[SEAT] [Ibiza 6J] Teveel koppel ofniet?

NLLEONL

New member
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
32
Ik heb al enige tijd terug (december) mijn Ibiza Cupra 1.8 TSI bij VAGTECHNIEK laten chippen.
Voordat de aanpassing werd uitgevoerd werd mij gevraagd of ik de koppelbegrenzing eraf wilde hebben ofniet... In de 1e twee versnellingen zou er namelijk standaard sprake zijn van een geknepen koppel. Bij deze uitleg werd dus aangegeven dat dit eraf kon maar dat ik dan dus rekening moest houden met het koppel wat ik direct al heb... met andere woorden beseffen dat ik bij teveel gaf door zou slippen. Ik heb toen zelf gekozen om de begrenzing eraf te laten halen.

Zoals bijgevoegde foto heb ik nu direct veel koppel; 240nm bij 1500rpm, 320nm bij 2000rpm en uiteindelijk 378nm bij 2700rpm.

Nu heb ik bij het sportief willen optrekken vaak wielspin/in werking stellende systemen.
Bij nat weer moet ik echt rekening houden met het gas. Zo heb ik het dus helaas al af moeten leggen tegen een Leon FR 180 pk bij nat weer, puur omdat ik last had van wielspin ;)

Nu is mijn vraag; is dit nu een absurd hoge koppel bij de lage toeren of valt het toch allemaal wel mee en ligt het spinnend optrekken meer aan mij ;)..? Ik heb VAGTECHNIEK al gecontact en daar wordt binnenkort de begrenzing er opgezet omte kijken of dit meer bevalt.

Voor wat betreft de foto; de linker lijn betreft nm, rechts pk.

KN3KZT.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Het koppel alleen is niet alleszeggend: ook je banden (breedte, merk, type, overgebleven profieldiepte, bandenspanning) spelen mee. Als je op zomerbanden al een probleem hebt, dan kun je je wel voorstellen hoe veel/weinig controle je hebt onder winterse omstandigheden.
 

NLLEONL

New member
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
32
Het koppel alleen is niet alleszeggend: ook je banden (breedte, merk, type, overgebleven profieldiepte, bandenspanning) spelen mee. Als je op zomerbanden al een probleem hebt, dan kun je je wel voorstellen hoe veel/weinig controle je hebt onder winterse omstandigheden.


In mijn geval zijn dit de originele Bridgestone Potenza's met maat 215-45-17 met voldoende profiel en voorgeschreven bandenspanning.
 

ik222

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
302
Een Ibiza is gewoon ook vrij licht, als je dan vanuit stilstand op wil trekken moet je inderdaad de koppeling en het gas met gevoel bedienen.

Dat is al zo met mijn 150pk / 250nm, laat staan bij een gechipte cupra. Kan me dus goed voorstellen dat het met koppel begrenzing in de 1 en 2 makkelijker rijdt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Bij de Leon 1M kan je de dogbone rubbers upgraden met polyuretaan bussen en dan los je al veel op met wheelhop/wheelspin. Tevens, als je met standaard vering rondrijd, zal je ook daar nog veel mee kunnen winnen (bijv. schroefset)
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Bij de Leon 1M kan je de dogbone rubbers upgraden met polyuretaan bussen en dan los je al veel op met wheelhop/wheelspin. Tevens, als je met standaard vering rondrijd, zal je ook daar nog veel mee kunnen winnen (bijv. schroefset)

Ondanks de nickname gaat het hier om een Ibiza Andy, al zul je bij een Ibiza iets vergelijkbaars kunnen doen. Blijft wel dat 215 een redelijk brede band is voor het gewicht van een Ibiza.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Dat had ik uiteraard gezien (dat het ging om een Ibiza) :)
 

Namaz

New member
Lid geworden
21 dec 2016
Berichten
248
Sperdifferentieel steken, iets kleverige banden ( Michelin PSS?) en het probleem is grotendeels opgelost.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 

TurboDre

Member
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
37
Ik heb de zelfde setup. Je zal het verschil merken. Het verschil met de begrenzing is best groot, alsof hij niet getuned is. Dat was voor mij de reden om het te laten verwijderen.
Ik snap wel je probleem maar ik geef de voorkeur aan zonder begrenzing.
Ik heb het idee dat met sportstand ingeschakeld (demping hard) je iets minder last heb.

