[SEAT] [Leon 1M] aparte storing bij koude start v6

PatrickVR6

New member
Lid geworden
30 apr 2020
Berichten
25
Goedenavond

Mijn naam is Patrick en ik ben in het bezit van een Leon 1M Cupra 4 2.8 VR6.

Alleen als ik een koude start heb wil de wagen inhouden op het gas, en soms geeft ie schokkend gas met rustig optrekken. Dan wil er vervolgens vaak het EPC lampje branden en komt de wagen in de noodloop. Dan heb ik de wagen laten uitlezen door de Seat en kwam eruit dat lamdasensor 1 en 2 sporadisch het niet doen, nokkenasversteller doet het sporadisch niet en dat de gasklepregelunit het sporadisch niet doet.

En als de motor eenmaal op temperatuur is dan komen deze kwalen niet meer voor en rijd de wagen zoals ie hoort te rijden. Ik heb al is een vraag gesteld via facebook en toen werd er geantwoord iets met piekspanningen of massaprobleem. Dat is allemaal leuk en aardig maar als het een massaprobleem is waar moet ik het dan zoeken?
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Wat je zou kunnen proberen te vervangen is de onderste krukas sensor. Deze zorgt vaak voor problemen welke lastig te verklaren zijn zoals het niet reageren op je gaspedaal of het wegvallen van vermogen. Vervelende van deze sensor is dat hij geen gegevens opslaat als foutcode zijnde.

Geen idee waar de onderste krukassensor zit bij een V6 maar hoogstwaarschijnlijk zal de positie niet heel erg afwijken van een 20vt.
https://www.seat-online.nl/showthre...-RoadRunnerRik&p=505825&viewfull=1#post505825
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Massa aansluitpunten zijn plaatsen waar dikke of dunne draden zijn verbonden met de carrosserie of motor blok. Deze willen op den duur nog wel eens gecorrodeerd raken met het gevolg van een hoge overgangs weerstand.(door de hogere weerstand krijg je een spanningsval (lager voltage) en functioneren bepaalde sensor's etc... niet goed meer)
In de auto en motor ruimte zijn vaak meerdere massa aansluitpunten, controleer deze allemaal, maak ze schoon of vervang draden.
Controleer ook de dikke massa kabel vanaf de accu naar de carrosserie, eventueel vervang deze preventief.
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Goede tip, dit raad ik sowieso aan bij elke oudere auto om even na te lopen.
 

PatrickVR6

New member
Lid geworden
30 apr 2020
Berichten
25
Ik ben erachter gekomen dat er corrosie zit bij de stekker en pinnetjes van de ecu. Dat gaat ik vandaag behandelen en ik denk dat dit de boosdoener van de storingen is.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Mooi dat je verder bent gekomen en dat je nog even terugkoppeling geeft
 

PatrickVR6

New member
Lid geworden
30 apr 2020
Berichten
25
Ik heb de ecu stekker en pinnetjes ontroest en goed schoongemaakt. De ecu uit laten lezen en alles gewist, gasklep opnieuw ingeleerd maar nog steeds het probleem met de koude start. Gisteren schoot ook ineens mijn benzineleiding eraf van de nippel. Dit terug gezet want daardoor startte hij ook altijd slecht. Wie weet dat nu het probleem minder is door dit? Werd mij verteld dat ik een nieuwe gasklep zou moeten halen en in laten leren om het probleem op te lossen? Of is revisie ervan ook goed? Ik hou jullie wel op de hoote en als jullie nog antwoorden hebben hierop let me know
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Gasklep vervangen zou ik zelf alleen overwegen als het inleren met vcds niet lukt.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Dan verwacht je eigenlijk over de gehele linie dat hij niet mooi loopt. Is echter makkelijk te checken, als je (heel) veel bruine aanslag hebt rondom de cups dan is het geen overbodige luxe om:

-Injectorrubbers te vervangen
-Injector cups te vervangen (aan te raden om je inlaatbrug hiervoor eraf te halen)
-Bonuspunten: Injctor filter baskets te vervangen

[edit]
Foto van mn Leon toendertijds

Dirty injectors 3+4 by Andy Ramdin, on Flickr
 

PatrickVR6

New member
Lid geworden
30 apr 2020
Berichten
25
Probleem is opgelost door een brandstofslang die valse lucht trok in de motorruimte. Sinds ik de slang terug heb geplaatst en de ring strakker heb gedraait heb ik geen problemen meer met de koude start.
 
Bovenaan