De 1.2 tsi modellen maken inderdaad gebruik van de DQ200 bak. De koppling zelf is droog maar je hebt nog het gedeelte waar de tandwielen zich bevinden. Deze olie zou je kunnen laten verversen. Maar het wordt niet voorgeschreven.
De DQ200 DSG automaat is de enige DSG met de droge koppeling. De automaat bestaat eigenlijk uit twee delen, een schakel gedeelte waar zich de tandwielen bevinden en de mechatronic gedeelte wat werkt als een control center voor de bak. De bak was een enorme innovatie van Volkswagen op het gebied van automaten en bracht grote voordelen met zich mee. De automaat combineerde een sublieme manier van schakelen met een zeer zuinig brandstof verbruik. Beperking van de droge bak was wel dat deze weinig koppel bevatte en hierom vooral terug te vinden is in de kleinere modellen. Daarnaast kent de DQ200 DSQ ook nog andere problemen. Het meest bekende probleem van deze DSG is de overmatige slijtage die plaatsvindt binnen de automaat.
Waarom olie vervangen van de DQ200
Tijdens het rijden slijten namelijk onderdelen van de automaat zoals de koppelingsplaten en andere onderdelen, hierbij komt slijtstof terecht in de olie binnen in de automaat. Hierdoor wordt de olie zwart en raak de automaat verzadigd. Dit heeft een negatief effect op het functioneren van uw automaat. Door uw olie in uw automaat te verversen wordt het opgebouwde slib en metaaldeeltjes van de slijtage verwijderd. Dit zal ervoor zorgen dat uw auto beter functioneert.