[SEAT] [Ibiza 6K2] Fuseekogel afgebroken

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11
Hallo,

Ik heb onlangs mijn seat ibiza uit het jaar 2000 naar de seat dealer gebracht voor de jaarlijkse wintercheck. Het is een auto die ik altijd goed heb onderhouden. En een jaar geleden nog een grote beurt laten uitvoeren, 6 maanden geleden APK gekeurd en onlangs 2 nieuwe banden erop gezet. Alles was altijd prima.

Maar nu kreeg ik ineens te horen dat het een en ander mis is met mijn auto, terwijl ik daar niets van heb gemerkt.

Meneer wist te vertellen dat:
Fuseekogel afgebroken was
Remschijven net zo dun waren als een cd
3de remlicht kapot was
Remolie aan verversing toe was.

Dat laatste kan kloppen. En om dat alles te laten fixen zou mij zo een 800 euro kosten. Meneer wist mij te vertellen dat alleen het reparen van mijn 3de remlicht mij zo een 120 euro zou gaan kosten. Terwijl hij niet eens wist waar het aan zou kunnen liggen.

Nu wil ik jullie vragen of dit waar kan zijn. Want ik geloof er namelijk zelf niets van. Ik maak weinig kilometers, onderhoud hem altijd goed door alles goed na te checken. Ik ben er dan ook niet op ingegaan om hem te laten repareren. Wil eerst een second opinion laten uitvoeren. Alleen mijn grote beurt kostte al zo een 1000 euro. Ik vroeg hem zo van hoe kan dat dan met die fuseekogel, toen zei hij ja misschien is het net gebeurd toen je hier aankwam. Dit hadden ze me vorig jaar ook al vertelt, maar dat ging toen over mijn banden, bleek een gat of zoiets in mijn band te zitten, en als ik nu zou doorrijden dan zou ie kunnen ontploffen. Toen had ik het wel laten doen zonder na te gaan of het waar was. Was ik ook meteen 180 euro kwijt.

ALle tips zijn welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Deze dealer mijden als de pest. Heb je de auto ook in onderhoud bij deze dealer?

Ik weet niet welk type motor het gaat, maar gezien het feit dat je weinig km's maakt, waarschijnlijk een benzineversie. Of de opmerkingen wel of niet terecht zijn, is zo moeilijk te controleren, wel valt op dat de prijzen bepaald niet kinderachtig zijn. 3e remlicht kun je ook makkelijk zelf controleren, door even iemand op de rem te laten trappen, dan kun je zien of het 3e remlicht het helemaal niet doet, of er een of meerdere lampjes van het 3e remlicht kapot zijn.

Een grote beurt voor 1000 €? Is dat een 'gewone' grote beurt, of inclusief nieuwe distributieriem (incl. waterpomp), of zitten daar de nieuwe banden bij?
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
Idd: zitten bij die grote zaken bij zoals een distributieriem vervangen etc?
Maar een APK-beurt is een momentopname, op dat moment viel de slijtage aan je remschijven waarschijnlijk nog binnen de tolerantie. Hadden ze toen geen adviespunten gegeven? Het zou best kunnen zijn dat je garage gelijk heeft. Je auto is 11 jaar oud en dingen slijten nu eenmaal. Ook als je hem zelf goed onderhoudt door alles regelmatig na te lopen. Ik neem aan dat je daar dingen mee bedoelt als bandenspanning, olie, koelvloeistof en dergelijke? Andere dingen zijn, als je er niet veel verstand van heeft of over bijvoorbeeld een brug kunt beschikken, een stuk lastiger te checken. Dat je weinig rijdt, zegt ook niet alles. Auto's kunnen van weinig gereden kilometers sneller slijten dan van veel kilometers.
Maar een second opinion kan nooit kwaad natuurlijk!
 

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11
Deze dealer mijden als de pest. Heb je de auto ook in onderhoud bij deze dealer?

Ik weet niet welk type motor het gaat, maar gezien het feit dat je weinig km's maakt, waarschijnlijk een benzineversie. Of de opmerkingen wel of niet terecht zijn, is zo moeilijk te controleren, wel valt op dat de prijzen bepaald niet kinderachtig zijn. 3e remlicht kun je ook makkelijk zelf controleren, door even iemand op de rem te laten trappen, dan kun je zien of het 3e remlicht het helemaal niet doet, of er een of meerdere lampjes van het 3e remlicht kapot zijn.

Een grote beurt voor 1000 €? Is dat een 'gewone' grote beurt, of inclusief nieuwe distributieriem (incl. waterpomp), of zitten daar de nieuwe banden bij?

