[SEAT] [Leon 5F] olieverbruik (door) vakantie

lennarddd

New member
Lid geworden
27 jul 2023
Berichten
5
Goedemorgen,

Ik heb een Seat Leon 5f van 2013 (1.4 tsi 122pk)
De auto is sinds 3 maanden in mijn bezit en heeft voordat ik op vakantie ging nagenoeg geen olie verbruikt (hooguit 150ml op 3000km). Er zit 5W-30 Premium Synthetic ESP-X olie in.

Op vakantie heeft hij na de heenreis van 1500km (veel hitte en files) ongeveer 400ml olie verbruikt. Bijgevuld, en na de terugreis (geen files, geen hitte) heeft hij weer zo'n 500ml olie verbruikt. Hier ben ik persoonlijk niet heel blij mee...

Op vakantie is wel de radiateur (deze was gaan lekken, koelvloeistoflekkage) vervangen door een goede, erkende Bosch garage.

Hoe kan het dat mijn auto plots zoveel olie verbruikt? Ik heb geen zichtbare lekkages en er komt ook geen rook uit mijn uitlaat.

Mijn garage raadt aan om de motor te spoelen/flushen en er een dikkere olie in te gooien. De auto wordt in principe gebruikt voor woon/werk-verkeer (ritten van 40km).

Ik hoor graag of er mensen ervaring mee hebben, het probleem (helaas) herkennen of goede raad kunnen geven.

Hartelijke groet, Lennard
 

SkyBuMp

Member
Lid geworden
14 aug 2011
Berichten
152
Zomaar dikkere olie erin lijkt me niet de oplossing? Eerder een goede inspectie van de motor om te zien of eea lekt of er iets anders mis is.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
12.039
Zou beginnen met een oliewissel en er olie van Castrol ipv MPM in doen.
Hierna zou ik het olieverbruik even in de gaten houden en eventueel bijhouden.

Hier is wat informatie (stukje naar beneden scrollen):
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
12.039
Ik vind dit een heel bijzonder advies. Waarom zou MPM op voorhand slechter zijn dan Castrol?
Ik vind dit een bijzondere reactie. Waar zeg ik dat MPM slechter zou zijn, dan Castrol?
Een xWyy olie van merk A kan zich toch anders gedragen, dan de xWyy olie van merk B. Zoiets heb ik vorig jaar in mijn showroom topic uitgelegd voor versnellingsbakolie.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.659
Wat is de kilometerstand?

Bij korte ritjes komt er vocht in de olie waardoor hij op peil blijft... het lijkt dan of er geen verbruik is.
Op vakantie, lange rit, alles goed heet, het vocht wordt dan uit de olie gekookt...en zakt het peil.

Een motor flush kan om de zuigerveren en olieschrap veer los te maken...dit is vaak maar een tijdelijke oplossing.
Ik zou ook een compressie test en inspectie van de cilinder wanden laten doen.
Als de zuigerveren en olieschrap veer vast gekoekt(door verbrande olie)zitten, kan dat op den duur ook extra slijtage van de cilinderwand veroorzaken wat het probleem alleen maar versterkt.

Ook kan je PCV laten controleren, deze scheidt oliedampen af van de carter ventilatie.

Je moet de voorgeschreven olie gebruiken omdat de olie kanalen, olieschrap veer, olie sproeiers etc... hierop afgestemd zijn.
 

lennarddd

New member
Lid geworden
27 jul 2023
Berichten
5
Wat is de kilometerstand?

Bij korte ritjes komt er vocht in de olie waardoor hij op peil blijft... het lijkt dan of er geen verbruik is.
Op vakantie, lange rit, alles goed heet, het vocht wordt dan uit de olie gekookt...en zakt het peil.

Een motor flush kan om de zuigerveren en olieschrap veer los te maken...dit is vaak maar een tijdelijke oplossing.
Ik zou ook een compressie test en inspectie van de cilinder wanden laten doen.
Als de zuigerveren en olieschrap veer vast gekoekt(door verbrande olie)zitten, kan dat op den duur ook extra slijtage van de cilinderwand veroorzaken wat het probleem alleen maar versterkt.

Ook kan je PCV laten controleren, deze scheidt oliedampen af van de carter ventilatie.

