www.carclean.nl
Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 10 of 29

Thread: [SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER ECU defect volgens keurmeester

[SEAT] [Arosa 6H] 1998 AER ECU defect volgens keurmeester

Vandaag zijn wij naar de herkeuring geweest. De keurmeester kwam gelijk op ons af, en vroeg wat ik aan de ECU had gedaan. ( https://www.seat-online.nl/showthrea...lingsbak/page8 )

Ik dacht dat hij zij vergiste en de CO meende. Gezegd dat ik de uitlaat gasdicht had gemaakt.
    Dit meende hij niet, had het echt over de ECU. Ik zei dat ik er niets aan had gedaan.
    Hij zei dat deze kapot is, omdat deze stationair niet goed liep. (deze persoon keurt elk jaar de auto, en weet dat deze stationair minder goed loopt. Echter door toevoeging aan de benzine e.d valt het tegenwoordig reuze mee, is véél erger geweest. ) De keurmeester heeft de ECU ook niet uitgelezen.

Bij de receptie had ik gevraagd, als de ECU echt kapot was, deze vernieuwd kon worden. Deze zei dat er een kostenplaatje tussen de 400 en 500 euro aanhangt.

Tweedehands was lastig, omdat deze precies voor deze auto moet zijn. En dan moet deze nog ingebouwd worden, tot aan het contact en geïnstalleerd / ingeregeld worden.

Wie weet of dit klopt ?
    Ik meende dat deze gewoon gewisseld kon worden door de stekker uit te trekken, evt. ingeleerd moest worden.

Ik vraag mij ook af of deze defect kan zijn, alles werkt. Behalve dat deze stationair ietwat minder loopt.

Zou de auto eerst eens laten uitlezen door iemand met Vagcom, indien dit kan.

Hier staat een ECU te koop voor 40 euro: https://www.autorecyclingcompany.nl/...l-030906027al/

Weet niet of deze units nog nieuw leverbaar zijn:
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦

Expert Member XPtuning's Avatar
    ECU defekt lijkt mij niet direct aannemelijk, alles werkt toch...
    Slecht stationair kan door:
    Vervuilde gasklep
    Vervuilde injectoren/slecht sproeibeeld.
    Lambda sensor versleten/vervuild (dacht dat je die al vervangen had)
    Algehele vervuiling van de inlaat ondanks dat je indirecte injectie hebt.
    Lekjes hier en daar in vacuüm, vervuilde PCV
    Bougies versleten/gap te groot of te klein...zit er een verdeler op?
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD)

Uitlezen kan met:
    Torque Pro of Piston App en https://www.autowolf.nl/gb/home/347-...ce-canbus.html

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Beetje rare gang van zaken idd, rare conclusie. Ik heb een keer een kapotte ECU (waterschade) gehad en toen deed mn auto gewoon niets meer.

Uitlezen kan ik waarschijnlijk ook. Sinds kort heb ik een OBD2 bluetooth interface. Nog niet gebruikt. Weet niet
    of de Seat hiermee overweg kan.

Antwoorden m.b.t XPtuning :

Vervuilde gasklep - Is 2 jaar geleden uitgebouwd en gereinigd. Ingeleerd. 5 weken geleden schoongemaakt maar niet losgekoppeld
    Vervuilde injectoren/slecht sproeibeeld. - Soms heb ik ook het idee, dat hier iets mis is ( enkele jaren geleden zelf schoongemaakt )
    Lambda sensor versleten/vervuild (dacht dat je die al vervangen had) - is inderdaad al vervangen in mei 2020
    Algehele vervuiling van de inlaat ondanks dat je indirecte injectie hebt. - Vervuiling weet ik niet, heb ik wel met rook gecontroleerd op lekkage
    Lekjes hier en daar in vacuüm, vervuilde PCV
    Bougies versleten/gap te groot of te klein...zit er een verdeler op? - Bougies van april 2020 nieuw , incl. verdeelkap en rotor

Benzinefilter enkele weken al vervangen
    Forte reiniger in benzine gedaan

Afgelopen jaar de bobine vervangen, omdat deze defect was.

P.s zo gauw aan de sleutel word gedraaid, start de auto zonder problemen
    Last edited by RW1; 14-04-2021 at 19:40.

Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    Beetje rare gang van zaken idd, rare conclusie. Ik heb een keer een kapotte ECU (waterschade) gehad en toen deed mn auto gewoon niets meer.
    Ja vond het ook raar, dat deze opeens over de ECU begon. Wist niet dat dit ook bij de APK hoorde.

Injectoren kan je laten reinigen/controleren...ik heb dat bij mijn inmiddels verkochte Polo G40 ook laten doen via de auto shop hier in Scherpenzeel...twee waren vies, twee hadden een slecht sproeibeeld...

En op je gemak dingen controleren en reinigen, vaak is vervuiling oorzaak van rare problemen...

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Uitlezen kan met:
    Torque Pro of Piston App en https://www.autowolf.nl/gb/home/347-...ce-canbus.html
    Deze heb ik ook een keer gebruikt op een Lupo 1.4 16v ...

Page 1 of 3 123 LastLast