[Algemeen] Velgen spuiten of poedercoaten?

King1987

New member
Lid geworden
1 sep 2018
Berichten
28
Hi,

Voor mijn Leon 5F heb ik een set gebruikte mooie originele performance velgen gekoxjt. Doel: ze moeten rood worden! Er zit ook wat stoeprand schade op (minimaal), wat gerepareed moet worden.

Ik heb het bij twee mensen (beide monteurs) navraag gedaan. Maar ze zeggen beide wat anders.

1) Poedercoaten: mooier (?), goedkoper en ziet er echt strak uit. Is ook super hard.
2) Spuiten: is wat zachter, wat als wat tegen aan komt (steentje) dan springt er niet meteen iets vanaf. En meer mogelijkheden qua kleur.

Wat is jullie mening en voor wat zouden jullie kiezen?

Bedankt voor de input!

Gr Eelco
 

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.230
Ik laat ze coaten. Veel duurzamer. Kleurkeuze is enorm toegenomen. Uit antraciet had ik al 10 opties. En het verschil met spuiten is tegenwoordig niet/nauwelijks meer te zien. M’n stoeprandschades zijn altijd minimaal geweest. Heb geen ervaring met hele stukken die er dan vanaf sprongen. (Herstellen is dan natuurlijk wel lastiger.)
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.053
Ik heb in het verleden wel eens een set Ibiza Cupra 6L-velgen laten coaten bij Renoblast in Mijdrecht. Resultaat zag er super uit. Wel was er behoorlijk wat plaklood nodig om de boel in balans te brengen. Denk persoonlijk dat repareren en spuiten wel het mooiste resultaat geeft (maar daar is de prijs dan ook naar). Maar poedercoaten is gewoon prima.

Weet niet of het met poedercoaten altijd zo is, maar de bovenste laag leek een beetje plastic-achtig. Denk dat als je dan schade rijdt, het gaat bladderen.
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
In april 2013 heb ik mijn 1M FR velgen bij Piet Dam Velgenreparatie in Numansdorp laten poedercoaten. Andy Dam heeft het bedrijf van zijn vader overgenomen en is echt een Pietje Precies. :)

Ik heb toen ?430 betaald voor vier velgen in originele LM kleur. Tot begin 2018 heb ik met deze velgen gereden en ze zagen er nog net zo uit als de dag waarop ze zijn gecoat. Door de hard- en dichtheid van de coating kreeg remstof amper grip, dus zelfs in de krasstraat werden ze volledig schoon.

Wat betreft plaklood was het eerder minder dan meer t.o.v. ongecoat/gelakt, dus dat is waarschijnlijk meer afhankelijk van de velg dan van het poedercoaten.
 

Fura

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6.065
1) Poedercoaten: mooier (?), goedkoper en ziet er echt strak uit. Is ook super hard.
2) Spuiten: is wat zachter, wat als wat tegen aan komt (steentje) dan springt er niet meteen iets vanaf. En meer mogelijkheden qua kleur.


Spuiten in 2K-lak is mooier dan poedercoaten, omdat de fijne details beter zichtbaar blijven.
De poedercoat-laag is veel dikker dan de lakflaag.
De mogelijkheden qua kleur is met spuiten ook vele malen groter, bijna oneindig!
Een poedercoat-laag is inderdaad harder en slijtvaster dan een laklaag, maar bij steenslag schade of iets dergelijks zullen van de poedercoat-laag daardoor eerder stukjes afspringen. Het bijwerken van beschadigingen is bij gespoten onderdelen mogelijk, bij onderdelen die zijn gepoedercoat niet.

Beide methoden hebben voor- en nadelen...
Originele OEM-velgen zijn trouwens niet gepoedercoat, waarom zou dat zijn?
 

King1987

New member
Lid geworden
1 sep 2018
Berichten
28
Dank u alen voor advies. Vooral: oem velgen zijn gespoten vind ik een sterk argument. Zal eens in de buurt gaan rondvragen wat de kosten zijn! (Zeeland :) ).
 

boolean

New member
Lid geworden
2 sep 2010
Berichten
1.559
Hoewel ik het deels met Niek eens ben, vind ik "OEM velgen zijn gespoten" nou niet het sterkste argument. Juist bij de exclusievere modellen van merken als BMW en Mercedes kun je ervoor kiezen om tegen een flinke meerprijs de velgen af fabriek van poedercoat te laten voorzien. De hoofdreden dat dit standaard niet wordt gedaan is heel simpel, het is te duur!

Het klopt dat als de poedercoat is beschadigd je dit niet zelf kunt herstellen. Echter, een gepoedercoate velg beschadigd niet van steenslag, waar een gelakte velg wel last van heeft.

Even een korte toelichting:

  • Bij poedercoat wordt lak in poedervorm elektrostatisch op de velg aangebracht. Daarna gaat de velg de oven in waar het poeder als het ware versmelt door de warmte. Hierdoor ontstaat een zeer sterke laklaag met een uitzonderlijke hechting aan de ondergrond.

  • Bij een (nat)lak wordt de lak (machinaal) d.m.v. een verfspuit aangebracht op de velg. Hoewel 2K lak eveneens chemicali?n bestendig is, heeft deze niet dezelfde kwaliteit als een poedercoat. Met een vingernagel kun je hier al met gemak een kras in aanbrengen.
Bij mijn schoonouders kopen zie om de twee?nhalf jaar twee nieuwe auto's (VW & BMW). In de afgelopen acht jaar hebben ze van geen enkele auto de velgen compleet schadevrij weten te houden. Ik heb het hier niet over stoeprand schade, maar gewoon lichte schade veroorzaakt door steenslag.

Bij mijn vorige auto met gepoedercoate velgen, heb ik maar liefst vijf jaar volledig schadevrij gereden. Terwijl ik met mijn huidige auto met gelakte velgen al bij De Velgendokter op de stoep heb gestaan omdat er een stukje blanke lak vanaf was gesprongen.
 
Laatst bewerkt:

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.230
Het zal duidelijk zijn wat onze voorkeur heeft, maar zit er een goede velghersteller in de buurt, rijd eens langs zou ik zeggen. Vaak bieden ze beide methodes aan en kun je zien of je echt glans verschil ziet. Coaten t.o.v. spuiten wordt vaak 90 t.o.v 100% aangegeven. Wat ik al schreef, ik vind het bij de hoogglans coatings al niet meer te zien. En dat iets OEM is, betekent niet altijd beter. Iedereen kent het oxidatieprobleem van bijv. de 1m topsport velgen nog wel door slechte lak. Daarnaast heeft af fabriek natuurlijk vooral te maken met het productieproces/lopende band werk, kostenplaatje inderdaad en het OEM lakzegeltje.
 

King1987

New member
Lid geworden
1 sep 2018
Berichten
28
Na wat twijfel heb ik de velgen toch laten spuiten. Vooral het kosten plaatje telde daarin mee. Poedercoaten was behoorlijk prijzig. Maar met het resultaat ben ik meer dan tevreden:

8t7yieh041vl.jpeg
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.409
_/-\o_ Dat ziet er echt fraai uit, die rode velgen onder een witte auto, persoonlijk zou ik dan iets meer rode details willen hebben, zoals bijvoorbeeld de spiegelkappen.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.053
_/-\o_ Dat ziet er echt fraai uit, die rode velgen onder een witte auto, persoonlijk zou ik dan iets meer rode details willen hebben, zoals bijvoorbeeld de spiegelkappen.
Begin is er al: logo op de neus.
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
ik heb ze laten coaten toendertijd bij speedline in best, kleur en daarna blanke coating erop, zag er super uit.
 

King1987

New member
Lid geworden
1 sep 2018
Berichten
28
_/-\o_ Dat ziet er echt fraai uit, die rode velgen onder een witte auto, persoonlijk zou ik dan iets meer rode details willen hebben, zoals bijvoorbeeld de spiegelkappen.

Gaat ook gebeuren. Spiegelkappen twijfel ik nog over, of rood niet te veel word, grijs blijven ze niet, denk dat ze zwart gaan worden of gewoon wit.
 
Bovenaan