Als je referentiekader een traditionele automaat is, snap ik je ongerustheid. Ik had dit de eerste 1000km ook. "Wat doet ie nu, wat gebeurd er nu, wat hoor ik nu"??? Een oldschool automaat met koppelomvormer is (nog) vloeiender, met name bij terugschakelen van 3,2,1. Daar is de DSG in vergelijking met een oude automaat minder 'smooth'. Maar als je de techniek doorgrond, begrijpt dat het eigenlijk een handbak is die hydraulisch wordt aangestuurd, snap je dat je iets meer voelt (en soms ook kunt horen) wat er gebeurd. Als je vervolgens weet hoe de software reageert op input (gaspedaalstand e.d.), kun je daarop anticiperen en de bak wat 'helpen'. Ik heb zelf de volgende punten opgemerkt:
1. Bij accelereren >> licht schokje van 1 naar 2 (in D, koude motor/bak). Bij tot stilstand komen (2 naar 1) een lichte trilling door de auto. Voel ik met name in de voetenbak/rempedaal. Eenmaal meer opgewarmd is het laatste puntje weg en gaat het schakelen van 1 naar 2 ook beter (maar je blijft het wel voelen). Overige versnellingen bij accelereren gaan schokloos. Daarbij, hoe rustiger dat je rijdt (D schakelt dan bij 1900rpm), hoe meer turbolag er is. Lijkt alsof de auto even stilvalt. Logisch, want het toerentental valt 4-500rpm terug en bij 1500RPM heb je een stuk minder turbodruk.
2. Bij decelereren >> licht schokje en een behoorlijk remmend koppel van 3 naar 2 en 1. Dat remmend koppel zorgt voor een wat raffelige remweg. De GTI 6/S3 8P hadden schijnbaar meer slip op de bak geprogammeerd dan de huidige MQB platvorm auto's en die remmen ook vloeiender af daardoor. Remdruk varieren helpt overigens wat. Maak wanneer de bak in D2 staat echter niet de fout om, met het idee heel rustig voor het stoplicht tot stilstand te komen, de remdruk ineens te veel te verminderen omdat de bak dan 'denkt' dat je wellicht weer gaat accelereren. De koppeling sluit en vervolgens rem je t?ch door en moet de bak alsnog naar 1. Ik had daardoor de eerste 20x een duidelijk 'klak' op de bak, incl. een duwtje naar voren. Ben daarmee gaan experimenteren en weet het nu te voorkomen.
3. Zoals LeonR zegt laat ik de auto alleen hard accelereren in een lagere versnelling. Hiermee wordt de bak en het 2e massa vliegwiel ontzien. 10/20% gas houden, 2x aan de linkerflipper en je staat zonder schok en volledig smooth van 6 in 4, ready to fire 8) Geef je echter al wat gas bij en doe je hetzelfde >> schok/tik op de bak.
4. Geluid uit de bak in lagere versnellingen. In D alleen als je hard afremt. In manueel hoor ik altijd van 3,2,1 een tik/metalig geluid (volgens mij de schakelvorken). Omhoog hoor ik alleen een tikje. Overigens moet de radio uit staan en de weg droog anders hoor je het niet. Bij een hoger toerental terugschakelen hoor je veel minder tot niets omdat een DSG schijnbaar de meeste 'moeite' heeft met schakelen bij lagere toerentallen/versnellingen.
5. Omschakelpunt 2500-2600rpm. Irritant punt waar de auto soms even op kan bokken als je hier met half gas/sportief doorheen accelereert. Bij rustig rijden voel je het omschakelpunt ook h??l lichtjes en gaat het goed, volgas ook geen probleem. Heb dit gelezen op diverse duitse Fora. Omschakelpunt indirecte/directe injectie.
Mensen die dit ook herkennen/nog aanvullingen ?