[SEAT] [Ibiza 6L] Koppeling/motor schokt bij gasgeven/loslaten

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
Goedenavond

Ik heb mijn Ibiza nu een week of drie en al een tijdje merk ik het volgende:
Als ik de koppeling laat opkomen zowel langzaam als snel, zowel koude als warme motor, dan pakt deze regelmatig met een fikse (zelfs hoorbare) klap/bonk/schok op. Als ik gas geef en loslaat is dezelfde klap/bonk/schok te voelen. :cry:
Wat opvalt is, dat als ik het gas loslaat, er twee kleine schokken kort achterelkaar voelbaar zijn. Maakt niet uit op welke snelheid, je voelt het wel het best op wat hogere snelheid.

Mij lijkt dit niet zoals het hoort. Ik rijd namelijk dagelijk in auto's van de VAG-groep en heb bij nog geen enkele andere auto dit meegemaakt.

Ik vind dat de bak ook best wel herrie maakt met schakelen.
Niet altijd maar soms. Wat ik wel altijd hoor is gejank, vermoedelijk uit de bak/motor.
Loopt gelijk met toerental.
Had mijn vorige diesel ( Mazda 323 Ditd 2.0 uit 2000 met 300000km) helemaal niet.
Schakelen doet hij overigens prima.

Net viel me op dat toen ik de auto in zijn achteruit zette en wegreed ik bij remmen een harde klap/bonk voelde in de 'voortrein'.
Ik vind dit wel verdacht icm de rest van de klachten. Daarna nog eens geprobeerd te veroorzaken maar dat lukte ( gelukkig ) niet.

Massa vliegwiel heb ik inderdaad ook al horen vallen als mogelijke oorzaak, maar ook motorsteunen, EGR, LMM, aandrijflijn, versleten lagers in de bak, versleten versnellingsbak en nog meer...

Ben benieuwd :(

Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft:
Als ik de sleutel in het contactslot stop en die omdraai tot de accessoire-stand hoor ik kort even een krakend/ratelend geluid. Zodra de auto gestart is, is dit weg en hoor je het helemaal niet meer.

Enig idee wat voornoemde dingen kunnen zijn?
Ik heb gelukkig garantie maar wil graag weten of iemand dit eerder heeft gehad/herkent of weet wat het is.
Ik wil namelijk niet door de garage afgebluft worden met de mededeling dat ze niks kunnen vinden of dat het normaal is.
Hoe meer reacties/ervaringen, hoe beter.

Alvast bedankt
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Als ik zie wat je aangeeft qua componenten moet het een TDI zijn. Het ratelen bij starten is ws je voorgloei systeem. Tezamen met je overige problemen denk ik dat je een wagen hebt die er op het eind gereden is zonder zorgzaam baasje.

Mijn vermoeden is versleten koppelingsgroep en vliegwiel demping en daarmee dus een slecht functioneerende bak.

Heb je wel goed proefgereden met de auto? Dit kan niet ineens na 3 weken spellen.

Zal idd een kostbare reparatie worden.
 

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
Wat voor motor zit er in en wat is de km stand?

Het betreft een 1.9TDI motorcode AXR en km-stand 120000.

Als ik zie wat je aangeeft qua componenten moet het een TDI zijn. Het ratelen bij starten is ws je voorgloei systeem. Tezamen met je overige problemen denk ik dat je een wagen hebt die er op het eind gereden is zonder zorgzaam baasje.

Mijn vermoeden is versleten koppelingsgroep en vliegwiel demping en daarmee dus een slecht functioneerende bak.

Heb je wel goed proefgereden met de auto? Dit kan niet ineens na 3 weken spellen.

Zal idd een kostbare reparatie worden.

Ik heb inderdaad goed proefgereden met de auto.
Het was me inderdaad al opgevallen en ik had dit ook aangegeven bij de dealer.
Deze zou het probleem oplossen.
Leek in eerste instantie ook zo te zijn, maar helaas.
Auto ziet er keurig uit,zowel van binnen als van buiten en ik ben ik het bezit van de complete onderhouds/reparatiehistorie incl. werkplaatsformulieren.
Daarop zijn helemaal geen gekke dingen te zien, enige reparatie die de auto heeft gehad is aan een kapotte kachel.
 

Cruiser

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
249
Symptomen lijken verdacht veel op een versleten 2-massa vliegwiel...
 

tahres

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
317
Symptomen lijken verdacht veel op een versleten 2-massa vliegwiel...

Met 120.000? Dan moet die wel heel erg zwaar afgetrapt zijn (vrouw die schakelt zonder koppeling in te trappen?)...
Bij mij zat die er met 3 ton nog in.
 

leon07

New member
Lid geworden
19 mei 2011
Berichten
357
dan ben je 1 van de weinigen tahres, zelfs onder de 100.000 is geen uitzondering, blijft een zwakke constructie dat 2 massavliegwiel.
 

