Dibbuz
Sponsor
- Lid geworden
- 28 aug 2010
- Berichten
- 243
Aangezien mijn wagen geen swirls of krassen heeft bleef er eigenlijk nog maar een ding over om extra glans te krijgen: schuren van de blanke lak om de sinaasappelhuid weg te werken.
Een hele auto sanden is al een mega klus en de kans op lichte schuurkrassen die overblijven na het polijsten of "piggytales" na machinaal schuren is erg groot dus dat ging hem niet worden.
Maar toen ik een paar weken geleden een nieuwe pad testte die een 2000 grit sterkte zou hebben en orange peel weg kon halen/verminderen dacht ik: "het zal wel..."
Alleen bleek de pad wel te doen wat hij zou moeten doen namelijk orange peel verminderen en dat op zo'n manier dat de finish zo achterlijk mooi was dat nabewerking minimaal is.
Voordeel is dat je geen schuurkrassen meer hebt, geen rekening hoeft te houden met grove nabewerking en je bent veel sneller klaar.
Er is zo'n 5-6 micron weggehaald. De lak zitten tussen de 110-140 micron en onder de 90 wordt het kritiek. Al de jaren detailing heeft nog geen 2 micron gekost dus nu wat meer is echt geen ramp en kan makkelijk.
Samen met mijn collega Johan besloten de Leon onder handen te nemen en dat hebben we afgelopen zondag gedaan.
Wat hebben we gedaan:
-De auto gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo
-Kleien was niet nodig (paar weken geleden nog gedaan)
-Orange Peel aanpak met de Denim 2000grit C.Pro pad, roterend rond 1200 toeren en M205 Ultra Finishing Polish als "lube".
Wat ons betreft de beste keus met deze pad aangezien deze het beste smeert. We hebben 6 pads gebruikt op de hele auto.
-Nabewerken met Monello Mezzo, polishing pad en roterend i.v.m. tijdsbesparing. Roterend is nu eenmaal sneller.
-Gefinished met Finale, finishing pad en DAP500/900.
-Gekozen glaze was White Diamond om nog meer reflectie te krijgen
-Monello Ibrido als bescherming, deze heeft zich bij mij meerdere malen bewezen als topper in glans en duurzaamheid.
-De rest ook even gedressed natuurlijk met diverse middelen
Echt alles gedaan met de Denim pad?
Nee, voorbumper en achterbumper niet gedaan. Er komt erg veel warmte vrij en dat is met kunststof een groot risico.
Heel voorzichtig de tankklep en achterspoiler meegenomen op de laagste stand om het een beetje gelijk te trekken anders stak het zo af.
50-50's
Er zijn geen foto's met puntbron, er zitten echt geen swirls/hologrammen in. Dat zullen jullie maar van me moeten aannemen ;-)
Het eindrsultaat
Genieten!
Bonusvideo:
Een hele auto sanden is al een mega klus en de kans op lichte schuurkrassen die overblijven na het polijsten of "piggytales" na machinaal schuren is erg groot dus dat ging hem niet worden.
Maar toen ik een paar weken geleden een nieuwe pad testte die een 2000 grit sterkte zou hebben en orange peel weg kon halen/verminderen dacht ik: "het zal wel..."
Alleen bleek de pad wel te doen wat hij zou moeten doen namelijk orange peel verminderen en dat op zo'n manier dat de finish zo achterlijk mooi was dat nabewerking minimaal is.
Voordeel is dat je geen schuurkrassen meer hebt, geen rekening hoeft te houden met grove nabewerking en je bent veel sneller klaar.
Er is zo'n 5-6 micron weggehaald. De lak zitten tussen de 110-140 micron en onder de 90 wordt het kritiek. Al de jaren detailing heeft nog geen 2 micron gekost dus nu wat meer is echt geen ramp en kan makkelijk.
Samen met mijn collega Johan besloten de Leon onder handen te nemen en dat hebben we afgelopen zondag gedaan.
Wat hebben we gedaan:
-De auto gewassen met Dodo Juice Supernatural shampoo
-Kleien was niet nodig (paar weken geleden nog gedaan)
-Orange Peel aanpak met de Denim 2000grit C.Pro pad, roterend rond 1200 toeren en M205 Ultra Finishing Polish als "lube".
Wat ons betreft de beste keus met deze pad aangezien deze het beste smeert. We hebben 6 pads gebruikt op de hele auto.
-Nabewerken met Monello Mezzo, polishing pad en roterend i.v.m. tijdsbesparing. Roterend is nu eenmaal sneller.
-Gefinished met Finale, finishing pad en DAP500/900.
-Gekozen glaze was White Diamond om nog meer reflectie te krijgen
-Monello Ibrido als bescherming, deze heeft zich bij mij meerdere malen bewezen als topper in glans en duurzaamheid.
-De rest ook even gedressed natuurlijk met diverse middelen
Echt alles gedaan met de Denim pad?
Nee, voorbumper en achterbumper niet gedaan. Er komt erg veel warmte vrij en dat is met kunststof een groot risico.
Heel voorzichtig de tankklep en achterspoiler meegenomen op de laagste stand om het een beetje gelijk te trekken anders stak het zo af.
50-50's
Er zijn geen foto's met puntbron, er zitten echt geen swirls/hologrammen in. Dat zullen jullie maar van me moeten aannemen ;-)
Het eindrsultaat
Genieten!
Bonusvideo: