[Seat] [Leon 1M] Chiptunen 2.8 V6 Topsport4

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
Ik zie dat er wat V6'jes hier rond rijden die gechipt zijn (en verder nog wat mods, zoals airbox, hebben). Nu vraag ik me af wat de voordelen en nadelen zijn van een chip op maat voor een V6. Gaat het hier voornamelijk om "driveability"?
 

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.230
Vermogenswinst is bij atmo-motor uiteraard beperkt met een maatchip, als je dat een nadeel mag/zou noemen. Ik kon duidelijk een soepeler verloop merken. Zat v??r JD andere software in.
 

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
Dus beter oppakken vanuit de lage toeren en nog een duwtje extra in de toptoeren?
 

RobertV6

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.230
Koppel neemt inderdaad iets meer toe, maar je praat nu al snel meer over "het gevoel". Loopt soepeler door z'n toeren heen. Die duw is gelijkmatig, maar wel direct aanwezig. (Zonder chip natuurlijk ook met een V6). Misschien kunnen anderen dit Yomanda verhaal iets meer onderbouwen :mrgreen: Begrenzer zit overigens op 7200 nu. Verbruik verhaal, met tunen zuiniger, heb ik nooit vergeleken. Maar ging het om zuinigheid had je wel een andere auto gekocht.
 

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
Inderdaad, als ik zuinig wilde rijden had ik wel een diesel genomen :mrgreen: De chip in combinatie met airbox en uitlaat zou dan het meeste rendement op moeten leveren?
 

Art

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
33
Inderdaad, als ik zuinig wilde rijden had ik wel een diesel genomen :mrgreen: De chip in combinatie met airbox en uitlaat zou dan het meeste rendement op moeten leveren?

Ik heb die combo en ik ben wel tevreden, vooral met het verschil in koppel. De pk's merk ik niet echt. Gaat als de brandweer in z'n 3 4 en 5 nu. Echt duidelijk meer trekkracht dan voor de chip. Ook loopt de motor voor mijn gevoel veel soepeler dan voorheen, gewoon ??n constante verhoging van het vermogen waar het voorheen voor mijn gevoel in het midden zat.
 

faiz

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
685
Wat voor chippie zit er in bij jullie en waar hebben jullie dit laten doen?
 

Mike Cupra 1P

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
384
Voordat mijn Golf R32 met een turbokit werd uitgerust had ik de volgende modificatie's:
EIP cold air intake, EIP 70mm uitlaatsysteem, dsg lmm en chip op maat met als resultaat, van 241pk naar 290pk.
 

chris-XT

New member
Lid geworden
28 okt 2010
Berichten
20
De combinatie van Software, uitlaatsysteem en inlaatsysteem zal het beste resultaat leveren. Eventueel zou je nog de nokkenassen kunnen vervangen door een iets agressiever model, dit levert vooral hoog in de toeren meer vermogen. Dan zit je wel aan de max voor een atmos motor. Daarna moet je al snel naar hulpmiddelen als een compressor of turbo grijpen.
Voor software is de software van Jd engineering toch wel het beste wat er is. Voor een uitlaatsysteem zou ik je Milltek adviseren en voor de inlaat doet een BMC CDA het meer dan prima of eventueel een nog exotischere cold air intake met filter direct in de rijwind. Doorgaans in de bumper geplaatst.

Waar je dit kan doen? Hangt er een beetje vanaf waar je woont. Het kan natuurlijk bij Jeroen Dik in Lochem. Daar vlakbij zit de VR6 specialist (hier hoor/lees je veel wisselende verhalen over). Mocht je in de Randstad zitten dan zit er in Poeldijk Xtreme Tuning.
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Die combi heb ik, Milltek Catback non-resonated, BMC CDA airbox met een slang van 90mm naar de voorbumper, v??r de radiateur, en een chippie, met VAG-Com kom ik nu op 239 Pk uit, voorheen 230..(alleen chip)

Ben er meer dan tevreden over, rijdt geweldig!

Het is wel steeds denken aan een compressor :p
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Gewoon doen jo :mrgreen:

Seatfreak had toch een compressor op zijn rode leon V6 zitten. Kan mij de filmpjes nog wel herinnneren, waarbij de compressor een flink fluitend kabaal maakte.
 

Henkv6

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.743
Tot cilinder 6 vastliep :p Maar dat lag aan de compressor had ik begrepen.. Ik ben wel steeds aan het rondkijken, maar 7000 euro voor 100 pk meer....
 

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Waren inderdaad problemen met de koeling van het blok door het extra vermogen, waardoor deze vastliep.

@ leon topsport

Dat waren ze ja ;)
Mooi stukje techniek zo onder de kap.
 

inVorm

New member
Lid geworden
4 sep 2010
Berichten
786
Tot cilinder 6 vastliep :p Maar dat lag aan de compressor had ik begrepen.. Ik ben wel steeds aan het rondkijken, maar 7000 euro voor 100 pk meer....

Voor 7000 euro heb je een turbo ombouw waarmee je op ca 350 pk komt. Als je t van plan bent te investeren zou ik maar voor de turbo gaan. 7000 euro, ik pas er voor ie geval.
 

chris-XT

New member
Lid geworden
28 okt 2010
Berichten
20
Nadeel is wel dat je met een Turbo kit van 7000 euro met een decompressie plaat gaat rijden en niet met lage compressie zuigers. Een goede betrouwbare v6 turbo gaat echt wat meer kosten. Met dat geld zit je dan aan het vermogen maar dan komt er nog een koppeling bij. Is het niet direct dan wel binnen een paar maanden. Naast versnellen is remmen dan ook wel fijn dus een setje grotere remmen is ook geen overbodige luxe. Stukje wegligging enzovoort enzovoorts.
 
Bovenaan