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
Ik weet dat de vorige bestuurder een jonge man is geweest van een jaar of 30. De auto gaat donderdag voor een voorinspectie. Daarna wordt een afspraak gemaakt voor evt. reparatie/vervanging.

Ik houd jullie op de hoogte
 

Cruiser

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
249
Het nieuwe rijden is ook killing voor een 2-massa vliegwiel (gebruik van koppel in lage toern). Tevens zijn de versies van de 5-bakken zwakker.
 

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
Update:

Garagehouder heeft rondje gereden, klachten waren op dat moment helaas minimaal. Hij bleef er op hameren dat het geen nieuwe auto betrof, maar hij voelde inderdaad toch wel wat speling in de aandrijflijn/motor/koppeling/versnelling. Hij vroeg of ik er een maand of wat mee wilde doorrijden om te kijken of klachten erger zouden worden. Volgens hem zou dat namelijk het geval moeten zijn bij koppelings/vliegwielklachten.

Hij zei: Heeft geen zin om heel de auto uit elkaar te halen (daar bleef hij op hameren ) en dan maar afwachten of het opgelost zou worden. Zuchtte veel en zei echt niet te weten wat het probleem is/kan zijn. Wil daarom ook niet zomaar onderzoek doen maar moet specifiekere klachten hebben?! Dat zou hem te veel tijd en geld kosten en mogelijk voor ons beide niks opleveren...

Hij zei dat als hij het niet vindt de auto evt. naar de Seat dealer maar dat kost hem geld zei hij. Ik gezegd dat ik garantie heb en mij het daarom helemaal niet uitmaakt hoe het opgelost wordt, als het maar opgelost wordt. En dat ik gang van zaken wel begrijp maar dat het mij eerlijk gezegd niet boeit dat het hem geld kost omdat ik tenslotte niet voor niets 6 maanden Bovag garantie heb...
Hij bleef er op hameren dat hij niet wist waar te moeten beginnen. Wilde niet en de versnellingsbak en koppeling loshalen als hij niet zeker wist of daar uberhaupt het probleem zat.....Ik begrijp het op zich wel maar aan de andere kant lijkt mij dat het risico van het vak toch?

Even afwachten dus en over een maand maar weer een afspraak maken.

De vraag is of de klachten dus binnen die korte tijd erger gaan worden.
Mocht het daarna niet opgelost zijn ga ik wel na VAG-techniek voor een second opinion.
 

FR-Power

New member
Lid geworden
16 aug 2012
Berichten
2.226
Update:

Garagehouder heeft rondje gereden, klachten waren op dat moment helaas minimaal. Hij bleef er op hameren dat het geen nieuwe auto betrof, maar hij voelde inderdaad toch wel wat speling in de aandrijflijn/motor/koppeling/versnelling. Hij vroeg of ik er een maand of wat mee wilde doorrijden om te kijken of klachten erger zouden worden. Volgens hem zou dat namelijk het geval moeten zijn bij koppelings/vliegwielklachten.

Hij zei: Heeft geen zin om heel de auto uit elkaar te halen (daar bleef hij op hameren ) en dan maar afwachten of het opgelost zou worden. Zuchtte veel en zei echt niet te weten wat het probleem is/kan zijn. Wil daarom ook niet zomaar onderzoek doen maar moet specifiekere klachten hebben?! Dat zou hem te veel tijd en geld kosten en mogelijk voor ons beide niks opleveren...

Hij zei dat als hij het niet vindt de auto evt. naar de Seat dealer maar dat kost hem geld zei hij. Ik gezegd dat ik garantie heb en mij het daarom helemaal niet uitmaakt hoe het opgelost wordt, als het maar opgelost wordt. En dat ik gang van zaken wel begrijp maar dat het mij eerlijk gezegd niet boeit dat het hem geld kost omdat ik tenslotte niet voor niets 6 maanden Bovag garantie heb...
Hij bleef er op hameren dat hij niet wist waar te moeten beginnen. Wilde niet en de versnellingsbak en koppeling loshalen als hij niet zeker wist of daar uberhaupt het probleem zat.....Ik begrijp het op zich wel maar aan de andere kant lijkt mij dat het risico van het vak toch?

Even afwachten dus en over een maand maar weer een afspraak maken.

De vraag is of de klachten dus binnen die korte tijd erger gaan worden.
Mocht het daarna niet opgelost zijn ga ik wel na VAG-techniek voor een second opinion.

Ik zou zeggen, zoek een andere auto bij een andere garage, en laat hem die auto terug overnemen voor de verkoop prijs.
Risico van het vak. Dan zit jij niet met de problemen verder opgescheept, kan jij weer lekker verder rijden met een auto van een garagehouder die WEL voor de problemen op wil draaien.

Hij verkoopt normaal gesproken toch een auto, met een x bedrag wat je betaald aan garantie.. stel dat 1 op de 10 auto's terug komt met problemen, binnen de garantie, dan kunnen de kosten voor die ene auto toch best oplopen tot paar honderd/duizend euro's? Als hij zijn zaken goed doet, en weet wat hij voor een inruiler geeft. Dan heeft hij altijd genoeg cente over om een probleem auto te helpen van zijn problemen..

Wat een kut van een garagehouder zeg.. |:(

Succes met de afhandeling.
 

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
Dank je wel voor de reactie.
Het geeft een me een dubbel gevoel moet ik zeggen.
Ik zie dat hij wel wil maar hij brengt het misschien niet helemaal handig.
De klachten zijn te vaag volgens hem en moet ook zeggen dat de klachten vandaag meevielen, maar wel aanwezig waren.

Ik maak die afspraak voor volgende maand en dan moet hij wel wat gaan doen anders stap ik naar de Geschillencommissie of advocaat.
Ik ga er niet mee akkoord dat hij zegt dat de klachten te vaag zijn, hij zal onderzoek moeten gaan doen en of daar de bak en/of koppeling nou helemaal voor uit elkaar moeten interesseert me niet.

Verder bevalt de auto prima en ik weet ook wel dat er aan bijna iedere auto wel wat mankeert ( kort na of tijdens aankoop ) dus ik geef hem nog even de tijd om het te maken/onderzoeken.
 

JongH

Member
Lid geworden
18 sep 2010
Berichten
54
lijkt mij ook lastig zo'n situatie, wat betreft die bonk/schok merk ik dit met mijn nieuwe FR ook wat meer als met andere auto's. Mijn oude Ibiza 6L TDI (had een ATD blok) was hier ook wat gevoelig voor, als ik echter wat rustiger het gas loslaat merkte ik hier veel minder van... Dit verschilt natuurlijk ook altijd per auto.

Wat betreft je ratelen met op contact zetten, zijn dit niet de kleppen van de climate controle die zich stellen?!
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Zou hem niet nog een maand doorrijden. Beter de koop ontbinden. Dit gast straks ook niet opgelost worden.
 

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
@JongH: Dat zou inderdaad goed kunnen dat dat de climate control is. Dat is echter nu wel hetgene waar ik me het minst druk om maakt. Vooral die jankende versnellingsbak voornamelijk ik 3,4,5 tussen 60 en 100 vraag ik me af of dat bij dit type Ibiza bak hoort.
Ik rijd zo'n 100000km per jaar in VW's van allerlei typen en hoor dat een stuk minder bij die bakken ( wel allemaal diesels ). Nu weet ik dat Seat iets verschilt van VW maar toch niet qua motoren/versnellingsbakken? 1 ding weet ik zeker: dat forse aangrijpen tijdens gasgeven/loslaten heb ik met nog geen enkele VAG auto zo erg gevoeld, zelfs de Fabia uit 2000 van mijn vrouw met 140000km doet dat absoluut niet.
@Redhead: verkopen is nu geen optie want dan moet ik weer op zoek naar een andere auto en kan deze in principe geen dag missen. Tenzij de klachten echt helemaal niet weggaan dan moet ik dat heel misschien overwegen, maar nu denk ik daar niet aan.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Niet verkopen. Koop ontbinden. En als je geen dag zonder kan heb je aaltijd nog huurauto's. Meer dan een week zal je wel niet nodig hebben om een andere te vinden.
 

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
Helaas ben ik nogal kieskeurig en neem niet snel genoegen met iets.
Heb naar deze ook lang gezocht dus zal niet binnen een week een ander hebben.
Eerst maar ff afwachten en dan zien we wel verder.
 

tcf

New member
Lid geworden
15 okt 2012
Berichten
30
Update:
Afspraak gemaakt voor eind van de maand. Auto blijft een paar dagen bij de garage voor onderzoek. Mocht dat geen oplossing bieden dan ga ik naar VAG-techniek voor een second opinion.

Ondertussen wel een vraag aan alle gebruikers met cruise control:
Als jullie die inschakelen, gebeurt dit dan soepel of ook met een behoorlijke schok?
Dat valt mij namelijk nu steeds meer op; een dezelfde schok welke ik ervaar bij het koppelen voel ik als ik via de cruisecontrol snelheid verhoog en dan deze knop loslaat.

Reageer alsjeblieft zo veel mogelijk, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Dank je wel
 
Bovenaan