[VW] [Passat 3BG] 1.8T 20V laten tunen met "hoge" km-stand?

1.8Turbo20VT

New member
Lid geworden
30 apr 2014
Berichten
23
Goedenavond allen,

Ik wil graag mijn vraag bij jullie specialisten neerleggen, omtrent het chippen. (Hoop dat ik een beetje welkom ben nog met mijn Passat haha).

Ik heb een VW Passat van '03, al bijna 4 jaar. De auto heb ik gekocht met 108.xxx KM op de teller.
Inmiddels draait mijn Passat met 1.8 Turbo 20V nog steeds en passeert hij binnenkort de 195.xxx aan.

Graag zou ik mijn Passat bij JD-Engineering willen laten chippen, echter maak ik mij zorgen om het volgende.

  • Koppeling (nooit vervangen en slipt [nog] niet).
  • Motorblok zelf (Hier ga ik inhoudelijk wat dieper op in, lees bericht onderin)

Over de Motorblok. Vorig jaar tijdens de zomervakantie, gaf onze auto in Spanje.
STOP! (LAGE OLIEDRUK), in het Duits.

Mijn vader en ik gingen toen uiteraard direct stoppen, maar er bleek gewoon voldoende olie te zitten.
We kregen de melding x aantal keren, maar alsnog oliepijl bleef altijd OK. De auto had 178.xxx gelopen toen.

De melding kwam alleen bij volgas acceleren of bij 130, 140 a 150 rijden. We dachten dat dit nooit goed kon zijn, we bleven doorrijden met 110 op cc tot aan de boot grens in Spanje. De melding kwam zo'n 500KM niet meer, toen we 110 reden op CC.

In Marokko hebben we de auto voorzien van andere olie. We kregen te horen dat 5W-30 EDGE van Castrol te dun is in Marokko.
We waren ge-swicht naar 10W40. Nieuwe oliefilter, andere olie en weer gaan. We wouden de carterpan niet laten openen daar, gezien bij onze locatie nauwelijks professionele dealers waren. In Marokko kreeg ik de melding van STOP oliedruk niet meer, alleen af en toe wanneer ik even de gaspedaal dieper in trapte bij 130 km/h. Melding kwam alleen bij motor wanneer die op bedrijfstemperatuur was en ik zo'n 100KM had gereden.

Terugweg naar NL, zelfde verhaal bij 130/140 rijden, de melding kwam af en toe.
een keer brande er kort motormanagementlampje dit verdween na 60KM) we besloten van FR naar NL gewoon 90/100 te rijden op CC. Dit ging goed.

In NL, gelijk de carterpan geopend en oliezeef laten vervangen. Daarna oliegevuld van (5W-30 Edge Castrol weer, op aanraden van Brezan).
De melding is nooit meer teruggekomen, sludge is een kwaaltje bij deze motoren, ondanks dat wij elk jaar rond de 12000 KM de olie vervangen, mogelijk kwam het omdat de eerste eigenaar met 10W40 reed wat Long live intervallen had van 30DKM.

Goed, lang verhaal kort. Raden jullie het aan om mijn Passat 1.8T te laten chippen?
Ondanks de hoge-kmstand van koppeling en motor. Of zou JD daarvoor toch de auto nodig hebben om te kunnen testen/diagnose uit te voeren etc.

Hartelijk dank alvast, allen!

Met vriendelijke groet,

Rachid
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rogek

Active member
Lid geworden
31 mei 2013
Berichten
2.286
wat heet hoge kmstand? ;)

Ik zou me er iet druk om maken.
goed onderhoud is belangrijker dan de kmstand.

Gewoon lekker laten chippen.
 

robheid

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 nov 2010
Berichten
1.578
De motor zal het probleem niet zijn, de koppeling blijft raden maar dat kan niemand je vertellen. Anders vraag je JD om wat minder koppel.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.448
Vind 19x.xxx km nog wel meevallen. Mits het blok goed is onderhouden zijn ze aardig hufter proef.
 

Jerroenntje

Active member
Lid geworden
23 mrt 2015
Berichten
1.396
Vorig jaar m'n leon ook laten chippen bij +/- 180dkm. Tot nu toe geen problemen. En goed vermogen gehaald.
Er worden ook wel 1.8t motoren gechipt met nog hogere km standen, zijn sterke motoren.
5w30 is long life en 10w40 moet elk jaar of na 15dkm vervangen worden ;)
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
Als je koppeling nog nooit vervangen is, dan zal hij zeker sneller aan de beurt komen. Vervang de koppeling met een Sachs koppelingskit (en als het DMF aan de beurt is een Luk DMF), de Sachs koppeling kan om en nabij de 440Nm aan, dus dan heb je nog genoeg speling. Als het blok goed onderhouden is kan het absoluut geen kwaad en kan je nog vele kms ermee rijden.

