Results 1 to 6 of 6

Thread: [SEAT] [Leon 5F] 1.2 81kW koppelingsolie vervangen locatie nippel?

[SEAT] [Leon 5F] 1.2 81kW koppelingsolie vervangen locatie nippel?

Goeie middag,

Komend weekend wil ik, in kader van onderhoud, de remolie vervangen. Dat zal het probleem niet worden denk ik, maar ook wil ik de koppelingsolie erbij nemen. Nou heb ik al best wat gezocht op het www, maar specifiek voor de 5m krijg ik niet echt gevonden waar ik de ontluchtingsnippel van de koppeling kan vinden. Ik krijg vooral info over de 1M, maar dat zal niet op dezelfde locatie zitten neem ik aan.

Ik heb, helaas, geen service-manual in bezit, dus hoop ik dat iemand me enige uitleg kan geven waar ik deze nippel gevonden krijg (of een linkje naar een topic?). Ook met de zoekfunctie hier kom ik er niet uit. Ik heb er 1 gevonden op internet (zou onder het luchtfilterhuis zitten), maar ik zie niet of dit specifiek voor de 5M is. Probleem is, dat ik er pas zaterdag eind vd middag aan kan beginnen, dus enige voorkennis is dan wenselijk. Auto is nu niet hier, vrijdagavond pas vandaar.

Groeten Fred.

Wat nog wel eens wil helpen is zoeken op motor ipv auto model bij google. VAG kennende schat ik in dat de nippel of op de bak of aan de voorzijde (radiator zijde) zit.
    SEAT Leon 5F ST FR || Showroom ||
    SEAT Ibiza 6F FR || Showroom ||
    Ex: SEAT Leon 1M FR || Showroom ||

Dat is een goeie tip geweest! Blijkbaar zit hij linksonder bij de gear-selector. Hoeft het luchtfilterhuis er dus niet af. Dank om me in de goede richting te wijzen, scheelt weer heel wat zoekwerk boven de put.

Mooi, succes met sleutelen!
    SEAT Leon 5F ST FR || Showroom ||
    SEAT Ibiza 6F FR || Showroom ||
    Ex: SEAT Leon 1M FR || Showroom ||

Om maar even het verhaal af te maken : alles ververst zonder problemen. Met een goedkoop aangeschaft hobby vacuum-pompje eerst de remmelarij gedaan (ik schat ongeveer 1 liter totaal). Dat gaat bij de vooras redelijk makkelijk. De achteras is wat lastiger qua losdraaien van de nippel (zonder het wiel te demonteren). Met een gebogen steeksleutel lukt het wel.
    De koppeling was makkelijker dan ik dacht. Staand voor de auto zit de nippel rechts tussen het luchtfilter en de accu, onder de steun (motortype CYVB ), bij mij was het een kunststof nippel (?). Opendraaien, zorgen dat het reservoir gevuld blijft, ongeveer 100ml laten lopen. Dichtdraaien en 15x stevig koppelen. Hetzelfde nog eens, maar nu ongeveer 50ml laten lopen. Weer dichtdraaien, en een prettig werkende koppeling als gevolg.
    Hoop dat iemand hier iets aan heeft, mochten ze er naar zoeken.

Vriend van Seat-Online nd-photo.nl's Avatar
    Goed bezig geweest en top dat je het nog even toelicht!