Je moet de voorgeschreven olie gebruiken omdat de olie kanalen, olieschrap veer, olie sproeiers etc... hierop afgestemd zijn.
De kilomerstand is 158xxx kilometer. Voor nu wordt de motor geflusht, oliefilter vervangen en nieuwe, voorgeschreven olie erin gedaan.

Dat van het verbruik op een lange vakantierit zei de garage ook inderdaad.

Kan elke garage de test en inspecties, welke jij hebt benoemd, uitvoeren, of zijn dit gespecialiseerde garages?
 

Weslietje

Well-known member
Lid geworden
1 feb 2013
Berichten
1.450
De kilomerstand is 158xxx kilometer. Voor nu wordt de motor geflusht, oliefilter vervangen en nieuwe, voorgeschreven olie erin gedaan.
Helemaal goed, dat is de perfecte eerste stap. Ik heb positieve ervaringen gehad met olie flushes. Ik zou het zeker een tijdje aankijken voordat je overgaat tot rigoreuze maatregelen puur omdat hij wat olie verbruikt.
 

lennarddd

New member
Lid geworden
27 jul 2023
Berichten
5
De motor is geflusht en de auto heeft een oliebeurt gehad, ben benieuwd wat er nu uit gaat komen.

Tijdens het rijden naar huis kwam er, na stil te hebben gestaan voor een stoplicht, bij optrekken, wel wat witkleurige rook uit de uitlaat. Geen idee waar dat vandaan komt, dat kan ook door de wat lagere temperatuur en regenval van vandaag komen denk ik.

Ik ga het oliepeil in de gaten houden.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.659
Misschien even de datum, kilometerstand en olie peil niveau noteren.
 

Gerwin89

Member
Lid geworden
23 jan 2018
Berichten
43
Ik heb dezelfde motor en al hele tijd last van toenemend olieverbruik. Van alles geprobeerd, motorflushes, engine cleaners, maar niks hielp. Het werd op een gegeven moment 1 liter op de 1500km dus toen heb ik er serieus naar laten kijken. Helaas heeft volkswagen bezuinigd met te dunne olie schraapveren die rondom de zuigers zitten. Deze raken versleten of verstopt waardoor er steeds een beetje olie de cilinder in gaat. Ik heb bij 190k km een motorrevisie laten doen met nieuwe gemodificeerde zuigers erin en het olie verbruik is nu echt opgelost. Ben toch bang dat hetzelfde met jouw auto aan de hand is. Problemen begonnen bij mij bij 160k km.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.659
Heeft niets met bezuinigen te maken...er gewoon een verkeerde engineering beslissing genomen in de zoektocht naar minimale interne wrijving...

In het olie schrapveer zaten te kleine gaatjes, deze raken na verloop van tijd verstopt met resten van de verbranding die in de olie opgenomen worden. Bij te lang olie verversing interval blijft dit te lang circuleren en door de hitte koeken de gaatjes dicht, hierdoor verliest het olie schrapveer zijn functie. Het olieschrap veer kan geen olie meer afvoeren en de veer onder het olieschrap veer raakt ook vervuild, het olieschrap veer kan dan ook niet meer in en uit veren waardoor je extra slijtage aan de cylinder wand krijgt...
Dit versterkt het hele proces...

De nieuwe olieschrap veer heeft voor zover ik weet nu sleufjes i.p.v. gaatjes...

Je moet de voorgeschreven olie gebruiken en de verversing interval kort houden...bijv. bij 30k km is de meeste TSI olie pikzwart...dat is gewoon te lang...
 
Laatst bewerkt:

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
827
Heeft niets met bezuinigen te maken...er gewoon een verkeerde engineering beslissing genomen in de zoektocht naar minimale interne wrijving...


Je moet de voorgeschreven olie gebruiken en de verversing interval kort houden...bijv. bij 30k km is de meeste TSI olie pikzwart...dat is gewoon te lang...
Dit is precies het euvel!
Te kleine toleranties en te lange intervallen willen claimen...
Longlife is voor geen enkele motor goed..
Liever iedere 12.5-15K verse, goede kwaliteit synthetic, olie met nieuw filter erin, dan proberen alle verbrandingsresten op te vangen met olie die dan echt al wel bij die km gebruiksduur verzadigd is(hou er ook rekening mee dat je filter echt niet 100% filters, waarom denk je dat je olie zwart wordt).
 

Gerwin89

Member
Lid geworden
23 jan 2018
Berichten
43
Heeft niets met bezuinigen te maken...er gewoon een verkeerde engineering beslissing genomen in de zoektocht naar minimale interne wrijving...

In het olie schrapveer zaten te kleine gaatjes, deze raken na verloop van tijd verstopt met resten van de verbranding die in de olie opgenomen worden. Bij te lang olie verversing interval blijft dit te lang circuleren en door de hitte koeken de gaatjes dicht, hierdoor verliest het olie schrapveer zijn functie. Het olieschrap veer kan geen olie meer afvoeren en de veer onder het olieschrap veer raakt ook vervuild, het olieschrap veer kan dan ook niet meer in en uit veren waardoor je extra slijtage aan de cylinder wand krijgt...
Dit versterkt het hele proces...

De nieuwe olieschrap veer heeft voor zover ik weet nu sleufjes i.p.v. gaatjes...

Je moet de voorgeschreven olie gebruiken en de verversing interval kort houden...bijv. bij 30k km is de meeste TSI olie pikzwart...dat is gewoon te lang...
Dank voor de verduidelijking. Weet je toevallig ook welke modeljaren of motoren last hebben van de schraapveren met te kleine gaatjes?
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.376
De 5F zou er eigenlijk geen last van moeten hebben want die zou al de gemodificeerde zuigers moeten hebben.
Het waren de 1.8 en 2.0 TFSI motoren die er last van hadden.
Wellicht bij jou is toch het grootste aandeel van het hoge olieverbruik uit de (te) lange olieverversing intervallen de schuldige en zit de handel gewoon dicht en werken de zuigerveren niet meer goed.
Lees ook hier:

 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.659
Dank voor de verduidelijking. Weet je toevallig ook welke modeljaren of motoren last hebben van de schraapveren met te kleine gaatjes?
Of de jouw 1.4 erbij hoort weet ik niet...ik spreek alleen uit eigen ervaring, ik mij toen ook ingelezen, contact gehad met Hengst, zij maken de PCV en die engineer in Duitsland bracht mij op het spoor van de olie schrapveer(daarna wilde hij er niets verder over zeggen 🤔)...ik dacht namelijk dat het probleem in de PCV zat...mijn 1.8TSI (CDHB) gebruikte toen eerst licht wat olie en op eens bijna een liter per 1000km...de Seat dealer is er toen direct opgedoken en alles onder garantie vervangen.
Ik heb toen de oude zuigers en drijfstangen mee gekregen en in die oude olie schrapveren zitten kleine gaatjes.

Wat Snah zegt, het zou nu allemaal onder controle moeten zijn.
Wat is de historie van de auto, nieuw gekocht of gebruikt, kilometerstand...
Het beste is om dit eerst met een Seat dealer te bespreken en of er wijzigingen zijn wat betreft de zuigers...als ja dan is dat bekend bij ze d.m.v. een TSB(Technical Service Bulletin) wat hiermee te doen.
 

MarcM

Member
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
137
Heeft er ook iemand problemen bij een diesel versie, ik begin ook namelijk last te krijgen van olieverbruik/verlies. Ik dacht eerder aan een lek, maar sinds ik geen druppel olie vind onder de wagen vermoed ik ook op meer olieverbruik.?
Ik zit nu aan de +170k kmrs en recent op 5-tal maanden heb ik al 1,5L moeten bijvoegen, en de meeste ritten gaan via de autosnelweg.
 

Alan Harper

Active member
Lid geworden
15 mrt 2021
Berichten
117
Ik weet niet of er bij jouw auto isolatie op de bodembedekking zit. Maar met lekkages willen die zichzelf vaak eerst vol zuiden met olie voordat je een keertje druppels op de grond vind.

Is de achterkant van jouw auto vet/vetter dan normaal?
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.659
Heeft er ook iemand problemen bij een diesel versie, ik begin ook namelijk last te krijgen van olieverbruik/verlies. Ik dacht eerder aan een lek, maar sinds ik geen druppel olie vind onder de wagen vermoed ik ook op meer olieverbruik.?
Ik zit nu aan de +170k kmrs en recent op 5-tal maanden heb ik al 1,5L moeten bijvoegen, en de meeste ritten gaan via de autosnelweg.
Hoi, maak even een eigen topic aan, anders gaan dingen door elkaar lopen.
 
Bovenaan