[SEAT] [Ibiza 6K2] 1.8T heeft te hoge co! APK loopt snel af

ibiza.1820vtc

Member
Lid geworden
5 jul 2015
Berichten
74
Goeie dag allemaal,
Ik ben gister voor de apk keuring geweest.
Daar hebben ze de auto afgekeurd op een verhoogd co uitstoot 0.8 ipv max 0.3.

Er zit een miltek downpipe onder 2.5 inch en een kleine kat.
Verder een miltek mid pipe 2.5 inch naar een supersprint demper.
Wat zouden de oorzaken kunnen zijn van die hoge co? En evt punten om te checken? De auto is gechipt

Ik heb nog een nieuw powerfilter liggen en bougies zou dat al wat helpen of nog niet genoeg?.

Ik hoop snel nuttige tips te mogen krijgen de auto moet binnen een week apk klaar zijn:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Renzzz

New member
Lid geworden
13 sep 2010
Berichten
2.312
Kat misschien nog niet goed warm? Vraag of ze eerst de kat goed warm willen laten worden en dan nog eens laten meten.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.455
schijnt dat je met x aantal liter bio ethanol je uitstoot ook omlaag kan krijgen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.798
Heel erg goed nakijken of je uitlaat 100% gasdicht is van begin tot eind. Wat je vaak ziet is de achterdemper even kort afdekken en dan voelen/luisteren langs de hele uitlaatlijn terwijl hij stationair draait.
 

Thomas94

New member
Lid geworden
7 okt 2015
Berichten
269
En inderdaad een gas meting mag niet gedaan worden als de motor niet warm is
 

ibiza.1820vtc

Member
Lid geworden
5 jul 2015
Berichten
74
Bedankt voor jullie reakties!.
Even een kleine update, ik heb hem net bougies vervangen en powerfiltet.
De motor goed warm gereden en meteen gastest gedaan!
Waar uitkomt, dat ie veel te rijk staat stationair en op toeren.
Dus hoogstwaarschijnlijk is de kat gewoon goed.
Zou het nog andere dingen kunnen zijn. als een temperatuur censor of iets anders?
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Toevallig laatst de n112 mod uitgevoerd? Als je die doet en je sluit niets aan op de stekkers werkt je lambda niet en wordt je co ook te hoog.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.798
N112 aangesloten laten anders doet je lamda idd niets. Tempsensor zou het kunnen zijn, moet je wel uitlezen anders weet je niet wat hij aangeeft. En zijn je lambda's nog goed?
 

ibiza.1820vtc

Member
Lid geworden
5 jul 2015
Berichten
74
N112 aangesloten laten anders doet je lamda idd niets. Tempsensor zou het kunnen zijn, moet je wel uitlezen anders weet je niet wat hij aangeeft. En zijn je lambda's nog goed?

Als het goed is wel, ik ga zo rijden om hem uit te laten lezen om gelijk uit te laten sluiten of de temperatuur censor kan zijn of evt lamba's heb geen foutmelding gehad tot toe maar wie weet.
Ps wat zijn de afmetingen van de standaard voor rem schijven?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.798
De bypass, of ook werkelijk die combi klep enzo verwijderd?
 

ibiza.1820vtc

Member
Lid geworden
5 jul 2015
Berichten
74
Ik heb net ook de auto laten uitlezen! Bij tuningparts. Nl
Er worden dus ook geen storingscodes aangegeven.
Waar doe ik goed aan in dit geval?
Preventief de temperatuur censor vervangen?

Wie heeft er mischien nog een oude korte kat liggen,of een std uitlaat te leen.
ik heb nog 8 dagen voor de einddatum keuring.
Wie o wie kan mij aan een goede kat helpen?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.798
Er zit een afdekplaatje op het blok en er zitten 2 weerstanden weet of je daar iets mee kan. Er zijn geen storingen.

Dat is echt de mod. Bij de bypass laat je alles zitten en sluit je de DV aan op een directe vacuumlijn (buiten de n249 klep om). In dit geval zou ik je adviseren om de n112 klep op te zoeken (die moet je nog ergens hebben neem ik aan) en die electrisch aan te sluiten (alle slangen erop kan je losmaken). Zoniet, dan zal je (1ste) lambda niet werken...
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Te rijk lopen...

- Lek in het druktraject
- Kapotte KVS
- Lambdasensor z'n beste tijd gehad
- MAF sensor vuil/kapot
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Eerst beginnen met kijken of hij wel zijn lambda actief heeft, op meetwaardeblok 1 en 99 van vcds (motor gedeelte).
Zo ja, dan kijken of hij op -25% staat te regelen bijvoorbeeld. Dat heeft dan vaak met lekkage te maken.

Ook kijken of blok 31 (lambda actueel bij en wideband auto, vanaf de ibiza 6L 1.8T), overeen komt met de 4 gas tester, beide lambda 1.00? Of zit er groot verschil tussen (bv lambda kapot, foutieve waarde).

Kortom zo stapsgewijs gaan kijken en zoeken.
 

ibiza.1820vtc

Member
Lid geworden
5 jul 2015
Berichten
74
Dat is echt de mod. Bij de bypass laat je alles zitten en sluit je de DV aan op een directe vacuumlijn (buiten de n249 klep om). In dit geval zou ik je adviseren om de n112 klep op te zoeken (die moet je nog ergens hebben neem ik aan) en die electrisch aan te sluiten (alle slangen erop kan je losmaken). Zoniet, dan zal je (1ste) lambda niet werken...

Heb je voor mij een foto hoe die n112 klep er uit ziet?
En de positie van de klep in de auto?
Ik heb naar mijn weten niks bij deze auto gekregen aleen hoofdpijn.
 
Bovenaan