Voor mij was het ook even schrikken zeker gezien mijn vorige auto Subaru WRX (280pk) daarmee kon altijd vol op het gas .

Mvg, Andr?.
 

Peej

New member
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
682
Hebben of hadden jullie ook een begrenzing in de eerste versnelling als het regent?
 

TurboDre

Member
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
37
Beetje moeilijk vergelijken tegen een AWD auto ;)

Klopt is totaal niet te vergelijken. Bij de Subaru was de grip top, zeker met regen maar ook lachen in de sneeuw of offroad 😁.
Ik kan het een beetje vergelijken met mijn auto's daarvoor, Ibi cupra, cordoba Cupra, Ibi FR 1.8 20VT en dan moet ik zeggen dat de Ibiza Cupra 1.8tsi standaard meer grip heeft.

Zelf geef ik geen vol gas in de 1e versnelling, dat heeft geen zin. Eigenlijk had de begrenzing op de 1e versnelling er wel op mogen blijven zitten.
Ik ben wel heel blij dat de begrenzing er in de 2e versnelling af is. Bij droog weer heeft hij heeft wel wat wielspin maar hij trekt zoveel harder dat ik de de nadelen op de koop toe neem.
Het voelde bij mij vreemd aan dat hij in z'n 3e versnelling harder trok als in de 2e versnelling.

Gr Andr?.
 

TurboDre

Member
Lid geworden
14 sep 2016
Berichten
37
Hebben of hadden jullie ook een begrenzing in de eerste versnelling als het regent?

Goeie vraag, ik vermoed het niet maar ik heb ook alle begrenzing er af laten halen ook de begrenzing bij een bepaalde wielstand (hij hield in op een rotonde en nu niet meer ��).
 

Namaz

New member
Lid geworden
21 dec 2016
Berichten
248
Nee is idd een dure grap, maar een zeer goede investering.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
 

cederieck

Member
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
122
Ik heb de zelfde wagen en heb de banden vervagen naar michelin pilot sport 4 en voel wel wat verschil

Maar zo als hier al aan gegeven is wagen is een fwd en weegt niet zo veel en zit redelijk wat power op :)

ik zit momenteel op 240 pk en 400 nm

ibiza%20cupra%201.8tsi%20192pk%20st1_zpszoyefhgc.png


Heb ook in zen 1-2 begrenst maar dat was na 2dagen er weer af :)
 

NLLEONL

New member
Lid geworden
13 aug 2016
Berichten
32
Ik heb de zelfde wagen en heb de banden vervagen naar michelin pilot sport 4 en voel wel wat verschil

Maar zo als hier al aan gegeven is wagen is een fwd en weegt niet zo veel en zit redelijk wat power op :)

ik zit momenteel op 240 pk en 400 nm

ibiza%20cupra%201.8tsi%20192pk%20st1_zpszoyefhgc.png


Heb ook in zen 1-2 begrenst maar dat was na 2dagen er weer af :)

Had jij nou standaard al over de 200pk of lees ik de grafiek verkeerd?
Ik ga maar nog eens nadenken wat ik ga doen en kijken of de sportstand nog enig effect heeft.
Wellicht dat het koppel alleen in de 1e versnelling geknepen kan gaan worden
 

Peej

New member
Lid geworden
6 apr 2015
Berichten
682
Goeie vraag, ik vermoed het niet maar ik heb ook alle begrenzing er af laten halen ook de begrenzing bij een bepaalde wielstand (hij hield in op een rotonde en nu niet meer ��).

Aha, maar eens contact opnemen met Vagtechniek of de begrenzing er bij mij ook af kan. Regen en volgas in de eerste versnelling (dsg) is zo zwaar geknepen dat er geen wielspin is maar ook bijna geen acceleratie. De bak knalt dan in 2 en direct in de tractiecontrole als het volle vermogen weer komt. Zelf doseren is fijner.
 

cederieck

Member
Lid geworden
7 apr 2013
Berichten
122
klopt :) stock was het al over de 200 pk Lees wel dit is een hand back :) lees iets van dsg hier
 
Bovenaan