Results 1 to 7 of 7

Thread: [SEAT] [Ibiza 6J] Ibiza DSG rammel dashboard en sissend geluid airco

[SEAT] [Ibiza 6J] Ibiza DSG rammel dashboard en sissend geluid airco

Beste mensen,

Zoals in een eerder topic aangegeven heeft mijn vriendin vorig jaar een SC 1.6 16V DSG (bouwjaar 2009) gekocht. Dit is echt een erg fijne auto, maar hij heeft 2 onhebbelijkheden.

Toen we er voor de aankoop mee gingen proefrijden werkte de airco naar behoren. Nu de auto echter een tijdje gestaan heeft (niet mee gereden) horen we een sissend geluid vanuit het dashboard als we de airco inschakelen. Ik kan ook niet goed bepalen of deze wel goed koelt, omdat ik niet goed weet of de aircopomp er tegen kan als onverhoopt toch het circuit leeg is. Ik heb het dashboardkastje al verwijderd om te kunnen kijken/luisteren of ik kon zien waar het vandaan komt, maar het lijkt hoger uit het dashboard weg te komen.

Het andere dingetje is een rammel uit het dashboard bij een laag toerental. Als je rustig weg rijdt en de bak schakelt snel op, blijft het de hele tijd terugkomen, maar op het moment dat je wat vlotter rijdt, wordt het toerental van resonantie maar zo kort geraakt, dat het vrijwel weg is. Het zijn 2 delen in het dashboard die elkaar raken, maar ik heb geen idee waar ik het zou moeten zoeken. Ik zal op korte termijn even opletten bij welk toerental dit voorkomt.

Zijn dit zaken die iemand hier eerder heeft meegemaakt en/of kan vertellen of in een richting sturen waar te zoeken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Gr. Mischa

Systeem is beveiligd, zodra er niet genoeg koelmiddel is slaat de compressor niet aan. Heb je handbediening of climate control?
    Seat Ibiza ST Style 1.2 TDI 105pk

Expert Member Cordoba's Avatar
    de compressor draait continue mee, maakt niet uit of je de airco aan of uit hebt. Alleen als de airco uit staat, verpompen de plunjers bijna niets. Je moet het een beetje vergelijken met autorijden: als de stationair motor loopt en de auto staat stil, verricht de motor vrijwel geen arbeid, zodra je gaat rijden geef je gas (vergelijk dat met de plunjeropbrengst van de aircopomp) en moet ie echt aan het werk.

Dus ook rijden met uitgeschakelde airco kan de compressor beschadigen, als er geen of onvoldoende koelmiddel (met olie voor de compressor) in het systeem zit.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Er zit een koppeling op de compressor die deze ontkoppeld van de motor wanneer deze niet in gebruik is
    Seat Ibiza ST Style 1.2 TDI 105pk

Expert Member Cordoba's Avatar
    In de vorige eeuw zat er inderdaad een magneetkoppeling.
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

Quote Originally Posted by Cordoba View Post
    In de vorige eeuw zat er inderdaad een magneetkoppeling.
    Sinds wanneer is dat verandert? Naar mijn weten heeft mijn Leon uit 2015 ook nog een magneet koppeling.
    SEAT Leon 5F ST FR || Showroom ||
    SEAT Ibiza 6F FR || Showroom ||
    Ex: SEAT Leon 1M FR || Showroom ||

Vriend van SEAT-Online Snah's Avatar
    En die wordt echt pas geactiveerd d.w.z. dat de aircopomp gaat meedraaien nadat je de airco handmatig hebt aangezet.
    Is te testen (en dan te horen) via VCDS overigens.
    Being a Petrolhead never gets boring....