Het beste om chippen te omschrijven is dat je een hele andere auto terugkrijgt voor een redelijk klein bedrag. Je gaat er geen spijt van krijgen
 

passiewassie

Active member
Lid geworden
15 sep 2011
Berichten
3.170
Was hier laatst geen jongen die zijn auto bij 120k had laten chippen en onderhand totaal problemenvrij al op de 3 ton zat?
 

1.8Turbo20VT

New member
Lid geworden
30 apr 2014
Berichten
23
Vorig jaar m'n leon ook laten chippen bij +/- 180dkm. Tot nu toe geen problemen. En goed vermogen gehaald.
Er worden ook wel 1.8t motoren gechipt met nog hogere km standen, zijn sterke motoren.
5w30 is long life en 10w40 moet elk jaar of na 15dkm vervangen worden ;)

Hoeveel heeft uw Leon nu gelopen? Welke motorolie gebruikt u?

Als je koppeling nog nooit vervangen is, dan zal hij zeker sneller aan de beurt komen. Vervang de koppeling met een Sachs koppelingskit (en als het DMF aan de beurt is een Luk DMF), de Sachs koppeling kan om en nabij de 440Nm aan, dus dan heb je nog genoeg speling. Als het blok goed onderhouden is kan het absoluut geen kwaad en kan je nog vele kms ermee rijden.

Het beste om chippen te omschrijven is dat je een hele andere auto terugkrijgt voor een redelijk klein bedrag. Je gaat er geen spijt van krijgen

Wat kost dat ongeveer? Ik las ooit ergens dat je dan een zware koppeling krijgt, is dat correct?
Ik hoef niet alle PK's en NM's te halen, omdat je buiten EU geen EUR 98 hebt. Wil wel dat alles beetje heel blijft etc

wat heet hoge kmstand? ;)

Ik zou me er iet druk om maken.
goed onderhoud is belangrijker dan de kmstand.

Gewoon lekker laten chippen.

Ja, dat is voor iedereen anders haha.
Dank voor uw bericht.
 

Jerroenntje

Active member
Lid geworden
23 mrt 2015
Berichten
1.396
M'n leon heeft nu 194.5dkm gereden, komen nog genoeg kms bij :)
Heb er castrol 5w40 td olie in.
 

Jerroenntje

Active member
Lid geworden
23 mrt 2015
Berichten
1.396
De td olie is wat sterker (betere smering) dan de normale 5w40.
Volgens mij hebben de meeste gechipte 1.8ts (hier) 5w40 er in.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.729
De 5W40 TD is sterker dan de Edge 5W30. Er is al een keer navraag gedaan bij Castrol zelf vanuit dit Forum of bij 1 van de leden.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Ik sta voor dezelfde vraag (1.8 20VT met 2 ton op de teller en 16 jaar oude auto) en overweeg een tuning te laten doen.

Toch denk ik niet dat de tuning zozeer invloed op de levensduur. Maar hoe je omgaat met de techniek. Rij je de auto netjes warm / belast je de motor juist af en toe even goed (niet lui rijden) Laat je de motor nog even stationair draaien bij aankomst na een lange rit zodat de turbo nog wat langer gesmeerd en gekoeld wordt, etc, etc.

Juiste olie en tijdig wisselen (is al genoemd hier) stap zeker over op standaard jaarlijkse of 15dKM interval met een goede xW40 olie die dikker blijft (op bedrijfstemperaruur) vergeleken met een xW30 die ook nog eens 2 jaar of 30dKM blijft zitten...
Zeker bij jouw Passat waar de motor in de lengte richting gemonteerd is en volgens de ervaringen daardoor iets gevoeliger is voor sludge en mayonaise vorming problemen met de motorolie...

Kortom niet gaan 'trappen' omdat het kan zoals je sommige weggebruikers ziet doen, maar het vermogen beetje met gevoel doseren, niet bij een te laag toerental volgas etc (je trapt op je fiets toch ook niet in z'n hoogste versnelling als je wil versnellen; dan schakel je ook even terug)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan