[ALGEMEEN] Turbo zelf reviseren?

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Ik vraag me af of het reviseren van een turbo zelf goed te doen is. Qua opzet is een turbo redelijk simpel, maar vraag me af of het reviseren van een turbo goed zelf te doen is, of dat het beter is om aan de specialisten over te laten.

 
Laatst bewerkt:

rdls73

New member
Lid geworden
20 okt 2014
Berichten
181
Waarom zou je dat willen? Als hij versleten is dan is het toch tijd voor een nieuwe, vervuiling van de turbo moet met goed warm rijden verdwijnen, immers wordt zo`n ding roodgloeiend met goed doortrappen. De schoepen zijn uitgebalanceerd moet ook wel als die met 20.000 rpm in de rondte draaien. De variabele verstelling is nog wel zelf te doen, dat is geen rocket science. maar verder steekt het best krap.
 

nimc

New member
Lid geworden
29 mei 2016
Berichten
174
Ja en nee.
Het vervangen van onderdelen lijkt goed te doen.
Alleen kan je zelf niet goed de waardes meten vooraf en na.

Specialisten zetten hem vooraf op de bank.
Hier krijg je een resultaat van en heb je gelijk een idee of het reviseren het waard is.
En de turbo word achteraf getest als hun de revisie uitvoeren het cq controleren van montage.


Verstuurd vanaf mijn Aardappel
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Ja dat rapport is misschien al reden genoeg om het niet zelf te doen.

Waarom zou je dat willen?

Als het mogelijk is om zelf te doen, kan je zo geld uitsparen. Om diezelfde reden dat ik zelf een grote/kleine beurt geef.

Maar zoiets specialistisch zoals balanceren is uiteraard niet zelf te doen.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ik zeg doen...maar is de huidige turbo versleten. De td-04-16t is onverwoestbaar. Ik zou eerst deze proberen
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Nee denk het niet, maar heb nu de kans om wat ermee te doen voordat hij ingebouwd word, vandaar de gedachte.
 

RoadRunnerRik

Administrator
Lid geworden
16 jun 2014
Berichten
6.418
Waarom balanceren en testen? Je vervangt toch het 'midden huis' voor een nieuwe. Mag dan toch wel aannemen dat het midden huis al getest en gebalanceerd is?
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Nee, dat hoeft niet. Je kan van die revisie kitjes kopen waarmee je alle seals enzo vervangt. Jij doelt meer op de "unit" als een geheel vervangen, wat ze ook wel de cartridge noemen (en dan hergebruik je de bestaande behuizingen. Dan hoef je volgens mij niet meer te balanceren etc. Ik doelde zelf meer op het eerste, dus echt helemaal uit elkaar halen. Zal in de startpost ff een ander filmpje posten, want het spreekt elkaar tegen haha

[edit]
Even een andere video geplaatst
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.286
Wat vaker naar Car SOS kijken. Laten ze vaker zien hoor ze een turbo reviseren en nee, kun je niet zomaar zelf doen.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.387
Ik heb geen zin om filmpje van kwartier te kijken, en zie het eerste stukje alleen maar spiertrainingen met een turbo als trainingsgewicht. 8)

Behalve balanceren, zijn er meer zaken, denk aan de axiale en radiale spelingen die zeer strak bepaald zijn, bij 20 graden vorst mag het niet aanlopen, maar ook als de turbo een paar honderd graden is moet er nog steeds speling zijn. Aan de andere kant betekent te veel speling gewoon flink verlies van druk/werking, dat in combinatie met meestal turbo en compressorwiel van andere materialen dan het huis, maakt het net wat lastiger.

Ook de lagers, welke speling mogen/moeten die hebben en hoe zit het met de oliesmering, kunnen er voor zorgen dat een klein foutje als dhz-hobbyist uiteindelijk een dure hobby wordt.

Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar ik denk dat je je vooraf heel goed moet informeren over het betreffende type turbo, en daar echt helemaal induiken.
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Nee, dat hoeft niet. Je kan van die revisie kitjes kopen waarmee je alle seals enzo vervangt. Jij doelt meer op de "unit" als een geheel vervangen, wat ze ook wel de cartridge noemen (en dan hergebruik je de bestaande behuizingen. Dan hoef je volgens mij niet meer te balanceren etc. Ik doelde zelf meer op het eerste, dus echt helemaal uit elkaar halen. Zal in de startpost ff een ander filmpje posten, want het spreekt elkaar tegen haha

[edit]
Even een andere video geplaatst

Ohhhh....geen nieuwe cartridge. Dan zeg ik niet doen. Ik zeg oude turbo proberen.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.640
Ja, denk dat we er allemaal over eens zijn, geen goed idee :)
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.286
Ohhhh....geen nieuwe cartridge. Dan zeg ik niet doen. Ik zeg oude turbo proberen.

Precies, als ie niet goed is dan kun je daarna altijd die nog laten reviseren of niet.
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
En als je wilt weten hoe zo'n ding uit elkaar moet, kun je altijd de oude nog uit elkaar pellen. Als de turbo dan niet meer in elkaar wilt is dat ook niet zo erg.
 

catch me

New member
Lid geworden
28 okt 2018
Berichten
20
Een gereviseerde turbo kost ook de hele wereld niet meer tegenwoordig, zeker een standaard type niet

Verstuurd vanaf mijn SM-T585 met Tapatalk
 
Bovenaan