Normaal laat ik hem altijd bij de Seat dealer controleren wat er mis mee is. Maar ik ga dat niet meer doen. Want ik vind het maar raar dat zij elke keer wat vinden wat mij ontzettend veel geld kost. Mijn apk keuring heb ik bij een andere garage laten uitvoeren en zij waren uitermate te spreken over mijn auto dat er niets mis mee was. Sterker nog, zij zeiden wie heeft je banden verwisseld. Ik zei zo de Seat dealer, ze zeiden nou ga daar maar niet weer heen want ze hebben 1 maand omgekeerd erop gezet. Dat was ook nog zo, want ik vond al dat ik wat minder grip had met mijn achterbanden. En het betrof ook nog de achterband.

Grote beurt was inderdaad een nieuwe distributieriem (compleet), brandstoffilter, olie verversen en alles meer wat er bij een grote beurt komt kijken.

Het gaat om een Seat Ibiza 1.9 SDI uit het jaar 2000. Ik wil hem over een aantal maanden verkopen want ik maak veel te weinig km. Had me daar een beetje op verkeken.

Ja mijn vrouw reed er onlangs in en ik zag dat de 3de remlicht het niet deed, heel erg raar want vorige week deed ie het nog. Me 2 normale remlichten doen het wel.

Maar als de remschijf net zo dun is als een cd dan kan ik er nu toch niet meer mee remmen of wel?

Nee de nieuwe banden heb ik nog apart moet betalen.
 

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11

Idd: zitten bij die grote zaken bij zoals een distributieriem vervangen etc?
Maar een APK-beurt is een momentopname, op dat moment viel de slijtage aan je remschijven waarschijnlijk nog binnen de tolerantie. Hadden ze toen geen adviespunten gegeven? Het zou best kunnen zijn dat je garage gelijk heeft. Je auto is 11 jaar oud en dingen slijten nu eenmaal. Ook als je hem zelf goed onderhoudt door alles regelmatig na te lopen. Ik neem aan dat je daar dingen mee bedoelt als bandenspanning, olie, koelvloeistof en dergelijke? Andere dingen zijn, als je er niet veel verstand van heeft of over bijvoorbeeld een brug kunt beschikken, een stuk lastiger te checken. Dat je weinig rijdt, zegt ook niet alles. Auto's kunnen van weinig gereden kilometers sneller slijten dan van veel kilometers.
Maar een second opinion kan nooit kwaad natuurlijk!

Ja dat zat er allemaal bij. Ja dat klopt, maar ik laat het ook door me vader en broer regelmatig controleren. En ze konden niets zien wat niet goed was.

Bij mijn APK hadden ze geen adviespunten. Maar ik laat hem zeker nog een keer controleren.

By the way weten jullie misschien ook of ik met mijn Seat Ibiza uitvoering een Isofix heb?

Seat Ibiza bouwjaar 2000, 1.9 SDI
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Je hebt achter trommelremmen, dus die remmen heb je (mits in orde) nog wel, bovendien zal remschijven met de 'dikte van een CD' schromelijk overdreven zijn. Nu is het wel zo, dat remschijven een geharde laag hebben (doordat het binnenste van de remschijf de vereiste afkoelsnelheid bij de warmtebehandeling normaal niet haalt, is dat niet gehard). Je remschijven hebben nieuw een bepaalde dikte, en een minimale dikte waarbij de geharde laag weg is, en het restant dus ook versneld verdwijnt. Voor de juiste minimale dikte moet je dus wel weten wat de eisen zijn voor jouw remschijven. Een typische minimumdikte ligt bijvoorbeeld op 8 mm.

Prijzen voor de beurt, zijn niet goedkoop, maar ook niet heel extreem als daar een distributiewissel bij zit.

Voor je remlicht: check even of er bij remmen 12V en massa op het 3e remlicht staan (je kan ook een draadbreuk hebben, bijvoorbeeld bij de doorvoer van de achterklep naar de rest van de auto). De andere lampen op de achterklep werken nog wel?
 

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11
Je hebt achter trommelremmen, dus die remmen heb je (mits in orde) nog wel, bovendien zal remschijven met de 'dikte van een CD' schromelijk overdreven zijn. Nu is het wel zo, dat remschijven een geharde laag hebben (doordat het binnenste van de remschijf de vereiste afkoelsnelheid bij de warmtebehandeling normaal niet haalt, is dat niet gehard). Je remschijven hebben nieuw een bepaalde dikte, en een minimale dikte waarbij de geharde laag weg is, en het restant dus ook versneld verdwijnt. Voor de juiste minimale dikte moet je dus wel weten wat de eisen zijn voor jouw remschijven. Een typische minimumdikte ligt bijvoorbeeld op 8 mm.

Prijzen voor de beurt, zijn niet goedkoop, maar ook niet heel extreem als daar een distributiewissel bij zit.

Voor je remlicht: check even of er bij remmen 12V en massa op het 3e remlicht staan (je kan ook een draadbreuk hebben, bijvoorbeeld bij de doorvoer van de achterklep naar de rest van de auto). De andere lampen op de achterklep werken nog wel?


Hoe kan ik de massa meten dan? Alle lichten doen het wel. Alleen me 3de remlicht ineens niet meer.
 

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11
Ja dat kan waar zijn. Dingen gaan namelijk wel eens kapot.


Kwestie van zelf even nakijken en dan weet je het toch?

Ja dat snap ik, dat dingen kapot kunnen gaan. Mijn vraag stelde ik eigenlijk meer in de zin van of het wel vaak voor komt bij Seats dat de Fuseekogel afbreekt. Ik had er namelijk nog nooit eerder van gehoord.
 

leonencindy

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
58
Keetnie hoor, maar als de fusee kogel afgebroken is, kan je niet meer sturen. Lijkt me sterk dat het gebeurt op het moment dat je daar het terrein oprijdt??
 

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11
Keetnie hoor, maar als de fusee kogel afgebroken is, kan je niet meer sturen. Lijkt me sterk dat het gebeurt op het moment dat je daar het terrein oprijdt??

Juist dat bedoel ik dus. Maar wat helemaal raar is dat mijn stuur ook ineens een soort van geluidje geeft als ik hem een klein stukje naar rechts draai. Dat had ie niet voor ik daar heen kwam. Maar morgen ga ik een second opnion laten uitvoeren. En volgens die meneer die ik aan de lijn had zou het allemaal samen nooit 800 euro kosten. Hij vertelde mij dat ik beter niet meer naar de dealer moet gaan en al helemaal niet met een auto uit het jaar 2000. En dat ik niet verder zou kunnen rijden heb ik al vaker gehoord, dat maakt het alleen maar raarder. Maar Donderdag breng ik hem dus naar de garage. Ik zal jullie op de hoogte brengen van de kosten en wat er echt mee aan de hand is. Tnx voor alles.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.408
Hoe kan ik de massa meten dan? Alle lichten doen het wel. Alleen me 3de remlicht ineens niet meer.

Ik bedoelde de massa van het 3e remlicht. Kun je meten door de aansluiting op het 3e remlicht te pakken (waarschijnlijk een bruine draad) en kijken of je een oneindig grote weerstand meet naar een massa punt (massa van andere lamp, bijvoorbeeld kofferbakverlichting of achterlicht, of naar een stuk van de stalen carrosserie. Als je een weerstand meet die niet veel groter is dan een aantal Ohm is het in orde. Eventueel kun je een extra stuk draad pakken om vanaf de multimeter naar een goed massapunt te meten. (als de draad van de meetpennen te kort is).


Als je er - na onderzoek - zeker van bent dat de dealer probeert om ten onrechte flink wat geld in zijn zak te steken, kun je de dealer hier natuurlijk ook noemen. Dat kan soortgelijke problemen bij anderen voorkomen (van die rekening dan, iets dat kapot gaat kan een dealer meestal weinig aan doen)
 
Laatst bewerkt:

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11
Heb een second opinion gedaan. Wat bleek nu, remolie moest ververst worden, fuseekogel was in orde maar een bout was afgebroken (ook heel gevaarlijk werd mij vertelt) en de remschijven moesten vervangen worden. O ja, 3de remlicht was ook kapot.

Dit alles laten fixen zou mij 210 euro kosten. Maar de 3de remlicht vond ik nu niet zo nodig. Dus dat laat ik wel over een maand ofzo fixen. Heb uiteindelijk 176 euro betaald. Nieuwe remschijven, remolie ververst, bout gefixt.

En bij de Seat Dealer moest ik daar 800 euro voor betalen. Kan je zien wat een prijsverschil zeg
 

Ma28

New member
Lid geworden
20 nov 2011
Berichten
11
Ik bedoelde de massa van het 3e remlicht. Kun je meten door de aansluiting op het 3e remlicht te pakken (waarschijnlijk een bruine draad) en kijken of je een oneindig grote weerstand meet naar een massa punt (massa van andere lamp, bijvoorbeeld kofferbakverlichting of achterlicht, of naar een stuk van de stalen carrosserie. Als je een weerstand meet die niet veel groter is dan een aantal Ohm is het in orde. Eventueel kun je een extra stuk draad pakken om vanaf de multimeter naar een goed massapunt te meten. (als de draad van de meetpennen te kort is).


Als je er - na onderzoek - zeker van bent dat de dealer probeert om ten onrechte flink wat geld in zijn zak te steken, kun je de dealer hier natuurlijk ook noemen. Dat kan soortgelijke problemen bij anderen voorkomen (van die rekening dan, iets dat kapot gaat kan een dealer meestal weinig aan doen)

Laat ik het erop houden dat het een Seat Dealer uit Vdaal is. (er is maar 1)
 
Bovenaan