvoor dient zekering 8?

Quote Originally Posted by RobinDew View Post
    Zoals XPtuning ook aangeeft, is er iets wat op zekering 8 zit die dit probleem veroorzaakt. Bij volle sluiting, zal een zekering direct doorbranden en niet na een tijdje.

Ben benieuwd wat er gebeurd wanneer zekering 8 er uit is, welke spanning je dan meet direct op de accu. Wanneer dit ook +/- 14v is, dan is er iets wat op die zekering zit aangesloten dit probleem veroorzaakt.
    Denk dat je originele accu niet slecht is, maar uiteindelijk geen voldoende spanning/stroom meer kon leveren en dat daarom het vermoeden leek dat je oude accu slecht leek te zijn.

Mijn vermoeden is, is dat er ergens een kabel beschadigingen heeft en dat de VCC/Plus draad (die ook beschadigd is) zo nu en dan ergens tegen aan komt (chasis / onderdeel wat aan de GND hangt).
    Had je voordat je je accu vervangen had, ook al zo nu en dan dat zekering 8 er uit klapte?

Wanneer dit niet het geval is, dan kun je het beste even de nieuwe accu er weer uithalen en de bekabeling vanaf de accu volgen en kijken of je ergens iets van een beschadiging kunt zien.

De zekering nummer 8 die er uit klapt, zit die bij de accu of is dat die onder je dashboard?.
    Wanneer bij de accu, dan zeker even de bekabeling vanaf de accu controleren. Met name diegene die vanaf zekering 8 loopt (wanneer de zekering bij de accu zelf zit).

Hoeveel tijd zit er tussen het plaatsen van een nieuwe zekering en het doorbranden van deze nieuwe zekering?

PS. PLAATS NU ABSOLUUT GEEN ZWAARDERE ZEKERING. WANNEER JE DIT NU ZULT GAAN DOEN (misschien niet meer de juiste zekering op voorraad) GAAN ER ANDERE GROTE PROBLEMEN OPTREDEN (brand is dan niet uitgesloten).

Ps...., sorry voor de hoofdletters en dik gedrukt, maar dit mag absoluut niet over het hoofd gezien worden!
    Last edited by jeroen30jr; 16-01-2021 at 01:23.
    Huidige Seat: SEAT Leon 5F FR 1.4 TSI Dynamic Business Plus > 190PK@320NM
    Oude Seat: Seat Leon 1M 1.6 Signo, Seat Leon 1P 1.9 Sport-Up

Page 2 of 2 FirstFirst 12