[SEAT] [Leon 5F] Stage 2 modi en kosten

Cbx6

New member
Lid geworden
17 dec 2023
Berichten
26
Dag allen,

Al een tijdje tevreden met stage 1. Nu ben ik aan het overwegen om stage 2 te gaan doen. Wat zijn hier de kosten van en waar / bij wie kan je dit het beste laten uitvoeren?
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ligt eraan hoeveel je te besteden hebt.

Voor een stage 2 is een downpipe incl kat een must. Je kan een low budget downpipe nemen of een HG die een CE goedkeuring heeft. of je kan de gulle middenweg nemen en voor een Milltek downpipe kiezen. Deze zit op onze Skoda VRS.




Dat geldt ook voor de luchtinlaat. Je kunt bijvoorbeeld voor een inleg K&N filter gaan en een intake mode uitvoeren. Dus de originele intake bewerken. Of voor een aftermarket systeem gaan. Bijvoorbeeld voor een VWR Racingline



Wil je het uiterste uit een stage 2 halen dan zijn een turbo inlet en outlet ook een must. Dan zou je voor een complete kit kunnen kiezen. Deze zit op onze Skoda VRS. Het katoenen filter is duurder in aanschaf. Deze geeft de meeste flow en is het makkelijkste om te onderhouden.


Vergeet ook niet bougiesbij een stage 2 . Ze zijn verschikkelijk duur maar betalen zich terug.....echt waar.


Bobines zou je ook nog kunnen vervangen maar zijn geen must.


Tuners kan ik je adviseren JD Engineering of VVT Tuning. De laatste heeft onze Skoda Stage 2 getuned waar we zeer tevreden mee zijn.
 

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
455
Eventueel nog een Wagner intercooler met drukbuizen. Maar dit is geen must bij Stage 2, maar dat maakt het Stage 2 plaatje wel af.

Heb je een DM gestuurd over mijn kosten (met korting omdat ik al Stage 1 had) Dan heb je een beetje een beeld met opties.
 

Cbx6

New member
Lid geworden
17 dec 2023
Berichten
26
Heldere voorbeelden. Ik ga de links een rustig bekijken. Als ik voor ST2 ga dan maar goed lijkt me. Ik zat bij chipTuning in Ede.
 

Cbx6

New member
Lid geworden
17 dec 2023
Berichten
26
Ik heb wel een 4WD, maakt dat wat uit voor de downpipe? Zal we niet toch?
 

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
455
Eventueel nog een Wagner intercooler met drukbuizen. Maar dit is geen must bij Stage 2, maar dat maakt het Stage 2 plaatje wel af.

Heb je een DM gestuurd over mijn kosten (met korting omdat ik al Stage 1 had) Dan heb je een beetje een beeld met opties.
Alleen de R600 intake en de turbo inlet en outlet niet mee berekend. Deze had ik al bij Stage 1.
 

Who_carez

Member
Lid geworden
18 aug 2021
Berichten
93
Do88 intercooler is ook een mooie upgrade als je st2/st2+ wilt. Koeling is belangrijk
DO88 heeft ook een heel goed werkend en niet te duur intake systeem. Deze vervangt enkel de restrictieve bovenkant van de luchtfilter bak. Deze is dan gestroomlijnder en heeft een grotere doorgang. Kost samen met hun Turbo inlet pipe zo'n 350 euro en zou goed zijn tot rond de 500pk.
 

Noppie

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
367
DO88 heeft ook een heel goed werkend en niet te duur intake systeem. Deze vervangt enkel de restrictieve bovenkant van de luchtfilter bak. Deze is dan gestroomlijnder en heeft een grotere doorgang. Kost samen met hun Turbo inlet pipe zo'n 350 euro en zou goed zijn tot rond de 500pk.
En wat ik op youtube van een bekende Duitse tuner begrijp is ie net zo goed als een R600 maar veel voordeliger.
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
820
In volgorde van meeste flow voor de intake (volledig vanaf luchtfilter tot in de turbo, dus incl slang en turbo-inlet)
cts_vs_all_intake_flow_test.png


Dit is een test uit 2019
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
820
En als je dan ook nog graag wilt zien welke intercooler (directe 1:1 vervanger van de OEM intercooler) het meeste zou kunnen opleveren:
mabotech-flow-test.png
 

MZLMTS

Active member
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
1.151
Voor tuner zou je ook voor BR-Performance kunnen gaan, zelf goede ervaring mee met mijn laatste 3 auto's waarvan 2 RS3's stage 2 en stage 3.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
BR-Performance is alleen maar voor de RS3 " homo's " 🤭
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
En als je dan ook nog graag wilt zien welke intercooler (directe 1:1 vervanger van de OEM intercooler) het meeste zou kunnen opleveren:
De Wagner heeft wel een betere delta. Hij koelt sneller af na runs. De D088 heeft daar in tegen minder drukverlies. Volgens horen zeggen past de Wagner ook iets beter. Je hoeft bij sommige modellen iets minder aan te passen.

Persoonlijk zou ik ook voor de D088 gaan.
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
820
Tja, het is jammer dat Mabotech van buiten de EU levert (dus met hoge transport en import-kosten) want hij heeft mooie en functionele spullen(4" downpipe, intercooler, turbo-upgrades enz...)
 

CupraJeroen

Active member
Lid geworden
30 dec 2023
Berichten
455
Meer dan tevreden met Wagner en VWR, En wat ze aan prestaties leveren 😋
 
Bovenaan