[SEAT] [Ibiza 6J] Comfortmodule / ontvanger CV stuk?

erjan12

New member
Lid geworden
6 jan 2016
Berichten
12
Goedenavond allen,

Ik heb een Seat Ibiza 6J uit 2009.
Van het één op het andere moment kon ik de deur niet meer openen met mijn afstandbediening op de sleutel.

Ik heb het batterijtje vervangen, dit bleek niet te helpen. Heb de sleutel proberen te "pairen" volgens de op internet te vinden volgorde maar ook niet mocht niet baten.

Vervolgens naar de garage geweest, die kon het ook niet, hij verwees mij naar een sleutelmaker. Deze gaf aan dat er in de sleutel zelf niks mis was, ( Hij had een kastje wat iets meette) en dat het dus in de auto moet zitten.

Ik ga er dus vanuit dat mijn ontvanger / comfortmodule stuk is. Alle deuren gaan namelijk open zodra je de sleutel in het bestuurdersportier omdraait.

Kan het zijn dat de ontvangst / comfortmodule stuk is? Zo ja kan ik deze vervangen voor een onderdeel met dezelfde code en dan zelf mijn sleutel weer koppelen?

Graag hoor ik van jullie
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Geen idee wat de sleutelmaker gemeten heeft, misschien of de chip in de sleutel nog detecteerbaar was? Of het rode lampje in de sleutel aangaat als je op de knop drukt?

Naar mijn idee een aantal mogelijke oorzaken:
- ontvanger in de auto werkt niet (kan kapot zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een kapotte zekering zijn)
- de zender in de sleutel functioneert niet goed meer
- koppeling tussen sleutel en auto is mogelijk verloren geraakt (door herhaald drukken op sleutelknoppen zonder ooit auto te bereiken, of door andere mankementen)

Als je een reservesleutel hebt, waarmee je ook de deuren kunt ontgrendelen, zou ik om te beginnen die eens testen.
 

erjan12

New member
Lid geworden
6 jan 2016
Berichten
12
Geen idee wat de sleutelmaker gemeten heeft, misschien of de chip in de sleutel nog detecteerbaar was? Of het rode lampje in de sleutel aangaat als je op de knop drukt?

Naar mijn idee een aantal mogelijke oorzaken:
- ontvanger in de auto werkt niet (kan kapot zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een kapotte zekering zijn)
- de zender in de sleutel functioneert niet goed meer
- koppeling tussen sleutel en auto is mogelijk verloren geraakt (door herhaald drukken op sleutelknoppen zonder ooit auto te bereiken, of door andere mankementen)

Als je een reservesleutel hebt, waarmee je ook de deuren kunt ontgrendelen, zou ik om te beginnen die eens testen.
*Zekeringen zijn gecontroleerd
*Schoenmaker heeft gemeten of het voltage in de sleutel goed was, heeft gemeten of de sleutel signaal zendt.
*Koppeling kwijt, zou na opnieuw synchroniseren toch weer daar moeten zijn?
*Reserve sleutel heeft geen AB

Waar kan ik de ontvanger vinden in de Seat Ibiza 6 J
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Bij de 6J weet ik het niet, bij de 6K1 zat een infrarood ontvanger in de behuizing van de binnenspiegel (was ook te zien door de donkerrode uiteinden als het licht er op valt) en bij de 6K2 was IR vervangen door radiofrequentie, en ik denk dat die ook achter de binnenspiegel zat.

Wat het synchroniseren van AB-sleutel met de auto, te vaak gelezen dat dit niet goed gelukt was, dus daarom hou ik daar nog wel rekening mee.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.609
Moet je niet gewoon de sleutel in contactslot steken, daarna op contact zetten en de knoppen op de sleutel één voor één indrukken...
Zo doe ik dat ook bij mijn Exeo als het batterijtje vervangen is...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Daar zitten per model/generatie dus verschillen in. Ik weet bijvoorbeeld dat er ook een generatie is, waarbij je de ene sleutel in het contactslot moet steken, en de andere in het portierslot (dus oudere generatie) en dán de knoppen indrukken. Bij batterij van de sleutel vervangen hoef ik niets bijzonders te doen, gewoon de sleutel/AB gebruiken zoals ik gewend ben, en bij mijn vorige Fabia uit 2003 (technische systemen gelijk aan Ibiza/Cordoba/Polo uit dezelfde generatie).
 

erjan12

New member
Lid geworden
6 jan 2016
Berichten
12
Daar zitten per model/generatie dus verschillen in. Ik weet bijvoorbeeld dat er ook een generatie is, waarbij je de ene sleutel in het contactslot moet steken, en de andere in het portierslot (dus oudere generatie) en dán de knoppen indrukken. Bij batterij van de sleutel vervangen hoef ik niets bijzonders te doen, gewoon de sleutel/AB gebruiken zoals ik gewend ben, en bij mijn vorige Fabia uit 2003 (technische systemen gelijk aan Ibiza/Cordoba/Polo uit dezelfde generatie).
Dit heb ik inderdaad al geprobeerd, mocht niet baten.
 
Bovenaan