www.lowering.nl
Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 33

Thread: [SEAT] [Ibiza 6L] 1.4 74kw motor trilt en draait regelmatig op 3 cilinders

[SEAT] [Ibiza 6L] 1.4 74kw motor trilt en draait regelmatig op 3 cilinders

Mijn Ibiza heeft het de afgelopen tijd zwaar gehad.

Seat Ibiza 1.4 16v 74KW AUB

Hij schokt (trilt) enorm (stationair) en draait soms op 3 cilinders.

Voordat ik verder ga het complete verhaal:

Ten eerste is mijn multiriem gebroken, de losse delen zijn tussen de distributieriem geraakt en deze is beschadigd geraakt en tevens versprongen. Hierdoor zijn de kleppen vastgelopen.
    Een kettingreactie dus...maar goed.

Dus de motor is uit elkaar gehaald en onderzocht, bleek maar 1 klep zichtbaar beschadigd te zijn. Deze is dus vervangen. Hierbij ook een nieuwe distributieriem set, waterpomp, multriem, spanrol etc...

De problemen begonnen pas nadat alles in elkaar was gezet. De motor trilde hevig en stotterde tijdens het rijden. Dus dacht men aan bougies en bougiekabels, deze zijn dus vervangen. Maar het probleem bleef bestaan. Hierna is de bobine vervangen en het probleem leek een aantal kilometers opgelost te zijn, maar helaas.

Vervolgens is de injector en de gasklephuis gereinigd. Ook is de nokkenassensorvervangen.
    Dit bleek ook niet de oplossing te zijn.

Compressie is gemeten en deze bleek goed.

Probleemomschrijving:

Motor trilt hevig bij stationair, tijdens het rijden merk je weinig van het getril. Af en toe heeft hij een goede bui en draait de auto normaal. Zonder getril of iets.

Wat ook regelmatig gebeurt, is dat het motormanagement lampje gaat knipperen en de motor op 3 cilinders gaat draaien. Meestal is een herstart voldoende om dit op te lossen.

Bij het uitlezen van de auto geeft VAGCOM aan dat er een MISFIRE is in cilinder 2 en 3.
    In het begin was het nog alleen cilinder 2, maar de 3e is erbij gekomen.

Wat kan het nog zijn? Zijn er mogelijk meer kleppen kapot? Is het elektronisch? Ik ben radeloos.

Hieronder wat foto's en een video.

Foto #1: Cilinderkop met de nieuwe klep, de klep verschilt wel van de andere kleppen. Deze is gewoon bij de dealer besteld. Volgens hun is dit de juiste. Ook al heeft de nieuwe geen halve boog in het midden zegmaar.

Uploaded with ImageShack.us

Foto #2: Compressie meting is verricht door de dealer.

Uploaded with ImageShack.us

Video #1: Hier zie je mijn ibiza op 3 cilinders draaien en de motor trilt natuurlijk.
    Last edited by Almo; 27-04-2011 at 11:34.

ik heb zelfde probleem ?? erg he we zijn al 2maanden bezig

Je had eerst een cilinderlektest uit moeten laten voeren, dan kun je bepalen waar je eventueel compressie druk verlies naar toe gaat, trouwens volgens de compresse meting zal het wel mee vallen. Ik zou wel de klepveren ook goed inspecteren als die niet gebroken zijn dat heb ik ook als eens meegemaakt

Misschien ook ff controleren of de riem goed op tijd gezet is?? De mijne liep eerst ook wat onregelmatig
    SEAT Ibiza 6L2 1.8 20VT FR Running @ 248,2 PK en 372,2 Nm
    Project topic

Vriend van SEAT-Online! Redhead's Avatar
    Gezien je beschrijving en de eerste oorzaak denk ik dat de nokkenas positie sensor defect is. Mits je bougies niet vervangen zijn kunnen die foutief type of agstelling hebben. Vreemd dat men gezien de aanleiding van de reparatie daarna die andere zaken oppakt ipv nogmaals de componenten na te kijken. Als je alsnog lekkende kleppen hebt kan je ook de misfire storing krijgen.
    Arosa 6H | Cordoba 6L | Ibiza ST 6J Seat loos E36 Compact 1.9 Aut. | E28 525 '83.

maar als compressie goed is is er toch gene sprake van lekke klep ?? of wel?

volgens mij is een compressietest iets anders dan lekke kleppentest. Compressie zou voor de cilinder en zuigerveren zijn en de kleppentest spreekt voor zich.

Kunnen de kleppenveren kapot zijn gegaan tijdens de vastloper? Ze zagen er normaal uit (niet gebroken of gebogen).

Wat nog een opmerkelijk punt is. De monteur heeft de klepstoters en kleppenveren niet op dezelfde klep teruggezet. Deze zijn in een bak gegaan en zijn willekeurig teruggeplaatst.
    Ik geef dit aan omdat een kennis van me aangaf dat het verstandig is om deze dingen op dezelfde plek terug te zetten.

Nogmaals een opsomming wat vervangen is:

Bougies
    Bougiekabels
    Bobine
    Nokkenas sensor
    Gasklephuis schoongemaakt
    Injectoren schoongemaakt + reiniger voor in de tank gebruikt.
    Last edited by Almo; 01-05-2011 at 21:33.

Vriend van SEAT-Online! Redhead's Avatar
    Quote Originally Posted by mike007 View Post
    maar als compressie goed is is er toch gene sprake van lekke klep ?? of wel?
    Klopt voor grootste gedeelte wel ja. [Kon je meeting kaartje op de iPod niet zien gisteren] Cil 1 heeft beduidend meer compressie in iedergeval. Gezien wat je nu opgeeft aan vervangingsdelen neem ik aan dat je alleen de bougie contact afstand nog moet controleren en het type. Ik heb met slechte bougies gelijke foutcode gehad.
    Arosa 6H | Cordoba 6L | Ibiza ST 6J Seat loos E36 Compact 1.9 Aut. | E28 525 '83.

Expert Member Cordoba's Avatar
    Ik vraag me af of het verschil in compressie bij cil 1 (en deels ook cil. 4) veroorzaakt wordt door een fout in de krukashoeksensor. De gemeten compressie waarden zijn goed genoeg, om niet aan meer kromme kleppen ofzo te denken.
    Volgens mij moet je nu zoeken bij zaken als krukashoeksensor, en mogelijk dat niet alle zaken na het probleem niet helemaal op de goede positie zijn gemonteerd.

Wat het terugplaatsen van kleppen en veren betreft: het is inderdaad mooier als je ze op dezelfde plek terugzet, en het liefst ook nog in dezelfde positie (dus niet geroteerd om de lengte-as van de klep): zaken zijn op elkaar ingelopen, en als je ze onderling verdraaid, zullen ze weer enigzins opnieuw in moeten lopen.

Misfire kan overigens ook nog komen doordat er een productiefout in de bougies zit. Het komt soms voor dat er bijvoorbeeld een barstje in het porselein gedeelte zit, als daar dan 's nachts wat condensvocht inkruipt, isoleert het niet echt meer. Bij warm worden, kan het vocht verdwijnen en heb je kans dat het weer goed werkt. (barstje kan natuurlijk ook later ontstaan tijdens vervoer ofzo, of als een magazijnmedewerker ze op de grond laat vallen).
    In de middeleeuwen was er de pest, tegenwoordig hebben we managers.
    Fabiawisser met toebehoren 6,0 l/100km

[Kon je meeting kaartje op de iPod niet zien gisteren] Cil 1 heeft beduidend meer compressie in iedergeval.
    De nieuwe klep is vervangen in Cilinder 1.

Page 1 of 4 123 ... LastLast