2017 gaat bij Seat de boeken in als een jaar met veel groene cijfers.

matijn seat

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
83
Voor de Leon en Alhambra was het hun beste verkoopjaar sinds de introductie.
Wereldwijd verschenen er 468.400 nieuwe Seats op de openbare weg. Met 408.700 verkochte modellen een jaar is dat een stijging van 14,6 procent. Daarmee boekt Seat de beste resultaten sinds 2001. Van 2012 tot 2017 steeg de omzet met 45,9 procent. Daarmee is het Spaanse merk ??n van de snelstgroeiende merken in Europa van het afgelopen jaar.

Reden voor de groei is de uitbreiding van het modellengamma. Zo werden de Ateca en Arona aan de familie toegevoegd en verscheen er een geheel nieuwe Ibiza. In het eerste jaar werden er 78.700 Ateca's besteld. Het bestverkochte model was in 2017 nog veel meer in trek. Met 170.000 bestelde Leons groeide de verkoop van de compacte middenklasser met 2,9 procent. Voor de Alhambra was het ook een recordjaar. De verkoop van MPV steeg met 1,7 procent naar 31.200 exemplaren. Van de Ibiza, waarvan het nieuwe model in de laatste maanden van het afgelopen jaar verscheeen, werden er 0,6 procent meer verkocht dan een jaar eerder. Aangezien 2018 het eerste volle jaar voor de compacte nieuweling wordt, ligt een verdere groei in de lijn der verwachtingen.

Bron: Autoweek
 

Edwin

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
14 sep 2002
Berichten
253
Helaas in NL gaat het niet zo goed met SEAT.

8739 verkochte auto's. Dat is dus, particulier + zakelijk + lease + rentals (huurauto's)
2016: 8446

In vergelijking met de concurrentie:
Skoda: 16596
Kia: 23232
Nissan: 12247
Suzuki: 10343
etc. Bron RDC
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.283
Komt ook met name door de prijsstelling voor de Seat modellen door PON met als voorbeeld de Cupra.
De tijden dat je een Seat kocht omdat je voor een aardige minderprijs toch VAG techniek kreeg zijn nu wel voorbij.
Daarnaast konden ze gewoon in 2017 niet de Ateca's leveren die besteld waren waardoor ze toch wel wat kopers zijn kwijtgeraakt.
Dealer vertelde dat ze, omdat ze dat merk ook voeren, toch wel wat kopers richting Tiguan hebben gemanoeuvreerd door daar wat extra korting te geven waardoor ze niet echt duurder uit waren en ze toch relatief snel konden rijden.
 

Toreador

Active member
Lid geworden
8 okt 2014
Berichten
1.315
Komt ook met name door de prijsstelling voor de Seat modellen door PON met als voorbeeld de Cupra.
De tijden dat je een Seat kocht omdat je voor een aardige minderprijs toch VAG techniek kreeg zijn nu wel voorbij.

De gunstige prijzen zijn bij Skoda, ook verleden tijd, maar die verkopen toch nog steeds een stuk beter dan Seat.
 

Odelot

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
1 jan 2011
Berichten
1.170
Snap het ook niet. Als ik bijvoorbeeld de nieuwe ibiza vergelijk met de nieuw polo of oude fabia dan vind ik de eerste heel veel mooier. Tja, t is wat meer hard plastic maargoed, dat zit in de polo ook vrij veel begreep ik al. Het zal toch wel aan de prijzen liggen waarschijnlijk. Voor wat betreft de ibiza dan. Want wie wil er nu een kale? Voor het geld van een kale had je er een paar jaar geleden 1 met veel meer opties en een sterkere motor. Als je ziet waarvoor de laatste modellen van de oude ibiza weggaan dan zijn dat best nette prijzen. Veel netter dan van de nieuwe. Maarja, wie wil er nu nog een oud model als er een nieuwe is?
 

Springbok

New member
Lid geworden
26 dec 2016
Berichten
234
De gunstige prijzen zijn bij Skoda, ook verleden tijd, maar die verkopen toch nog steeds een stuk beter dan Seat.

Skoda is over het algemeen wel meer ruimte voor hetzelfde geld.

Ben wel benieuwd naar de cijfers van de nieuwe Ibiza komend jaar.
 
Bovenaan