[SEAT] [Leon 1M] Hulp gevraagd bij N112 & N249 mod / delete

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
[SEAT] [Leon 1M] EVAP simplification, N112 & N249 SAI mod / delete

Beste mede-liefhebbers,

ik wil deze mod / delete uitvoeren alvorens de turbo ombouw te beginnen en heb dit al eens gedaan bij mijn 6k2 ibiza cupra, echter is dit ruim 15 jaar terug.
Is er iemand in de buurt van regio Zwolle die dit met zijn ogen dicht kan en wie mij hierbij eventueel zou willen helpen?
Ik heb het blindplaatje al maar moet nog de leiding aanschaffen alsmede de weerstanden.

EDIT; inmiddels gelukt, zie pag 2 & 3 voor tekst & foto's
 
Laatst bewerkt:

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Had de link ook al zien staan in het topic mbt deze mod maar hierbij worden ook de pcv en evap verwijderd.
Van die laatste weet ik niet meer als die er sowieso af moet bij deze mod maar pcv delete heb ik volgens mij destijds ook niet gedaan, dan ben je mijn inziens toch ook een catch can nodig en dat wil ik niet.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Je kan het zo gek maken als je wilt idd, ik had ook alleen de n249 delete gedaan. PCV + EVAP had ik ook allemaal standaard gelaten
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Er was vroeger een hele mooie en duidelijke Nederlandstalige how to mbt de n112 & n249 mod waarbij je alle vacuüm meuk ook daadwerkelijk verwijderde en je de weerstanden nodig was.
Hierbij hoefde de intake er volgens mij ook niet vanaf.
Ik kan deze alleen niet meer vinden, de tekst overigens wel maar zonder de plaatjes helaas.
 
Laatst bewerkt:

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Kan iemand bevestigen welke diamter leiding ik moet hebben?
Ik lees namelijk tegenstrijdige maten variërend van 4 tot 6mm.
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Dank. En als ik het goed heb gaat straks die 4mm slang vanaf de bovenzijde van de diverter valve naar een (willekeurige?) vacuüm nippel op het inlaatspruitstuk?
Alle overige troep kan eraf, 2 weerstanden solderen en meer is het toch ook niet?
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Met weerstanden ga je het niet redden. Je moet 1 klep elektronisch aangesloten laten.

En idd met 4 mm slang kom je het beste uit. Van DV direct naar 1 van je intakes.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Idd, de diverter kan je direct op een nipple aansluiten. Investeer in een stugge (of versterkte) siliconenslang, zodat de slang niet inklapt bij vacuumtrekken. Zoiets als dit: https://www.qspproducts.nl/nl/vacuum-slang-versterkt-qsp . Ik heb wel vaker via ome Ali gekocht, maar met wisselende kwaliteit (soms stug soms flexibel).

[...]Vergeet niet om de n112 klep electronisch aangesloten te laten, anders werkt je 1ste lambda sensor niet.

En houd rekening dat een weerstand mogelijk niet werkt, dan ontkom je niet aan het laten wegschrijven door een tuner.
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Met weerstanden ga je het niet redden. Je moet 1 klep elektronisch aangesloten laten.
Voor zover ik wist verwijder je ze toch beide en wordt iedere klep vervangen voor een weerstand.
Je bent toch 2 weerstanden nodig?, 1 ter vervanging van de N112 en 1 ter vervanging van de N249.
Althans, zover ik me herinner en moet je 2 weerstanden solderen omdat je 2 stekkers overhoudt welke losgekoppeld moeten worden.
Kan het me niet meer herinneren maar ging ervan uit dat er 1 van de N112 en de ander van de N249 zou zijn.

Van DV direct naar 1 van je intakes.
Idd, de diverter kan je direct op een nipple aansluiten
Meer is er toch ook niet qua leidingwerk om aan te sluiten?
Ik denk dat ik er ook wel uitkom, ik weet wat er vanaf moet maar weet niet helemaal meer zeker wat er overblijft om aan te sluiten en hoe dit ook alweer exact liep.

Investeer in een stugge (of versterkte) siliconenslang, zodat de slang niet inklapt bij vacuumtrekken. Zoiets als dit: https://www.qspproducts.nl/nl/vacuum-slang-versterkt-qsp . Ik heb wel vaker via ome Ali gekocht, maar met wisselende kwaliteit (soms stug soms flexibel).
Wou vacuümslang gewoon hier bij de lokale auto onderdelen groothandel (Brezan) aanschaffen, dat zou toch voldoende moeten zijn denk ik.


En houd rekening dat een weerstand mogelijk niet werkt, dan ontkom je niet aan het laten wegschrijven door een tuner.
Als het goed is vervangen de weerstanden toch beide kleppen en krijg je sowieso een foutmelding / engine lampje?
Dit wordt straks met de chip op maat eruit geschreven / uitgezet en dan zouden in principe de weerstanden niet meer nodig zijn.



EDIT; net even de (oude) how-to gelezen in het andere topic (zonder foto's helaas) maar daar staat ook dat je beide kleppen daadwerkelijk fysiek afkoppelt / verwijderd en vervangt voor een weerstand.
https://www.seat-online.nl/showthread.php?580-SEAT-Leon-1M-N249-mod-voor-Leon-20VT
 
Laatst bewerkt:

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Be my guest met de weerstanden. Ik spreek alleen uit eigen ervaring dat ik de N kleppen elektrische aangesloten liet zitten omdat de weerstanden niet werkten. Voel je vrij om het te testen. Ik geef je wel de tip om de kleppen niet weg te gooien voor het geval dat.

P.s. De SAI sterker had ik wel voorzien van een weerstand met koellichaam. Achteraf was dat niet nodig...
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Be my guest met de weerstanden. Ik spreek alleen uit eigen ervaring dat ik de N kleppen elektrische aangesloten liet zitten omdat de weerstanden niet werkten. Voel je vrij om het te testen. Ik geef je wel de tip om de kleppen niet weg te gooien voor het geval dat.

Nee hoor, ik geloof je maar bedoel je dan dat je wel alle vacuumzooi / leidingen eraf haalt en je enkel de kleppen aangesloten laat zitten met verder niks (behalve de stekker zelf) erop aangesloten?

Destijds bij mijn ibiza ook met weerstanden gedaan en geloof het of niet maar nooit ergens last van gehad.
Er is toen bij mij zelfs nooit een lampje gaan branden wat je wel veel leest / hoort maar misschien dat bij dat type / bouwjaar net weer anders zat.
 
Laatst bewerkt:

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.450
Ik had ook toentertijd beide kleppen verwijderd. Weerstanden geplaatst, en die lekker ingepakt in isolatiefolie. Dat was zo'n 6 jaar geleden en die auto rijdt er op dit moment nog steeds mee! Ook nooit een geel lampje of foutcode op gehad zoals je zelf zei.
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Als alle vacuumzooi eraf is trek ik een nieuwe leiding met een inwendige diameter van 4mm van de top van de diverter valve naar een willekeurig nippel op het inlaatspruitstuk.
Weet iemand als er verder nog andere leidingen opnieuw / anders aangesloten moeten worden?
 
Laatst bewerkt:

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Ik ben bezig met de n112 & n249.

Ik wil die hardlines er ook graag af echter is er van de 4 hardlines welke langs de bakzijde van het blok lopen nog 1 in gebruik.

Er loopt een slang vanaf dat zwarte potje (evap?) naast de ruitensproeier reservoir welke splitst.
1 gaat naar de inlaat/ gasklep en de ander langs de injectorrail naar 1 van de 4 hardlines welke aan de andere zijde richting de turbo of tip lijkt te gaan (zie foto's).

Mag ik ervan uitgaan dat ik hier een nieuwe slang rechtstreeks voor mag trekken zodat ik de hardlines eraf kan laten?





Onderstaand gaat richting turbo of tip.


En aan de andere zijde loopt die langs de injectorrail naar evap en gasklep / inlaat

 
Laatst bewerkt:

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
5506d005137268eb4b66828d5215bbe7.jpg


Op de afbeelding hierboven is waar die leiding welke nog over is op uitkomt.
Als ik dus bovenstaande evap simplification uitvoer kan de rest er dus ook vanaf?
En de slang welke overblijft welke richting turbo of tip gaat dan afdoppen?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Was dat geen kvs lijn toevallig? Dubbelcheck ff wat voor vloeistof erdoorheen gaat en koop de juiste type slang ervoor.
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Nee geen kvs. De slang komt vanaf de evap en deze splitst, 1 gaat naar de inlaat en de ander loopt via een hardline langs de injectorrail waar deze weer via een korte stukje slang vastzit aan de hardlines welke je op de eerste foto ziet. Vervolgens loopt deze weer via een stuk slang richting turbo / tip maar kan het niet goed zien.
Wil die hardlines er eigenlijk af hebben
 

VAG-Unit

Member
Lid geworden
20 sep 2021
Berichten
159
Het is die open hardline beetje rechts in het midden van het beeld.
Die loopt over het inlaatspruitstuk langs de injectorrail.

Komt aan de andere kant uit waar de schroevendraaier naartoe wijst en splitst dan in 2.

1 gaat naar het inlaatspruitstuk en de ander naar de evap.


Die open hardline op de 1ste foto zat dus oorspronkelijk gekoppeld aan de hardlines welke langs de bakzijde van het blok lopen

En aan de andere zijde van de hardline zit deze gekoppeld aan een slang welke achter het blok naar beneden gaat richting turbo of tip.
Moet ik dit weer met elkaar verbinden of kan ik de leiding welke achter het blok verdwijnt afdoppen en de evap simplification uitvoeren zoals op onderstaande foto?
5506d005137268eb4b66828d5215bbe7.jpg

Als ik bovenstaande mod uitvoer blijf ik dus met 1 open slang zitten welke achter het blok weg komt.
Onderstaande foto midden in beeld.

Wat ik eigenlijk wil weten is, kan ik deze slang welke vanaf de tip lijkt te komen en oorspronkelijk verbonden zat met het evap potje afdoppen?
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan