[SEAT] [Exeo 3R] Motortemperatuur blijft moeilijk op 90 graden

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Allen,

Ik ben Maik, woon in Arnhem en heb sinds vandaag een Seat Exeo 2.0TDI(120) uit 2012. Ik heb deze auto gekocht na een en al ellende met een BMW 525D.

Bij het terugrijden 90km vanavond viel mij op dat het een tijdje duurt voordat hij op 90 graden staat, maar dat hij ook terugzakt richting 75 als ik even stationair draai. Hoort dit bij de winter? Of zou hij gewoon strak op 90 graden moeten blijven? Dit is namelijk wel mijn ervaring bij 1.6TDI?s in een Golf 7 en A3.

Kan er daarnaast motorschade optreden bij het rijden met een te lage temperatuur?

Groet,
Maik
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
Heeft alle kenmerken van een kapotte thermostaat die open blijft staan.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.652
Jep, die zou ik (laten) vervangen. Kan niet echt kwaad voor zover ik weet, je zal alleen iets minder zuinig rijden.
 

turboturbo

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
8 aug 2015
Berichten
673
Hoort dit bij de winter? Of zou hij gewoon strak op 90 graden moeten blijven?
Dit hoort zeker niet, bij VAG auto?s moet het naaldje na opwarmen strak op 90?C blijven staan, zomer en winter, precies zoals je ervaring is.

Dus even terug naar de verkoper ermee, zoals gezegd is de eerste verdachte de thermostaat.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Bedankt voor de reacties! Ik ben er vanmorgen mee naar Zijm (VWSeat Dealer Arnhem) gereden en hij gaf aan dat het vanwege het grote blok kan zijn dat hij af en toe zakt qua temperatuur. Om uit te sluiten of de thermostaat defect is moet hij daar een dag blijven, en door een technisch specialist worden onderzocht om te kijken of het wat anders is dan de thermostaat.

Dit lijkt mij best een dure ingreep, dus is het gemakkelijker als ik eerst de thermostaat (laat) vervangen? Ik ga de komende weken aardig wat snelweg km's rijden (250km per dag). Moet ik dit dan snel repareren of is binnen een maand ook prima?

De vorige eigenaar is overigens een particulier, dus daar kan ik niet naar terug.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.419
Zal waarschijnlijk gewoon de thermostaat zijn. Niet heel erg spannend als je het mij vraagt.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Wat mogen daar de kosten van zijn om te laten vervangen? Ik weet niet of ik hiermee direct naar de VW/Seat dealer wil, aangezien die direct begon met enorme onderzoeken en dergelijke.
 

LeonSt

New member
Lid geworden
11 apr 2018
Berichten
101
Even afhankelijk van waar het ding precies zit, maar als je een beetje handig bent is het prima zelf te doen.
En anders een handige kennis oid.
Heb het zelf ooit eens gedaan bij een BMW E36 320i, stelde niks voor.

Verstuurd vanaf mijn Redmi 4 met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.393
De vorige eigenaar is overigens een particulier, dus daar kan ik niet naar terug.

Hmm, dat is de vraag. Je kunt ook stellen dat het een verborgen gebrek is dat niet is gemeld. Je kunt in elk geval contact op nemen met de vorige eigenaar en zien of je een tegemoetkoming in de kosten kunt krijgen.

Overigens vind ik de reactie van Zijm ook bijzonder: dat een groot blok moeilijker op temperatuur komt, zeker als het vermogen niet aangesproken wordt klopt, maar als het blok ??nmaal op temperatuur is, zou ie juist minder snel in temperatuur zakken (groter blok, dus meer (warme) massa) dan een klein blok. Alleen als je dan een half uur onder omstandigheden rijdt waarbij de motor 'niets' hoeft te doen, kan ik me voorstellen dat de temperatuur iets zakt. Overigens zakt de temperatuur op de meter in de cockpit niet zo snel: als ie eenmaal op temperatuur is (90 graden) houdt het klokje die waarde vast tot de temperatuur ?f behoorlijk is gezakt (ik dacht onder 70 graden) ?f behoorlijk is opgelopen (boven 100 graden?), om zo vragen van onterecht ongeruste automobilisten te voorkomen. De reactie van de dealer klinkt typisch als een voorbereiding voor het legen van de de geldbuidel van de klant, niet als een vakkundige inschatting van wat er echt aan de hand is.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.652
En niet vergeten dat we nog steeds temperaturen boven het vriespunt hebben, bij lagere temperaturen zal het idd een stuk(je) langer duren voordat je blok op temperatuur is (vooral diesels als ik me niet vergis).
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Ik had dus ook het gevoel dat de Zijm dealer mij een oor aan naait.. Het duurt inderdaad even voordat hij naar de 90-graden gaat. Op de snelweg blijft hij 90, binnendoor en dan vooral in een stad zakt hij omlaag. Naar mijn idee duurt het ook langer dan bij de 1.6TDI uit de Golf voordat hij op 90 staat.

Zelf even vervangen dus? Kan je daarna gewoon koelvloeistof bijvullen?
 

Bluepower

Active member
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
816
Mijn 1.9TDI zakt de koelvloeistoftemp ook van bij dit koudere weer bij stilstaan(file rijden bv)..
Heeft te maken dat een diesel veel efficienter met de brandstof omgaat(creeert minder warmte) dan een benzine(waarvan 75% van de energie uit warmte bestaat).. en zeker omdat we nu de kachel lekker op warm hebben staan, ontrekken we dus relatief veel warmte van de koelvloeistof.
De thermostaat zit er in om ervoor te zorgen dat de warmte zoveel mogelijk in het blok blijft, om die op een optimale bedrijfstemperatuur te houden(80-90 gr). de thermostaat zou dus bij het dalen van de koelvloeistof temp weer dicht gaan en het koelcircuit rondom de motor gaan houden. Dit zorgt er dan natuurlijk wel voor dat je interieur verwarming bijna geen warmte meer krijgt(maar ook dat je wijzer van je koelvloeistof daalt)
Maar tijdens gewoon rijden zou ie wel rond de 90 moeten blijven, dus het zou heel goed kunnen dat je thermostaat het langzaam aan het begeven is.. vervangen is bij de 2.0tdi niet heel moeilijk, en geeft je gelijk de mogelijkheid om het blok te flushen en te voorzien van verse koelvloeistof en nieuw thermostaatje!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.598
Ik had dus ook het gevoel dat de Zijm dealer mij een oor aan naait.. Het duurt inderdaad even voordat hij naar de 90-graden gaat. Op de snelweg blijft hij 90, binnendoor en dan vooral in een stad zakt hij omlaag. Naar mijn idee duurt het ook langer dan bij de 1.6TDI uit de Golf voordat hij op 90 staat.

Zelf even vervangen dus? Kan je daarna gewoon koelvloeistof bijvullen?

Het beste is om al rijdend via OBD poort de temperatuur uit te lezen, het moet niet zo schommelen.

Je hiervoor dit gebruiken https://www.autowolf.nl/nl/home/347-obd2-bluetooth-diagnostic-interface-2.html
Installeer op je telefoon Torque Pro of Piston, hiermee lees je gemakkelijk de temperatuur van het koelwater....want meten is weten :)
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.935
Mijn 1.9TDI zakt de koelvloeistoftemp ook van bij dit koudere weer bij stilstaan(file rijden bv)..
Heeft te maken dat een diesel veel efficienter met de brandstof omgaat(creeert minder warmte) dan een benzine(waarvan 75% van de energie uit warmte bestaat).. en zeker omdat we nu de kachel lekker op warm hebben staan, ontrekken we dus relatief veel warmte van de koelvloeistof.
De thermostaat zit er in om ervoor te zorgen dat de warmte zoveel mogelijk in het blok blijft, om die op een optimale bedrijfstemperatuur te houden(80-90 gr). de thermostaat zou dus bij het dalen van de koelvloeistof temp weer dicht gaan en het koelcircuit rondom de motor gaan houden. Dit zorgt er dan natuurlijk wel voor dat je interieur verwarming bijna geen warmte meer krijgt(maar ook dat je wijzer van je koelvloeistof daalt)
Maar tijdens gewoon rijden zou ie wel rond de 90 moeten blijven, dus het zou heel goed kunnen dat je thermostaat het langzaam aan het begeven is.. vervangen is bij de 2.0tdi niet heel moeilijk, en geeft je gelijk de mogelijkheid om het blok te flushen en te voorzien van verse koelvloeistof en nieuw thermostaatje!

Meen me te herinneren dat er meer mensen op andere forums zeiden dat de diesels 's winters wat moeite hadden om het interieur op temperatuur te krijgen.
Dit zou inderdaad te maken hebben met de efficiency van de diesels.


Het beste is om al rijdend via OBD poort de temperatuur uit te lezen, het moet niet zo schommelen.

Je hiervoor dit gebruiken https://www.autowolf.nl/nl/home/347-obd2-bluetooth-diagnostic-interface-2.html
Installeer op je telefoon Torque Pro of Piston, hiermee lees je gemakkelijk de temperatuur van het koelwater....want meten is weten :)

Klopt, dan kan je de temperatuur rechtstreeks uitlezen zonder correctie van de computer in de tellerunit.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Meen me te herinneren dat er meer mensen op andere forums zeiden dat de diesels 's winters wat moeite hadden om het interieur op temperatuur te krijgen.
Dit zou inderdaad te maken hebben met de efficiency van de diesels.

Sinds meer dan 10 jaar heeft het VAG concern daarom (door de steeds betere effici?ntie van de CR motoren) in het koelcircuit een elektrisch verwarmingselement opgenomen dat na de koude start eerst het koelwater dat voor de kachel benodigd is opwarmt.
Zonder die voorziening zou je 's winters grote problemen hebben om ?berhaupt de motor een beetje warm te rijden want dan moet je al 25 km of meer rijden.
Bij mijn FR-TDI destijds (2010) dan zakte de koeltemperatuur (warme motor) bij strenge vorst tijdens stationair draaien gewoon naar het onderste kwart van de temp meter want stationair warmt ie dan bijna helemaal niet op.
 

Bioflap

New member
Lid geworden
3 jan 2020
Berichten
15
Dus bij jouw blok was dit *normaal* gedrag dus? Ik merk het nu ook na 100km snelweg duik je een file in, en dan daalt hij al vrij snel richting de 75 graden.

Ik ga ff op EBay kijken naar zo*n dongle
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.295
Ik spreek dan bij omstandigheden van -15 C graden.
Niet bij de huidige temperaturen enkele graden boven nul want dan mag ie eigenlijk niet zakken.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.652
Precies, daar was mijn vorige comment ook op gebaseerd :)

En niet vergeten dat we nog steeds temperaturen boven het vriespunt hebben, bij lagere temperaturen zal het idd een stuk(je) langer duren voordat je blok op temperatuur is (vooral diesels als ik me niet vergis).
 
Bovenaan