24 april 1984 : 40 jaar SEAT Ibiza

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.058
Veertig jaar geleden rolde de eerste van vele SEAT Ibiza's van de band in Martorell. Ontworpen door Giorgio Giugiaro, met een prototype gebouwd door Karmann en motoren geleverd door Porsche.

B2023CW00359_retina_2400.jpg
 

Ice T

Well-known member
Lid geworden
15 feb 2016
Berichten
1.058

Mooie uiteenzetting van het ontstaan van de Ibiza!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
De 1.2 en 1.5 waren inderdaad 'motorsystem Porsche' blokken, maar er was ook nog het 900 cc blokje, volgens mij ook met een 4-bak (de rest had wel een 5-bak).

Er zijn wel heel dingen waar je de hand van Giugaro herkent in het ontwerp, kijk bijvoorbeeld naar de manier waarop de sierlijsten op de flanken vastgeklikt worden in een verdiept richeltje, vergelijkbaar met de Golf 1. Ook als je naar de 'oren' op de spatborden kijkt, vergelijkbaar met de Golf 1, die ook van zijn hand is.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.305
Die "Systeem Porsche" blokken was wel een uitstekende marketing zet want dan konden de Duitsers de wagen daarop niet meer afkraken want dat was in die tijd normaal: nicht aus Deutschland dann ist es nichts.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Het waren heerlijke blokken, zeker de 1.5 met de mechanische Bosch injectie. Ooit van pakweg Tilburg tot aan Bavel achtervolgt door een Mercedes van de KLPD (de Porsches hadden ze toen net allemaal in moeten leveren). Ik had 's avonds een poos in de file gestaan bij Eindhoven door een vrachtwagen die op de vluchtstrook stond, en wilde toch bijtijds bij mijn ouders in de randstad aankomen, dus had er flink de sokken in ondanks dat het druk was op de weg en veel sleurhutten die op pad gingen. Dat was ook de redding voor de Mercedes van de KLPD, daardoor kon hij (in het donker) nog net mijn achterlichten in beeld houden, en weer wat bijkomen als ik klem zat achter een inhalende sleurhut. Pas op het moment dat ik dacht 'wat voor zielepoot probeert het toch steeds bij te houden' en wat gas in hield kwam ie voorbij: "volgen politie'. :rolleyes:

Had ie er 40 km achteraan gejakkerd met zijn Mercedes, en het eerste wat ie vraagt na het openen van de deur: wat voor auto is dit? Gevolgd door de opmerking dat ik wel netjes reed, maar wel heel erg hard.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.305
Ja dat waren leuke tijden want toen woog zo'n wagen 900 kilo.
Daarom is het zo leuk in de 100HP (nu met 110+HP) van 950 kg rond te karren want je kunt vanwege dat lage gewicht en met de onderstel mods dat ding letterlijk om een rotonde gooien en nog leuker er erg laat voor te remmen (Abarth 500 schijven en klauwen vóór).
Echter boven de 160 km/u is het wel gedaan met de speelsheid vanwege de vorm van een baksteen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Klopt helemaal, versie met 3-weg kat (die ik had) woog op kenteken 910 kg, en de teller bij die Ibiza was akelig zuiver. (Voorval hierboven, heb ik achteraf gezien dat ie mijn snelheid (met ingehouden gasgeven) klokte, was 167 op de teller van de Ibiza, 170 bij de Mercedes en na correctie 165 km/u, dus net binnen de grens van rijbewijs inleveren. Overigens liep mijn exemplaar bij volgas helemaal uit de teller, ik denk dat ie iets boven de 200 km/u haalde.

Later heb ik ter vervanging nog proefgereden met een 1.7 met electronisch geregelde injectie, maar die was beduidend langzamer, vandaar dat die koop niet doorging.

Voordeel van de Panda is wel dat ie smal is, dus ik gok een vrij klein frontaal oppervlak, dat helpt dan weer om snel vooruit te komen.
 
Bovenaan