[SEAT] [Ibiza 6J] 1.2 TDI Langzame dood, steeds moeilijker vooruit, nu start auto niet meer.

SalimRMAF

Member
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
64
Heb eigenlijk bijna nooit problemen gehad met mijn auto.

Tot een paar jaar terug met de turbo en EGR; EGR heb ik weggeschreven. De Turbo / Motorstoring P0299 / P00AF is ook al 2 jaar actief maar heb ermee kunnen leven.

Nu heb ik eergisteren Super Diesel (42Liter) getankt, niets aan de hand (50KM).
In de avond even de auto gepakt voor 10 KM; de auto begon de laatste kilometer een stuk moeilijker op te trekken.
Op de terugweg (10KM) ging het van kwaad naar erger: de auto maakte steeds minder toeren, ondanks gaspedaal voluit ingedrukt.
Bij stoplichten kwam ik NET vooruit... en schokkend / stotterend (toeren onder 2500 waren schokkerig, rond 3000 leek het even stabiel)
Zelfs bij vol gas ging het toerental heen en weer (2200-2500?)

Bij aankomst was het echt helemaal op. De auto viel direct bij het stoppen uit. :X

Hierna kon ik hem 2 x even stationair laten draaien.

Vandaag? Vandaag hoor je de startmotor draaien (goed?) maar de motor slaat niet aan. ;(
Vol gas geven heeft geen zin; de motor slaat gewoon NIET aan...

Tot dusver:
De accu lijkt het te doen; met een startkabel en andere accu kwam er geen oplossing.
Ik heb de tankstation gevraagd of er zeker geen benzine ipv diesel aanwezig was; ook dit was dus 100% diesel.
Turboslang jaar terug vervangen
Motorolie is 4 weken terug bijgevuld (Total)
VCDS geeft eigenlijk geen vreemde storingen (Band lek)


Oplossing?
Ik denk zelf aan een brandstoftoevoerprobleem? Lucht- of brandstoffilter een mogelijkheid?

Dit omdat de auto als het ware in 20KM beetje bij beetje afstierf. :p
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Als.je vcds heb.
Meetwaarde blokken checken op afwijkingen [emoji106]

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.281
Uitlezen (laten) is de enige optie om een eventuele storing op te sporen.
 

Koen_

New member
Lid geworden
19 feb 2021
Berichten
29
Zoals je het beschrijft lijkt het toch wel heel waarschijnlijk dat het iets met de getankte brandstof te maken heeft, vervuilde laatste gedeelte van de ondergrondse tank ?
Zijn er niet meer mensen met problemen na tanken bij hetzelfde station ?
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.906
Zou eens beginnen met het vervangen van het brandstoffilter (10-15 euro).
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.583
Vroeger kon er nog wel eens water in het brandstofsysteem komen...

Misschien de tank eens helemaal leeg zuigen en met nieuwe diesel vullen...water is zwaarder dan diesel en kan dan op de bodem van de tank verzamelen.
 
Laatst bewerkt:

SalimRMAF

Member
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
64
Gateway Installation List: 6R0 907 530 C

01-Engine -- Status: OK 0000
03-ABS Brakes -- Status: Malfunction 0010
04-Steering Angle -- Status: OK 0000
08-Auto HVAC -- Status: OK 0000
09-Cent. Elect. -- Status: Malfunction 0010
15-Airbags -- Status: OK 0000
17-Instruments -- Status: OK 0000
19-CAN Gateway -- Status: OK 0000
25-Immobilizer -- Status: OK 0000
44-Steering Assist -- Status: OK 0000
4B-Multifunc. Module -- Status: OK 0000
56-Radio -- Status: OK 0000
61-Battery Regul. -- Status: Malfunction 0010
 

SalimRMAF

Member
Lid geworden
19 dec 2016
Berichten
64
Het bleek mijn volledig verstopte roetfilter te zijn. €200 voor het reinigen was voldoende. Een nieuwe roetfilter zou 900+werk kosten.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.281
Dat had bij het uitlezen eigenlijk naar voren moeten komen.
Enfin, probleem opgelost en nu lekker verder tuffen!
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.583
Dat had bij het uitlezen eigenlijk naar voren moeten komen.
Enfin, probleem opgelost en nu lekker verder tuffen!

Dat is gelijk ook het probleem, iedereen gaat af op de foutcodes, inclusief de dealers... geen foutcode...dus geen probleem...maar het goeie ouwe probleem zoeken, onderzoeken, schoonmaken etc...is nog steeds van toepassing.
 

at0ny

Member
Lid geworden
24 feb 2015
Berichten
977
Dat is gelijk ook het probleem, iedereen gaat af op de foutcodes, inclusief de dealers... geen foutcode...dus geen probleem...maar het goeie ouwe probleem zoeken, onderzoeken, schoonmaken etc...is nog steeds van toepassing.
Of een questie van bepaalde meetwaarden blokken controleren... [emoji2957]

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.379
Dat is gelijk ook het probleem, iedereen gaat af op de foutcodes, inclusief de dealers... geen foutcode...dus geen probleem...maar het goeie ouwe probleem zoeken, onderzoeken, schoonmaken etc...is nog steeds van toepassing.

Ik heb een monteur bij de dealer (vanwege garantiekwestie) ook al eens uit moeten leggen, dat er ook problemen zijn die niet door een ECU kunnen worden vastgelegd, zoals bijvoorbeeld een spanningsonderbreking naar de ECU. In dit geval vind ik het bijzonder dat er verschillende andere foutcodes zijn gevonden, die niets met het roetfilter te maken hebben. Bij dieper inzoomen op die foutcodes (zoals bijv. het ABS-probleem) zou minstens duidelijk moeten zijn hoelang dat probleem al bestaat, en of het continue of intermittent is. Ik ben er in elk geval van overtuigd dat er meer aan de hand is wat niet 100% is. Foutcodes zijn naar mijn mening een hulp om in de juiste richting te zoeken, domweg een foutcode volgen, geeft lang niet altijd de oplossing.
 

XPtuning

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
24 jun 2012
Berichten
6.583
Of een questie van bepaalde meetwaarden blokken controleren... [emoji2957]

Verstuurd vanaf mijn SM-G985F met Tapatalk

Foutcodes zijn een prima hulpmiddel om het het probleem te onderzoeken...is allemaal ook wel een beetje afhankelijk van het probleem natuurlijk
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.281
Tja dat is het probleem met foutcodes.
De ene keer wijst het perfect aan waar het probleem is en de andere keer wijst het naar een symptoom dat niet de oorzaak is van het probleem en dan moet je gewoon ordinair zoeken en deduceren.
 
Bovenaan