[SEAT] [Exeo 3R] Uitlijning goed gegaan?

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
All,

Zoals wellicht bekend (door de meerdere topics) heb ik een tweedehands Seat Exeo 2.0 TDI gekocht uit 2012 met 135.000km op de teller. Op de snelweg vanaf 110 km/h begon hij te trillen in de stoel, dus ben ik gisteren naar de Kwik-Fit gereden. Hierbij werd geconstateerd dat de linkerachterband gecupt is en hebben ze vervangen. Doordat (volgens de Kwik-Fit) het cuppen van een band komt door voornamelijk een verkeerde uitlijning heb ik ervoor gekozen om de Exeo direct te laten uitlijnen. Zie hieronder de waardes:

shR04Yu.jpg


Nu valt mij alleen op dat tijdens het rijden op de snelweg (ik maak 80.000KM per jaar, voornamelijk snelweg) dat de rechtuitstabiliteit slecht is. Je blijft stuurbewegingen maken. Ook staat het stuur lichtjes naar links en lijkt de auto iets meer te verbruiken (5,5 i.p.v. 4,3), maar dat merk ik morgen tijdens mijn "normale" rit wel op.

Wat zouden jullie adviseren? Is dit de juiste setting?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.961
Wat is de status van je rechter achterband?
Het kan zijn dat je links een band met iets meer rubber hebt dan rechts.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Rechtsachter is niet vervangen. Linksachter wat vervangen is was de meest oude band. Geloof dat rechtsachter nog 5,6mm profiel had
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.452
Hebben ze echt maar 1 band vervangen? Vervang je altijd per as.
 

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
Als ik heel eerlijk ben staat het niet heel top.

belangrijk is dat links en rechts gelijk staan.

je hebt voor nu meer sporing staan dan links waardoor de wagen in zijn voor naar links zal trekken waarschijnlijk.
hierdoor voel je het onstabiele gevoel.

gewoon terug en je sporing voor goed laten zetten icm een stuur wat rechtuit staat.

het hogere gebruik kan omdat je camber achter iets minder negatief staat waardoor je meer bandcontact met de weg hebt, dus iets meer weerstand.

tevens komt trillen normaal door onbalans en cuppen door slechte schokbrekers.
En 1 band vervangen... brrrr... hun advies of specifiek door jou gevraagd ivm kosten?

onder de streep, gewoon terug gaan.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Als ik heel eerlijk ben staat het niet heel top.

belangrijk is dat links en rechts gelijk staan.

je hebt voor nu meer sporing staan dan links waardoor de wagen in zijn voor naar links zal trekken waarschijnlijk.
hierdoor voel je het onstabiele gevoel.

gewoon terug en je sporing voor goed laten zetten icm een stuur wat rechtuit staat.

het hogere gebruik kan omdat je camber achter iets minder negatief staat waardoor je meer bandcontact met de weg hebt, dus iets meer weerstand.

tevens komt trillen normaal door onbalans en cuppen door slechte schokbrekers.
En 1 band vervangen... brrrr... hun advies of specifiek door jou gevraagd ivm kosten?

onder de streep, gewoon terug gaan.
Ik ben er heen gegaan met de vraag of ze beide achterbanden opnieuw wilden balanceren door de trillingen in de stoel bij hogere snelheid. Na een paar minuten kwamen ze naar binnen om te zeggen dat de linkerachterband gecupt was, en moest worden vervangen. Hierbij hebben ze niet aangegeven dat je de gehele achterkant moet vervangen en ik heb er niet naar gevraagd. Het cuppen zou komen door een foutieve uitlijning en moest opnieuw worden aangepast om opnieuw cuppen te voorkomen.

Ze waren er best lang mee aan het kloten, dit omdat het goed vast zat en je anders nieuwe draagarmen moest laten monteren. Uiteindelijk was het dan toch gelukt, en zijn de trillingen wel weg.

Wat zou je naast de sporing laten aanpassen? Ik ben hier absoluut niet bekend mee, weet alleen wat camber is :)
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.422
Zit er geen professionele bandenboer bij jou in de buurt? Ze zullen bij de KwikFit best ergens goed in zijn, ik heb er vroeger alleen niks van meegekregen toen ik er langs ging. Bij een professionele bandenboer met veel expertise is je financi?le schade naderhand wel iets groter maar daar is de kwaliteit dan vaak ook naar.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Zit er geen professionele bandenboer bij jou in de buurt? Ze zullen bij de KwikFit best ergens goed in zijn, ik heb er vroeger alleen niks van meegekregen toen ik er langs ging. Bij een professionele bandenboer met veel expertise is je financi?le schade naderhand wel iets groter maar daar is de kwaliteit dan vaak ook naar.

Wat is dan een goede bandenboer? Ik woon nog niet heel lang in Regio Arnhem, dus het is moeilijk om hier iets te vinden wat je kan vertrouwen. VW/Seat garage naait je een oor aan, Kwik-Fit is dus ook niet echt geweldig..
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.422
Jep, de dealer is helemaal een aanslag voor je portemonnee.

Ik heb hele positieve ervaringen met Arends bandenservice in Loenersloot https://www.arendsbanden.nl/
Men weet waar ze het over hebben, denken met je mee en geven goed inhoudelijk advies over de beste keuze voor je specifieke wensen.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Ga maar naar Steverink in Apeldoorn:

https://www.steverinkbanden.nl/
Die snappen het wel hoe je moet uitlijnen... Kwik fit heeft alleen verstand Suzuki Alto's en zo.... :)

Zet er meteen Michelin pilot sport 4 banden op want cuppen niet op de Exeo, ik rij er al jaren mee op mijn Exeo en nooit last van gecupte banden

Mijn Exeo had ooit een "honden" gang door verkeerde uitlijning, je bleef sturen.
De locale VW monteur zei de term honden gang, je auto gaat dan een beetje zijwaarts over de weg.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Mijn Exeo had ooit een "honden" gang door verkeerde uitlijning, je bleef sturen.
De locale VW monteur zei de term honden gang, je auto gaat dan een beetje zijwaarts over de weg.

Heb je enig idee welke instelling ze hebben gebruikt?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.671
Je kan het beste naar een specialist gaan als je auto uitgelijnd moet worden. Er zullen vast goede Kwikfits zijn, maar het advies is om ze te vermijden (praat ook uit persoonlijke ervaring).

Ik ben hier in Venray geweest en ben daar prima geholpen https://www.daemenbandenservice.nl
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609

vdmeddy

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
7.615
Auto Blij in Zevenaar is dichter bij Arnhem, en doet ook de uitlijning van Tesla's en ander spul (voormalig Seat Dealer)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.394
De oorzaak van het cuppen van banden is bij mijn weten nog steeds niet 100% duidelijk, maar het is wel opvallend dat het vooral voorkomt bij stationwagens, en dan met name op de achteras. Algemeen wordt aangenomen dat dit komt omdat dit type auto vaak met veel verschil in lading (gewicht) in de achterbak rijdt, waardoor er regelmatig met de verkeerde bandenspanning wordt gereden (vooral te harde banden in een bijna lege auto). Daarnaast zie je dat sommige bandenmerken/type veel gevoeliger zijn dan andere types of merken. Ik heb in zo'n 40 jaar autorijden, eigenlijk maar 1 keer gecupte banden gehad, en dat was bij Goodyear Efficient Grip banden, en later hoorde ik van meer mensen met dit merk/type banden met gecupte banden.

Overigens heb ik het destijds opgelost door de banden kruislings te wisselen, normaal een doodzonde vanwege de extra slijtage die je dan krijgt door de andere draairichting. In dit geval nam het geluid van de gecupte banden in een aantal weken fors af, en ook het zaagtandprofiel (kenmerk van gecupte band) was na een paar maanden vrijwel helemaal verdwenen.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Ik heb overigens een sedan. Qua verbruik lijkt het wel goed te zijn, ik kan alsnog 4,3L op de 100KM halen, dus dat is prima. Alleen is het wel heel moeilijk/irritant om rechtuit te blijven rijden op de snelweg. Ik blijf nu constant kleine correcties maken om rechtuit te blijven rijden. Dit is iets wat hij voorheen niet had.
Is dit alleen aan te passen door weer meer negatieve camber in te stellen?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
De achteras heeft toe-in(weet het niet in het Nederlands), dan kan je gecupte banden krijgen.

Ik heb met de Michelin PS4 nooit gecupte achter banden gehad, origineel gemonteerde Continental banden waren wel gecupt toen.

Ik heb overigens een sedan. Qua verbruik lijkt het wel goed te zijn, ik kan alsnog 4,3L op de 100KM halen, dus dat is prima. Alleen is het wel heel moeilijk/irritant om rechtuit te blijven rijden op de snelweg. Ik blijf nu constant kleine correcties maken om rechtuit te blijven rijden. Dit is iets wat hij voorheen niet had.
Is dit alleen aan te passen door weer meer negatieve camber in te stellen?

Gewoon eerst de auto door een andere banden specialist laten uitlijnen, dan verder kijken.
 
Bovenaan