Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 21 to 30 of 32

Thread: [SEAT] [Leon 1M] Auto oververhit wanneer stationair

Expert Member XPtuning's Avatar
    Quote Originally Posted by mischa4067 View Post
    retourslang? Is dat de grote buis die je niet kan missen?
    Gaat naar de bovenkant van de radiator...
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD)

heeft iemand toevallig een foto van de retourslang? Ik heb maar 2 buizen, eentje rechts en 1tje links. Dacht dat het probleem aan het warme weer lag (word het wel erger door) maar de temperatuur blijft nogsteeds tijdens stationair langzaam omhoog kruipen.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    De radiator heeft normaliter maar 2 slangen idd, een aan- en een afvoer. De aanvoer zal heet zijn en de afvoer moet warm zijn, dan weet je dat het koelsysteem zn werk doet

Mocht bij jou ventilator de voorschakelweerstand defect zijn: https://www.seat-online.nl/showthrea...an-modificatie

Quote Originally Posted by nd-photo.nl View Post
    De radiator heeft normaliter maar 2 slangen idd, een aan- en een afvoer. De aanvoer zal heet zijn en de afvoer moet warm zijn, dan weet je dat het koelsysteem zn werk doet
    Oke ik ga het morgen even nakijken. Wat betreft de kvs temp sensor; morgen heb ik hoogst waarschijnlijk een laptop beschikbaar waarop ik dat kan nachecken.

Quote Originally Posted by XPtuning View Post
    Mocht bij jou ventilator de voorschakelweerstand defect zijn: https://www.seat-online.nl/showthrea...an-modificatie
    Iets wat trouwens ook apart is (lijkt me niet normaal, maar misschien hoort het gewoon zo):

Als ik op contact sta (dus motor niet gestart), voor een klein tijdje, hoor ik de kleine fan (passagierskant, motorkoeling + airco) aan en uitgaan, en dat om de paar seconden. Dat probleem zag ik wel voorbij komen op de link die je me gaf, alleen dat is in ''stand 2'' maar bij mij is het op contact alleen

Heb de kvs temp kunnen nakijken met een andere obd2 scanner, helaas nogsteeds geen vcds, maar hij geeft constant 50 graden aan en bij freeze frame data ook. Hoort dat zo?

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Nope, hoort gewoon per "graad" op te lopen en fluctueert. De fluctuatie zal je niet zien aan de meter (maar wel aan de laptop/profi uitleesapparatuur). Dan zouden veel mensen in paniek raken als de naald even boven de 90 graden aanwijst, terwijl dat in de werkelijkheid gewoon regelmatig gebeurd, bijv voordat de thermostaat open gaat of de koelvin aanslaat.

En de 90 graden is de temp op de plek van de kvs temp sensor, je kan je voorstellen dat het in je blok nog een stukje heter is Zelfde geld uiteraard voor olietemperatuur meten.

Heb de kvs temp kunnen nakijken met een andere obd2 scanner, helaas nogsteeds geen vcds, maar hij geeft constant 50 graden aan en bij freeze frame data ook. Hoort dat zo?
    Lijkt me niet goed.
    50 graden is, althans bij mij, de minimale temperatuur die de meter op het dashboard wordt weergegeven.

upload image postimage
    Exeo 1.8T ♦ 229pk / 334Nm ♦

Lijkt dan een defecte temperatuur sensor of bedrading.
    De ECU meet dus een te lage temperatuur en zal dan ook niet de koeling in schakelen, terwijl de werkelijke temperatuur hoger of zelfs te hoog is. Door dat de geforceerde koeling/ventilator niet wordt ingeschakeld loopt de temperatuur alleen maar verder op...maar de ECU zal dit nooit weten/meten.
    Zodra je gaat rijden koelt het weer af door rij wind en daalt de temperatuur...en krijg je dat temperatuur schommel effect.

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast