Page 1 of 7 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 63

Thread: [SEAT] [Leon 5F] 1.4 CZEA stottert/houdt in bij koude motor

[SEAT] [Leon 5F] 1.4 CZEA stottert/houdt in bij koude motor

Hoi,

Mijn leon uit 2014 heeft last van stotteren bij een koude motor. Ik heb climate control altijd aan staan. Hij heeft 100 000 gelopen.

De eerste 300/400/500 meter houdt ie in/stottert de leon. Hij slaat echt zachtjes terug. Hierna loopt ie als een zonnetje. Als de motor warm is en ik vertrek uit z'n 1 zijn er geen enkele problemen en loopt hij soepel. Stationair hoor je niks en is er ook niks aan de hand. Het is echt bij het weg rijden in zijn 1, 2. Het probleem is niet aan een toerental verbonden. Bij 1000 toeren en bij 3000 toeren is het probleem, alhoewel je bij 3000 toeren minder er van merkt.

Voordat ik dit topic heb aangemaakt heb ik zelf een beetje research gedaan en kwamen toch een heel veel verschillende probleem -> oplossingen naar buiten.
    Oa:
    -Vervuiling injectoren.
    -Sensor geeft verkeerde temperatuur door aan inspuiters.
    -Vervuild benzine filter.
    -Vervuilde bougies.

Ik wil zo veel mogelijk problemen uit sluiten dus ga ik morgen beginnen met het controleren van mijn bougies. Ik heb helaas geen apparaat waarmee ik eventuele foutcodes kan uitlezen, alhoewel ik 2 leden een PM heb gestuurd die in Limburg wonen. Heeft iemand anders een idee wat dit zou kunnen zijn?

Ik ervaar precies hetzelfde en ben benieuwd wat eruit komt. Eerste stukken is het soms net alsof ik m'n eerste rijles heb. Bokken en stoten. Óók CZEA motor, 140dkm.

Vorige week de kleppen laten walnutblasting, nieuwe bougies laten monteren, injectoren ultrasoon laten reinigen en olie laten verversen (na 15dkm)

Vooralsnog, met koude start, geen verschil daarna.

Het klinkt alsof het probleem zich ergens rond het verhoogde stationair toerental bevindt wanneer de motor koud is (vroeger de shoke genoemd op bijvoorbeeld brommers).

Is de ECU gechipt?
    Is er ook gekeken naar een vervuilde gasklep?
    Welke brandstof wordt er getankt?
    SEAT Leon 5F ST FR || Showroom ||
    SEAT Ibiza 6F FR || Showroom ||
    Ex: SEAT Leon 1M FR || Showroom ||

Hi, klopt, normaal stationair rond/onder 1000, bij koude start een korte tijd 1200.

Gasklep: weet ik niet.
    Brandstof: VPower

@nd-photo.nl Gecheckt, ik probeer het walnut blasting te bewaren voor het laatste. Ik lees eigenlijk dat het bijna nooit hier aan ligt bij het stotteren van een koude motor. Ik houd het topic ook zeker in de gaten!

@PizzaPuntje Erg vervelend, ook na zo veel dingen geprobeerd te hebben. Geeft mij niet echt moed. Maar goed, ik zal ook ergens moeten beginnen. Heb je al eens jouw auto laten uitlezen?

@RoadRunnerRik De ECU is niet gechipt zover ik weet. Ik tank Euro 95 in België. Een vervuilde gasklep kan ook de oorzaak zijn? Reinig ik deze met carbon cleaner zonder druk op de klep zelf uit te oefen? Als ik dit toch doe, moet ik de klep opnieuw gaan inlezen neem ik aan?

Ik zal ook nog een filmpje maken, misschien dat het dan nog duidelijker wordt als het dit niet was.

Expert Member XPtuning's Avatar
    Ik zou preventief de gasklep reinigen(een vervuilde gasklep merk je direct bij lage toeren omdat de gasklep dan nauwelijks open staat en de vervuiling de flow verstoord) en het brandstof filter vernieuwen.

Lijkt op een brandstof druk probleem.
    Je zal toch moeten checken op foutcodes...
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD)

Expert Member XPtuning's Avatar
    De gasklep reinigen doe je met een zachte kwast en spuitbus gasklep/carburateur cleaner.
    Accu los nemen (dikke massa draad losmaken)
    Stekkertje van het gasklep los maken.
    Het gehele gasklep huis demonteren.
    Inspuiten met de cleaner.
    Zachtjes met de kwast het vuil verwijderen en absoluut geen druk uitoefenen op de klep. Het is de bedoeling dat het vuil van de rand van de gasklep wordt verwijderd. Gewoon een paar keer inspuiten en met de kwast er langs heengaan.
    Daarna monteren en stekkertje aansluiten.
    Accu aansluiten.
    Auto op contact zetten maar niet starten, je hoort gepiep uit de gasklep. Je kan pas starten als het piepen stopt.
    Als de gasklep toch per ongeluk is versteld dan moet je hem in leren.
    Exeo ST 1.8TSI (231Pk/364Nm by JD)

@XPtuning Ik zal de gasklep ook gaan reinigen. Eerst moet ik nog iemand vinden die hem kan uitlezen, anders wordt het zelf een obd tool aanschaffen. De gasklep zit aan de onderkant van de kunststofbuis die van de gasklep naar de turbo gaat als het goed is? Hiervoor hoef ik niet de complete intake los te maken toch?

Heb een afspraak gemaakt bij iemand die een obd universeel heeft. Was ook even langs de dealer geweest, vroegen 45,- om hem uit te lezen (alle merken occasion center). Dat aanbod had ik afgeslagen. Als ik meer weet laat ik wat weten.

Page 1 of 7 123 ... LastLast