Auto eenvoudig te stelen

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen zijn er in geslaagd om de chip van de startonderbreker van tientallen verschillende automerken te kraken. Iemand kan daarna zonder de originele sleutel de auto starten en wegrijden, zo laten de onderzoekers zien in Nieuwsuur.

Code

De chip zit in sleutels van honderdduizenden Nederlandse auto's. De chip geeft draadloos een code door aan de auto. De onderzoekers zijn er in geslaagd om met een speciaal apparaatje die code op te vangen. Als de eigenaar van de auto zijn of haar autosleutel in de broekzak heeft zitten, hoeft een potenti?le autodief alleen maar naast de eigenaar van de auto te staan. Eenmaal binnen 'denkt' de auto dat de originele sleutel er is, maar de auto communiceert met het apparaatje. Vervolgens hoeft de autodief alleen nog de startknop in te drukken om weg te rijden.

Bron

VAG lijkt er dit keer beter vanaf te komen. (zie de pdf bij 't artikel).
En weer NXP...
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Wel een paar (dure) VAG-modellen als de Touareg, Phaeton, Bentley Continental en Porsche Cayenne. De vraag rijst bij mij, wat er dan in de meer gangbare VAG-modellen zit?

Overigens NXP is de oude Philips-chips fabriek bij Nijmegen, toevallig? vlakbij de Radboud Universiteit in Nijmegen, die vooral bekend is van het medische deel, natuurkunde is daar vrij klein en scheikunde iets minder klein.
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Mijn eerste gedachte was ook, is deze lijst compleet... Maar omdat VAG niet zo prominent genoemd werd vond ik 't dit keer wel positief nieuws :+
Ik vermoed dat dat dezelfde NXP is ja. Qua locatie dan. Mij meer bekend omdat ze eerder al minder positief in het nieuws kwamen nadat de net ge?ntroduceerde OV-chip gekraakt was. Ik heb een beetje de indruk dat ze 'minder goede' producten blijven leveren terwijl ze weten dat ze 'minder goed' zijn. Onder het motto 'het is de verantwoordelijkheid van de klant'. In de security business is dat (ook) niet zo netjes.
 
Laatst bewerkt:

Wijdbeens

New member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
783
Tijd voor een terugroepactie ... ?

Ik vraag me af, moet een universiteit dit bekendmaken (of zouden de dieven dit al geweten hebben ;))
 

Hans

Active member
Lid geworden
12 sep 2010
Berichten
4.614
straks komt ook nog het hele rapport van het onderzoek en de methoden ergens in de wereld en voila weg alle beveiliging.... kunnen we weer allemaal zo'n ouderwetse startonderbreker er tussen prutsen
 

Sty-lance TDI

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
6 sep 2010
Berichten
19.707
Megane staat wel in de lijst, maar ja, wie wil die nu stelen ? :+
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Als ze je auto willen hebben nemen ze hem toch wel mee.
 

FancyMartin

New member
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
503
Seat staat zelfs helemaal niet in de lijst . Valt uiteraard onder de andere VAG modellen maar toch......
 

Teije

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
25 nov 2010
Berichten
1.347
voor VAG is er "gewoon" een tooltje te koop.
de "drive-box". (voor bosch EDC15 en ME7 ecu's)
Deze wordt (officieel) alleen aan garages ed verkocht. O-):X
1865-vag-drive-box-bosch-edc15me7-obd2-immo-deactivator-activator.jpg
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Volgensmij worden dit soort technieken al lang gebruikt. :?
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
't Verbazingwekkende is dat de verzekeraars er ook niets aan doen (industrie op de vingers tikken oid (under statement)). Premie verhogen is natuurlijk ook makkelijker... |:(
Monique d'r auto jatten? Misschien helpt dat... O-)
 

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Is toch niet interssant om auto diefstel tegen te gaan.. Dat kost alleen maar geld.

Auto word gestolen, mochten er teveel gestolen worden verhoogt de verzekering gewoon weer zijn premies, die zullen er heus niet onder lijden.
Auto fabrikanten en dealers, die verkopen weer een extra auto.
De staat krijgt weer meer belasting/bpm.

