[SEAT][Leon 1M] motorstoring 16985

Stickmans

New member
Lid geworden
29 sep 2010
Berichten
2
Ik heb niks tegen PON, ik hou alleen van klantenservice. Bij PON zal men best integer zijn, dat geloof ik best. Alleen het feit dat je alleen met hen in contact kan komen via de dealers vind ik jammer. Dealers hebben hun bedrijfsvoering afgestemd door te verdienen op het onderhoud. Of trap ik nu een open deur in???

En dan is een "ontwetende" klant een makkelijke prooi om op te zadelen met een nieuw regelapparaat en dan te wachten tot de specifieke klacht weer terugkomt. Maar we zullen maar uitgaan van het positieve, de dealer kende het probleem niet.

Kortom PON, dealers, kennisdeling; loopt allemaal niet zo soepel.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Ik ben het helemaal met je eens, Ik ben ook niet echt te spreken over hoe ze zich opstellen. Zolang het binnen garantie is willen ze nog wel wat doen voor je maar owee als die afgelopen is, dan zijn ze niet meer thuis.

Toen deze storing bij mij eruit kwam ben ik gaan zoeken op internet en kon in eerste instantie niks vinden mbt de oorzaak en dat het met ABT te maken had. Vond toen alleen maar problemen mbt een amerikaanse tuner. Ben toen naar de dealer gereden en legde daar de foutmelding voor en het enige wat ik als antwoord kreeg was; Ik kan niks met deze foutmelding, dan zullen we hem uit moeten lezen. En als de auto gechipt is kan ik er zowieso niks mee doen. Er zal een nieuwe ecu in moeten dan.Was toen eigenlijk gelijk een beetje klaar met deze dealer (De dreu) en dat komt vooral omdat er net gedaan werd of het een onbekende storing was en er ook niet de moeite gedaan werd om zich er in te verdiepen en het eventueel uit te zoeken. Terwijl ik tot voorheen erg te spreken was over ze.

Toen ik thuis kwam heb ik het onderhouds boekje erbij gepakt en vond daar een rekening in van dat de ecu vervangen was, had die rekening wel al eerder gezien maar nooit naar de datum en km stand gekeken. Toen zag ik dus dat de auto bij een kmstand van 10000km gechipt was in mei 2003 en de ecu was een keer vervangen bij een kmstand van 58000km in oktober 2007. Nu staat de auto op 99000km en heb ik dus de storing. Ik vond dat de termijn van aantal km's aardig overeen komen met de wissel van ecu in 2007.

Ik heb toen de dealer gebelt van wie deze rekening was die in het onderhouds boekje zat en deze man was heel meewerkend en hij vroeg gelijk me kenteken en of ik hem met een uurtje terug wou bellen en dat hij ff het ??n en ander uit zou zoeken. Een uurtje later terug gebeld en ik kreeg toen te horen dat het toen om exact dezelfde foutmelding ging en dat hun toen de ecu gewisseld hebben, en hebben laten maken en dat hun dat uit coulance naar de klant dat betaalt hebben en dat de klant alleen het arbeidsloon van het wisselen betaalt heb. Dit hebben ze zo gedaan omdat het om een goede klant ging en omdat PON geen enkele medewerking wou geven omdat de garantie verlopen was. Belachelijk, vond die man trouwens ook, want hij zei dat het een bekent probleem was. Ik heb hem bedankt voor zijn hulp om het uit te zoeken en ben weer verder gaan zoeken op het internet en kwam toen via via terecht op een forum en daar stond een bericht van pedro van hartog tuning in alkmaar met het antwoord dat hij het kon repareren.

Ik heb toen hartog gemaild en mijn probleem voorgelegd, en kreeg als antwoord terug dat hij het inderdaad kon maken door de ecu weer origineel te maken en te programmeren met de ABT software of hun eigen software. Het probleem zat hem volgens hem in de sokkel die ABT gebruikt om de chip te monteren.

Ik heb toen ook Jd gemaild omdat iedereen hier erg goed te spreken is over JD. Een week later heb ik ze gebeld omdat ik nog geen antwoord had gehad en kreeg toen hetzelfde verhaal als wat ik van hartog kreeg. Maar JD gaf alleen de mogelijkheid om hem dan te hertunen met hun eigen software en dat het in combinatie kon met de aktie die tot vorige maand liep. Het kwam mij financieel alleen nu niet uit en kreeg toen te horen dat er begin volgend jaar wel weer een actie kwam. Heb toen ook aangegeven dat ik daar dan gebruik van wil maken.

Mijn standpunt om hem te laten hertunen door JD is omdat er hier op het forum maar ook op andere forums alleen maar positieve reviews zijn. En daar komt ook nog bij kijken dat als ik mijn auto door JD laat hertunen ik dan met standaard chip op 220pk en 335nm kom en als ik het bij hartog laat doen kom ik op 210pk en 295nm, hetzelfde als wat ABT opgeeft.

Nou heb ik laatst bij mijn auto een keer een lmm log gemaakt en deze omgezet naar vermogen/ koppel grafiek en daar kwam uit dat mijn auto 220pk en 305 nm heeft, op zich meer als wat hij volgens opgave hoort te hebben maar er zit wel een flinke dip in het koppel tussen de 3000 en 5000rpm. En omdat ik er een caravan mee moet trekken is een vlak koppel wel wenselijk. Daar gaf JD me gelijk in en volgens JD is hun koppelverloop wel vlak en dat zie ik ook wel uit geposte vermogens uitdraaien die hier en op het vorige forum staan.
 
Bovenaan