Toestand in China: gevolgen voor autobouw Seat?

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Heeft VAG toeleveranciers in China? Het zal ongetwijfeld.
Weet iemand van belemmeringen hierdoor bij de productie van Seat's?
Langere levertijden, sommige opties niet meer beschikbaar.

Ik heb nu een auto in bestelling vandaar mijn vraag.

In het verleden ben ik door aardbevingsschade in Japan (Fukushima) opgezadeld met een auto die afweek van de bestelling.
Er zat een monochroom display van een goedkoper model in ipv het kleurendisplay dat bij mijn uitvoering hoorde. Dat onderdeel kwam dus uit het aardbevingsgebied en was niet meer beschikbaar.

Voor specifieke onderdelen is niet zo maar een alternatieve leverancier te vinden.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.948
Als er vertragingen komen, dan verwacht ik deze op het electronica gebied. Denk dan aan componenten en beeldschermen.
Weet niet wat de toeleveranciers van VAG allemaal in China laat maken en waar in China.
Sony waarschuwde onlangs, dat ze problemen verwachten met de levering van camerasensoren.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.603
Onze fabriek in China ligt ook stil, gelukkig hebben we nog een fabriek in Taiwan... maar alles is vertraagd.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Ik zal de dealer maar eens vragen. Maar die weten vaak minder dan niks :( Aka zich van de domme houden ;)
 

DriverSeat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
10 jan 2015
Berichten
2.336
Hoorde op de radio dat de Duitse automerken er ook last van gaan krijgen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Bij de tsunami in Fukushima waren er bij diverse automerken ook bepaalde kleuren niet meer leverbaar omdat bepaalde verfpigmenten uit dat gebied kwamen. Op dit moment lijkt het er steeds meer op dat het niet alleen om stilliggende productielijnen gaat, maar dat ook het totale transport vanuit Azie naar de rest van de wereld vrijwel stilligt. Blijft de vraag wat de lokale voorraad is van de verschillende fabrieken: ik kan me voorstellen dat van componenten die van grote afstand moeten komen, zoals Azie in grotere hoeveelheid in voorraad gehouden worden dan componenten die 'om de hoek' geproduceerd worden.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.603
Auto productie maakt gebruik van de voorraad principe Just in time delivery...meestal hebben ze voorraad voor een paar uur.
Doen ze om de voorraad kosten te beperken.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Auto productie maakt gebruik van de voorraad principe Just in time delivery...meestal hebben ze voorraad voor een paar uur.
Doen ze om de voorraad kosten te beperken.

Dat is alleen bij de productielijn zelf, je denkt toch niet dat er om de paar uur een schip uit China bij de fabriek aanmeert? Er zal beslist ??n en ander in de omgeving zijn opgeslagen waarbij bijvoorbeeld vrachtwagens heen en weer pendelen om de spullen bij de productielijn zelf te krijgen. Overigens is JIT niets nieuws, ik schat dat het principe zo'n 50 jaar oud is, maar in elk geval meer dan 40 jaar oud.
Daarnaast zal er ook enige voorraad (mogelijk op enige afstand) zijn, om niet direct bij de eerste beste hick-up in de productie of transport van onderdelen direct de hele assemblage stil te moeten leggen.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.948
Volgens mij hebben ze in China ook nog iets van een voorjaarsvakantie of zo, dat tot ongeveer halverwege februari duurt. Dit zal de levering van onderdelen ook niet ten goede komen.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Antwoord van de dealer:
Vanuit SEAT Nederland (logistieke afdeling) hebben we nog geen berichten ontvangen dat deze problematiek vooralsnog invloed zal hebben op de levertijd van de SEAT Modellen Zoals de SEAT Leon welke voor u besteld is.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Nu het gedonder in Europa is begonnen, weet ik het nog niet zo.
Fingers crossed.
 

Leon097

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
13 okt 2019
Berichten
996
Ben benieuwd. Ik denk dat we er met het vrij reizen hier in Europa ook nauwelijks grip op gaan krijgen.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.020
Ze zouden kunnen beginnen door niet elk nieuwsbericht een kwartier lang mensen te interviewen die niet ziek zijn, ziekenhuizen te bezoeken waar geen pati?nten in quarantaine zijn en hotels en boten te filmen waar mensen genieten van een extra week vakantie.

Massahysterie. Natuurlijk zijn er maatregelen nodig, maar het gaat nu echt nergens meer over...
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.020
Gelukkig mogen we volgende maand nog maar 100. Dan verspreid het virus zich minder snel.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.421
Als je het terug refereert naar de hoeveelheid mensen die er aan overlijden ten opzichte van een normale griep is dit een verhoging van ca 1,7% van 'besmette' mensen. De woordkeuze die men maakt (pandemie klinkt wat serieuzer dan een stevige griep virus) heeft ook invloed over hoe het bericht wordt ge?nterpreteerd.

Zelfde als met de stormen van afgelopen weekenden. Hang er een naam aan, breng het veelvuldig in het nieuws, blaas het goed op en de meeste denken dat de wereld vergaat door de storm. Terwijl het allemaal wel meevalt.. wat stelt code rood tegenwoordig nou nog voor:?
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Wikipedia: "Ieder jaar zorgt griep voor ongeveer 3 tot 5 miljoen ernstig zieken en een kwart tot een half miljoen doden."
Sterftekans Corona 2%. Influenza maakt dus vele malen meer slachtoffers 8 tot 10%
Waarom dan nu die grote paniek kun je je serieus afvragen.
Maar ondertussen zitten wel met de gevolgen van die paniek.
 
Bovenaan