[SEAT] [Leon 1M] Inlaatbuis 1.8 20v APG

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Is al stukken beter dan de 20% !

MAF op luchtfilterhuis lekt niet zomaar, daar zit als het goed is een dikke rubberen O-ring tussen. Je kan nog kijken naar alle vacuumslangen, beste is om ze eraf te halen voor visuele inspectie.
De LTFT is gestegen naar 5.5% nu.. dus word langzamerhand wel iets erger, maar ik zal al die slangen binnenkort even nakijken, hopelijk gaat ie niet naar de 20 weer..
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Vandaag de buis vast getaped, ik laat het hierbij, en je merkt er eigenlijk niks van.
IMG-20230211-WA0002.jpg


Vandaag nog gecontroleerd bij alle vacuumslangen maar helaas niks gevonden..

Nog wel even de tijd genomen (als je toch bezig bent) om de hele motorruimte schoon te maken
20230211-165407.jpg

20230211-165604.jpg
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Moet alleen nog even kijken hoe het komende week gaat wat betreft fueltrims.

Meest belangrijke is dat ik ongeveer 500(+)km op een volle tank kan. tenminste, dat is wat ik graag zou willen zien.

Updates vermeld ik uiteraard.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Nu ben je me ook kwijt o_O
Dit is echt om gek van te worden..

Ga dan maar nóg een keer langs alle vacuumslangen, en ff wat remreiniger inkopen, hopelijk kan ik wat vinden

Brandstoftoevoer kan het echt gewoon niet zijn aangezien ik alles daarvan heb vervangen.

Vind het alsnog raar dat ik op idle geen enkele problemen heb, maar de STFT springt omhoog zodra ik op het gas ga (vandaar dat de LTFT het nu overneemt)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Of toch nog iets in de aansturing van het geheel, zoals verkeerde meetwaarde(s) waardoor de ECU veels teveel gaat bijregelen?
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Of toch nog iets in de aansturing van het geheel, zoals verkeerde meetwaarde(s) waardoor de ECU veels teveel gaat bijregelen?
Lamdasonde had ik al vervangen, en het lijkt erop dat mijn MAF g/s ook wel redelijk goed is, bij 4000 rpm had ik tussen de 70/80 g/s

Of wat bedoel je precies met "aansturing van het geheel"?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Je ECU bepaalt aan de hand van allerlei input (van allerlei sensoren) wat er gebeurd qua inspuiting etc. Als daar iets foutiefs aangeleverd word, dan kan het ook reden zijn om "veilig" te rijden en dus meer benzine in te spuiten.

Iets in die hoek dacht ik dus
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Zou een kapotgaande bobine/bougiekabels ook invloed hebben hierop?

Voel namelijk bij idle wel heletijd van die schokjes, zoals een misfire

Tijdens het rijden voel ik alleen geen vermogenverlies/stotter zoals je dat wel zou hebben bij misfires, toch?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Misfires hoeft volgens mij niet heel de tijd te zijn. Normaliter worden misfires vastgelegd (gelogd) door de ECU.

Bougiekabels gaan niet zomaar kapot, bobine is meer voor de hand liggend. Soms gaan bougiekabels wel kapot , zoals bij onze Lupo🤭

VW Lupo / Beru Spark plug cables by Andy Ramdin, on Flickr
 

Hoogie

Vriend van Seat-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
864
Zou een kapotgaande bobine/bougiekabels ook invloed hebben hierop?

Voel namelijk bij idle wel heletijd van die schokjes, zoals een misfire

Tijdens het rijden voel ik alleen geen vermogenverlies/stotter zoals je dat wel zou hebben bij misfires, toch?
Er zijn bij mijn Golf recent ook de bougies en bobines vervangen, ik had ook af en toe last van misfires maar alleen als ik meer gas gaf bij inhalen, hierdoor kreeg ik ook een storingsmelding van het start stop systeem.
Bij normaal rijden had ik hier geen last van en je merkte totaal niets, in eerste instantie dacht ik dat het de tuning misschien was.
Terug geweest bij VAG Techniek en uitgelezen, bleek aan de bougies en bobines te liggen, vervangen en geen centje pijn meer loopt weer als een zonnetje.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.626
Een kapotte bobine openbaard zich eerder bij hogere toerentallen omdat de hoogspannings electronica sneller moet opladen en ontladen(via de bougie)...
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Zo ver ik mij kan heugen zag ik in vcds 0 misfire counts staan

Screenshot-20230214-203641-Torque.jpg

Kreeg een CEL, ivm te hoge fueltrims. daarna CEL gewist (fueltrims worden ook gewist)

Dit is dus waarom ik uiteindelijk te hoge LTFT krijg.
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Misfires hoeft volgens mij niet heel de tijd te zijn. Normaliter worden misfires vastgelegd (gelogd) door de ECU.

Bougiekabels gaan niet zomaar kapot, bobine is meer voor de hand liggend. Soms gaan bougiekabels wel kapot , zoals bij onze Lupo🤭

VW Lupo / Beru Spark plug cables by Andy Ramdin, on Flickr
Had wel een "test" gedaan om de bougiekabels van de bougie af te halen om te kijken of de motor heel slecht gaat lopen en of je een gelijkmatige spark hoort, maar dat gebeurde allebei wel dus zit een beetje te twijfelen
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.333
Begint op een gebed zonder einde te lijken.
Tja, wat kan je nog meer doen.....
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Ja dat... Dit laat meteen zien dat sommige issues helaas niet zo recht-toe-recht-aan zijn, terwijl het wel zo kan lijken
 

mischa4067

Active member
Lid geworden
21 jan 2021
Berichten
234
Dit is wel echt een vaag ding..

Dit is wat ik bedoel: met log en geluid

Hier test ik mijn bougiekabels, vond het raar dat op cyl 1 2 en 3 alsnog sparken op het kastje zelf, maar geen misfires

Net een brandstofdruk meting gedaan, blijft constant op 3 bar, geen hikken of iets. (Dacht dat evt de brandstofleidingen verstopt konden zijn ivm dat dit een lease auto was)

Enige wat ik kan doen nog is de oude lambda erin doen en kijken of die het probleem fixt. Mijn nieuwe kwam namelijk van ebay

Deze heb k gehaald (OEM nummer kwam overeen en van deze klopte de connector) :
 
Bovenaan