Waarom zou iemand er in vredesnaam iets tegen willen doen. hehe
 

FancyMartin

New member
Lid geworden
15 nov 2010
Berichten
503
Maakt allemaal geen reet uit. Het is net zoals bij computerbeveiliging. Alles wat beveiligd wordt, is door een ander weer te kraken.
Hoe goed je een auto ook beveiligd, er zal altijd weer en manier zijn om de beveiliging uit te schakelen/te omzeilen.
Als je mazzel hebt houd je de gelegenheidsdief tegen maar de echte profs nemen de auto gewoon mee.
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Is toch niet interssant om auto diefstel tegen te gaan.. Dat kost alleen maar geld.

Auto word gestolen, mochten er teveel gestolen worden verhoogt de verzekering gewoon weer zijn premies, die zullen er heus niet onder lijden.
Auto fabrikanten en dealers, die verkopen weer een extra auto.
De staat krijgt weer meer belasting/bpm.

Waarom zou iemand er in vredesnaam iets tegen willen doen. hehe
Precies. Daarnaast kost een zwaardere beveiliging inclusief een waterdicht systeem van uitgifte van reservedelen (sleutels, transponders etc) geld. En bij een autobouwer wordt op centen onderhandeld voor elk onderdeel. Een autobouwer en onderdelen leverancier zal precies aan de specificaties en wettelijke eisen voldoen en niet meer dan dat.

Discussie speelt trouwens al jaren, vroeger kon je bepaalde auto's met een schaartje of schroevendraaier openen en starten :mrgreen:
 

My1stIbi

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.395
Wat dat aangaat is er dus een hoop verbetert en kan 't nu ook met de computer :+
 

VeeX

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
23 aug 2010
Berichten
2.563
Het blijft een kat-en-muis spel tussen de fabrikanten en dieven. De wetgever gooit er af en toe wat eisen tegenaan, maar die lopen 10 jaar achter feiten aan.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.390
Ik vermoed dat dat dezelfde NXP is ja. Qua locatie dan. Mij meer bekend omdat ze eerder al minder positief in het nieuws kwamen nadat de net ge?ntroduceerde OV-chip gekraakt was. Ik heb een beetje de indruk dat ze 'minder goede' producten blijven leveren terwijl ze weten dat ze 'minder goed' zijn. Onder het motto 'het is de verantwoordelijkheid van de klant'. In de security business is dat (ook) niet zo netjes.

Dit ligt volgens mij een stuk gecompliceerder: NXP is gewoon een chips fabriek, en de klant bepaald of ie die inbouwt in een snorfiets of in een dure auto, of in iets anders. Overigens is dit weer zo'n Philips-fabriek die groot is gelanceerd, nooit een succes is geweest, en ook al wisselingen van naam en product heeft gehad. Ze hebben in het verleden bijvoorbeeld ook chips voor mobiele telefoons gemaakt, is ooit gebouwd als Philips Semiconductors.

Overigens schijnt beveiliging een echt probleem te zijn voor ze:
12 maart 2008: De AIVD maakt bekend dat de Mifare-chip van NXP zo eenvoudig te kopi?ren is dat er sprake is van acute dreiging door het vervalsen van toegangspassen

Bevestiging van wat ik al noemde:
11 april 2008: NXP maakt bekend te stoppen met chips voor mobiele telefonie.
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.928
12 maart 2008: De AIVD maakt bekend dat de Mifare-chip van NXP zo eenvoudig te kopi?ren is dat er sprake is van acute dreiging door het vervalsen van toegangspassen

Dit betreft alleen de MIFARE-Classic chip welke een eigen NXP protocol heeft ipv het ISO/IEC 14443-4 protocol. Er zijn meerdere varianten van deze chip. MIFARE is de meest gebruikte contactloze chipkaart ter wereld en de techniek wordt gebruikt in meer dan ??n miljard chipkaarten en tien miljoen lezers. (Wikipedia)
 
Bovenaan