Beste Leden,
Ik ben aan het inlezen en zoeken geweest, maar wil toch m'n eigen topic starten hierover.
Ik heb een Seat Leon Copa 1.2 TSI uit 2012.
ik had een turbo die niet meer lekker op druk wou komen, vermogen stukken minder ook. bleek de wastegate te zijn. En ik had een olielek ergens.
2e hands turbo met garantie gemonteerd, en de olielek bleek bij de filterhuis vandaan te komen. Afijn, andere turbo erop en olielek verholpen.
Ik de auto ophalen en vervolgens gaan rijden, auto heb weer zn vermogen terug. Top.
Alleen het beruchte gestotter en gebok dook op. In bijna alle versnellingen maakt niet of je optrekt in lage toeren of op de snelweg zit in hoge toeren.
Heel random komt het gestotter voor. Heel irritant. Vermoede gelijk de bougies/bobine of een map sensor o.i.d.
Ook geen enkele storingslampje of iets dergelijks
Ik terug naar de garage, die wilt een storing zien zodat hij weet in welke richting die moet zoeken anders kan het onnodig veel geld en tijd kosten.
Maarja, zei hem al dat kan zomaar weken/maanden duren voordat er een storing komt. Ik wil niet zo lang met dat gestotter rijden. Dus besloten zelf te gaan onderzoeken.
Ik zie dat bougies en bobines vervangen worden. Intake trajecten gereinigd worden, zie mensen het hebben over valse lucht aanzuigen. hpfp cam volgers vervangen etc.
Zijn er volgens jullie een bepaalde volgorde die ik moet aanhouden om uit te sluiten?
Zal ik de bougies eerst checken?
Zal ik 1 bobine aanschaffen en ze 1 voor 1 testen om te kijken of dat het is?
Misschien handig om langs een tuner te rijden die zn computer kan aansluiten om live uit te lezen? (als dat kan)
Hoop dat er inmiddels na zoveel meldingen van deze issues dat er een beetje leidraad is ontstaan hoe we dit kunnen aanpakken. Graag verneem ik van jullie.
Alvast bedankt
Ik ben aan het inlezen en zoeken geweest, maar wil toch m'n eigen topic starten hierover.
Ik heb een Seat Leon Copa 1.2 TSI uit 2012.
ik had een turbo die niet meer lekker op druk wou komen, vermogen stukken minder ook. bleek de wastegate te zijn. En ik had een olielek ergens.
2e hands turbo met garantie gemonteerd, en de olielek bleek bij de filterhuis vandaan te komen. Afijn, andere turbo erop en olielek verholpen.
Ik de auto ophalen en vervolgens gaan rijden, auto heb weer zn vermogen terug. Top.
Alleen het beruchte gestotter en gebok dook op. In bijna alle versnellingen maakt niet of je optrekt in lage toeren of op de snelweg zit in hoge toeren.
Heel random komt het gestotter voor. Heel irritant. Vermoede gelijk de bougies/bobine of een map sensor o.i.d.
Ook geen enkele storingslampje of iets dergelijks
Ik terug naar de garage, die wilt een storing zien zodat hij weet in welke richting die moet zoeken anders kan het onnodig veel geld en tijd kosten.
Maarja, zei hem al dat kan zomaar weken/maanden duren voordat er een storing komt. Ik wil niet zo lang met dat gestotter rijden. Dus besloten zelf te gaan onderzoeken.
Ik zie dat bougies en bobines vervangen worden. Intake trajecten gereinigd worden, zie mensen het hebben over valse lucht aanzuigen. hpfp cam volgers vervangen etc.
Zijn er volgens jullie een bepaalde volgorde die ik moet aanhouden om uit te sluiten?
Zal ik de bougies eerst checken?
Zal ik 1 bobine aanschaffen en ze 1 voor 1 testen om te kijken of dat het is?
Misschien handig om langs een tuner te rijden die zn computer kan aansluiten om live uit te lezen? (als dat kan)
Hoop dat er inmiddels na zoveel meldingen van deze issues dat er een beetje leidraad is ontstaan hoe we dit kunnen aanpakken. Graag verneem ik van jullie.
Alvast bedankt