Cat-back aanpassen (Scorpion resonated) Cupra 280

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
455
Sinds ik de JM downpipe met kat onder de Cupra heb, ervaar ik toch een veel meer harder geluid (wat natuurlijk normaal is met een grotere downpipe)

Bij harder optrekken/accelereren,
en dan vooral in comfort stand vind ik dit eerlijk gezegd niet zo fijn. Dan wil je hem zoveel mogelijk stiller hebben. Het vermogen komt wel lekker los i.c.m stage 2 van JD. Dus de downpipe wil ik niet kwijt.

Nu kun je voor een kleppensysteem gaan. Maar dit vind ik net iets te hard klinken, als die volledig open is. Ik was het sportieve, iets hardere geluid (dan oem) wat mijn Cat-back maakte zonder de grotere downpipe gewend.

Deze Cat-back is een Scorpion resonated (idd al de stilste versie) met ovale eindstukken.

Bestaat er ook een (mooie) oplossing om deze Scorpion aan te passen met een demper(s) ertussen dat hij dan stiller wordt in comfort, maar wel zijn (iets) hardere geluid behoud, als ik dat wil in bijv. Cupra of sport stand ?

J5ClrOP.jpg
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
650
Nodrone demper schijn dat op kunnen te lossen.
 

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
455
Nodrone demper schijn dat op kunnen te lossen.
Dreun geluid heb ik geen last van 😉
Het is meer het extra geluid wat erbij is gekomen met de downpipe. Dat zou ik graag iets meer op de achtergrond willen hebben.
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
650
Ik rijd sinds kort ook met een compleet andere uitlaat met een andere downpipe en een racecat. Op de plek van de middendemper een klepgestuurde demper en geen einddempers.

Ik vind die ook meer klinken als ervoor, klep dicht dan, maar met klep open vind ik die eigenlijk beter passen bij de, vanaf a.s vrijdag hopelijk rond 400pk auto! 😎

Ik was ook lang aan het tijfelen maar hurricane vond ik te duur. @erwin1988 heeft die wel. Met klep dicht vond ik die goed stil.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Als ik er zo naar kijk is de demper ook wel echt klein voor het hele uitlaatsysteem (als je het mij vraagt). De demper zal ook geen schotten hebben maar een straight through design zijn. Dat houdt niet echt veel geluid tegen.

Zie ook die van @Adibo , je ziet dat de demper 2 paden heeft.

IMG-2294.jpg


En zo ziet de Hurricane eruit

seat_leon_300_awd_v2%20%2811%29_1920x1920.jpg


Seat_Leon_Cupra_ST_300_AWD_V1_5_1920x1920.jpg
 

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
455
Als ik er zo naar kijk is de demper ook wel echt klein voor het hele uitlaatsysteem (als je het mij vraagt). De demper zal ook geen schotten hebben maar een straight through design zijn. Dat houdt niet echt veel geluid tegen.

Zie ook die van @Adibo , je ziet dat de demper 2 paden heeft.

IMG-2294.jpg


En zo ziet de Hurricane eruit

seat_leon_300_awd_v2%20%2811%29_1920x1920.jpg


Seat_Leon_Cupra_ST_300_AWD_V1_5_1920x1920.jpg
thnx @nd-photo.nl

Hij ziet er natuurlijk wel wat anders uit op de hatchback:


Toch wel een mooi systeem om te zien. Ook mooie sierstukken te verkrijgen.

Alleen die prijs, nog hoger dan voor de ST 🫣

Hoe klinkt hij met klep dicht bij snel optrekken, en op hogere snelheid bij het systeem van @erwin1988
Is hij dan echt nog zo stil als bijna oem ?
 

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
455
Ik rijd sinds kort ook met een compleet andere uitlaat met een andere downpipe en een racecat. Op de plek van de middendemper een klepgestuurde demper en geen einddempers.

Ik vind die ook meer klinken als ervoor, klep dicht dan, maar met klep open vind ik die eigenlijk beter passen bij de, vanaf a.s vrijdag hopelijk rond 400pk auto! 😎

Ik was ook lang aan het tijfelen maar hurricane vond ik te duur. @erwin1988 heeft die wel. Met klep dicht vond ik die goed stil.
Het word een andere auto @Adibo 😜
Ik had volgens JD rond de 404pk en 543nm (met een aantal mods)
 

erwin1988

Administrator
Lid geworden
28 sep 2011
Berichten
10.806
Volgas kan niet met de klep dicht. Volgas moet altijd met de klep open

Normaal tot sportief met de klep dicht hoor je eigenlijk niks.

Volgas met klep open is die wel hoorbaar 😈

Maar geen trillingen of wat in de auto met normaal rijden en klep open

Uitlaat setup:
3 inch bull x downpipe met 200cells cat
3,5 inch hurricane zonder midden demper


20230910 SO Brabomeeting Eindhoven_P1100511_1-1.jpg
 

Bijlagen

  • 20230807_081357.jpg
    20230807_081357.jpg
    3,2 MB · Weergaven: 7

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ik zou het Remus systeem houden. Alleen al voor de performance. En de kleine demper na de kat vervangen voor een grotere absorptie demper.

Kleppen systeem is leuk maar met kleppen dicht een restrictie.
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
650
Ik zou het Remus systeem houden. Alleen al voor de performance. En de kleine demper na de kat vervangen voor een grotere absorptie demper.

Kleppen systeem is leuk maar met kleppen dicht een restrictie.
Ben benieuwd naar de restrictie? Wat houdt dat precies in en hoe wordt dat bepaald?

Mijn cupra had standaard middendemper en einddempers. Nu alleen een kleppendemper en geen middendemper/einddempers meer. Als kleppen open zijn dan is er helemaal geen 'tegendruk' in de uitlaat. Is dat dan niet goed of is het juist goed dat de gassen zo snel mogelijk uitlaat verlaten?

Ikke ICTer... :)
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Je wilt toch ook geen 10Mbit switch in je 10Gbit netwerk 😄
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
650
Dat is precies wat ik bedoel "Wat houdt dat precies in en hoe wordt dat bepaald?", een standaard middendemper en einddempers vervangen door een kleppendemper hoeft niet te betekenen dat deze perse restrictie heeft, of niet?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Standaard dempers zullen meer restrictie geven lijkt me zo (door schotten systeem). De middendemper is vaak een straight through "resonator".

Als voorbeeld een Golf GTI 7 einddemper

 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Kleppendempers zijn over het algemeen kleiner dan een standaard einddemper en zullen dan waarschijnlijk dan in het klep-dicht circuit restrictiever zijn dan een standaard einddemper, mogelijk dat Arne daarop doelt?
 

Adibo

Well-known member
Lid geworden
17 mei 2022
Berichten
650
Zal eens vrijdag navragen bij JD of ze tunen met klep open of dicht.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ben benieuwd naar de restrictie? Wat houdt dat precies in en hoe wordt dat bepaald?

Mijn cupra had standaard middendemper en einddempers. Nu alleen een kleppendemper en geen middendemper/einddempers meer. Als kleppen open zijn dan is er helemaal geen 'tegendruk' in de uitlaat. Is dat dan niet goed of is het juist goed dat de gassen zo snel mogelijk uitlaat verlaten?

Ikke ICTer... :)
Situ gesloten klep. Ieder bochtje vernauwing of vertakking zorgt voor turbulentie, dus tegendruk. Kijk nu goed naar het plaatje. Met kleppen dicht moeten de ca 400pk door dat enkele dunne buisje en dan nog een 180 graden bocht.

Screenshot_20240102_155924_Samsung Internet.jpg

Hier onder een voorbeeld. Adrian de eigenaar van ProBoost ken ik goed. Een echte pioneer als het om Vag tuning gaat. Als er een tuner is die meet dan is hij het wel. Geen blabla maar echt goed onderbouwde vids met uitleg van hoe en wat.

Zo zie je maar dat een duur upgrade kleppen systeem niet beter hoeft te zijn als oem.


 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Standaard dempers zullen meer restrictie geven lijkt me zo (door schotten systeem). De middendemper is vaak een straight through "resonator".

Als voorbeeld een Golf GTI 7 einddemper

Hoeft niet. De RS3 van een bekende presteerde beter met de oem RS catback dan met een Milltek catback. De originele klonk ook nog eens beter ook.

Het belangrijkste gedeelte is de downpipe. Dan zijn de uitlaatgassen het heetst ( veel volume) en willen zo snel mogelijk de turbo verlaten. Dat geldt ook voor atmosferische motoren. Hoewel deze soms een bepaalde tegendruk (drukpulsen) nodig hebben zodat het nieuwe mengsel niet met de uitlaatgassen via uitlaatkleppen verdwijnt.

Met de Leonie had ik destijds een 3inch downpipe enkele 130mm 100cpi race cat en een 2,5 inch Catback. ruim 600pk en absoluut geen backpressure.
 
Bovenaan