[Detailing Guide] Hoe krasvrij wassen/Machinaal polijsten/Lak behandelen etc

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.451
Inleiding
Deze how-to is voor een ieder die graag een stapje verder wil dan alleen wassen met shampoo en de jaarlijkse waxbeurt. Ik ga je uitleggen hoe je je auto op een correcte wijze moet wassen, hoe je de auto machinaal moet polijsten en nog veel meer. Er zijn uiteraard meerdere manieren om te detailen, maar ik beschrijf de manieren waarvan ik weet dat je gegarandeerd een mooi resultaat gaat krijgen.

Je auto wassen zonder krassen
Je kent het wel, de auto staat in de volle zon en je ziet dat de hele lak onder zit met kleine krasjes. Deze waskrasjes worden swirls genoemd. Deze komen op je lak door een incorrecte waswijze van je exterieur. De grootste boosdoener is nog altijd de wasstraat, maar ook met handmatig wassen loop je de kans om swirls te krijgen op je lak.

Om de kans op swirls te minimaliseren zijn er een aantal tips:
- Gebruik nooit een spons, maar altijd een washandschoen/washmitt
- Gebruik nooit een zeem om te drogen, maar altijd een microvezeldoek
- Begin altijd bovenaan met wassen en werk naar beneden toe
- Gebruik 2 emmers, meer info hieronder
- Overweeg een snowfoam lance voor op je hogedrukreiniger. Meer info hieronder

2 Emmer methode
De 2 emmer methode is een hele simpele maar zeer effectieve manier om je auto swirlvrij te houden. Met 2 emmer methode wordt bedoeld dat je 1 emmer hebt met water en shampoo en 1 emmer met gewoon water zonder shampoo. De bedoeling is dat je je washmitt in de emmer met schoon water dompelt voordat je deze in de emmer doet met shampoo.
Zo voorkom je dat je het vuil dat je zojuist van je auto hebt gewassen in de emmer met shampoo komt, en dus weer gebruikt voor je auto. Je zult zien dat de emmer met shampoo op ?t einde nog steeds helder is.

Overweeg een snowfoam lance
Ja, ze zijn prijzig, maar hij is bijna onmisbaar voor iemand die wekelijks zijn auto wast. Zeker in de winter is het een topper. Het werkt heel simpel. Je doet snowfoam met water (aanbevolen menghoeveelheid staat op verpakking) in het reservoir en sluit de lance aan op je hogedrukreiniger. Je spuit je auto in met snowfoam en deze foam zorgt ervoor dat het vuil losweekt en over je lak glijdt zonder krassen achter te laten. Zo zorg je ervoor dat een groot deel van het vuil al verwijderd is voordat je begint met handwassen. Het beste is om de auto in te foamen voordat hij nat is gemaakt en deze 5 minuten zijn werk te laten doen en gewoon te laten afdruipen. Neem vooral de wielkasten even goed mee als je hem infoamt.

De auto drogen
Een zeem wordt nog steeds bij veel mensen gebruikt om de auto te drogen. Elke detailer zal je hetzelfde vertellen: weggooien die oude lap. Schaf gewoon een aantal goede microvezeldoeken aan en de kans op swirls verkleind aanzienlijk. Er zijn ook speciale doeken die claimen veel water op te nemen. Voorbeelden daarvan zijn Meguiars water magnet.

Maar waarom een microvezeldoek en geen zeem? Dat is precies hetzelfde verhaal van spons vs. washmitt. Een zeem kan zelf geen vuil opnemen. Dus als er bijvoorbeeld zand aan je zeem zit, krast deze over de hele lak zolang je met je zeem droogt. Een microvezeldoek heeft die eigenschap niet en beschermt tot op een zekere hoogte. Een spons kan ook geen vuil opnemen. Een speciale washmitt kan dat wel.

Heb je je doek op de grond laten vallen? Gooi ‘m dan in de was en pak een nieuwe.

En nu het echte werk: Detailen!
Nu ik enkele wastips heb gegeven gaan we een stukje verder, namelijk kleien.
Met een claybar haal je al het vuil uit je lak die je er met wassen niet uitkrijgt. Denk aan harsplekken en andere hardnekkige rotzooi. Het kleien van je auto is eigenlijk heel makkelijk, als je je maar aan een paar vuistregels houdt. De eerste en allerbelangrijkste is: Is je klei op de grond gevallen? Weggooien en niet meer gebruiken! Ook al werk je op een schone garagevloer, een claybar zal altijd vuil opnemen als hij op de grond gevallen is. Zou je de klei daarna weer gebruiken dan zit je auto onder de krassen. Daarom moet je altijd een gevallen claybar weggooien en een nieuwe pakken. Houdt daar dus rekening mee dat je altijd een stukje klei als reserve hebt liggen zodat je door kan werken als je hem toch laat vallen. Het is immers zo gebeurd.

De tweede tip is het goed natmaken ?n houden van de claybar. Kleien doe je altijd in combinatie met bijvoorbeeld een detailingspray. Er zijn kits op de markt te krijgen waarbij je alles in ??n set hebt zitten. In zo’n kit zit een claybar, detailingspray en een microvezeldoekje. De set van Mothers is een prima set tegen een mooie prijs. Het natmaken van de clay voorkomt zogeheten marring op je lak. Daarom zorg je ervoor dat je regelmatig met met de sprayer het paneel waaraan je bezig bent goed namaakt. Ook spuit ik zelf regelmatig het stukje klei in. Mocht je na een tijdje merken dat de klei vies begint te worden dan vouw je hem dicht en kneed je hem even. Daarna plat maken zoals een pannenkoek en je kunt weer verder kleien.

Als je gaat polijsten is het aan te raden om vooraf even te kleien. Het is geen tijdrovende klus maar zorgt wel voor een beter resultaat. Je haalt immers alle vuiligheid uit de lak en je zult direct na het kleien merken dat de lak al een stuk gladder is. Een duidelijke verbetering dus.

Machinaal polijsten: De voorbereidingen
Wat hebben we nodig?
- Een polijstmachine (voor beginners een Dual-action machine zoals een DAP)
- Meerdere polijstpads voor op de machine
- Polijstmiddelen. De Monello serie wordt veel gebruikt
- Microvezeldoeken
- Afplaktape

Machinaal polijsten geeft een beter resultaat dan handmatig polijsten en werkt bovendien een stuk makkelijker en sneller. Er zijn meerdere machines verkrijgbaar, maar in het algemeen worden ze opgedeeld in twee types: de dual-action en de rotary.

Dual Action:
Dual-Action is een perfecte machine voor de beginner. Een dual-action heeft namelijk een uitslag waardoor de kans op lakverbanding, hologrammen en andere lakschades zeer minimaal zijn.
Daarom zijn ze geschikt voor beginners, maar ze doen zeker niet onder voor rotary’s.
Er zijn meerdere merken/modellen op de markt, maar de DAP is toch wel een van de meest gebruikte in Nederland. Je hebt de DAP500 en de DAP900. De 900 heeft meer vermogen waardoor hij sneller werkt. Dit is handig vooral bij hardere lakken. Dus past het binnen je budget om net die paar tientjes extra uit te geven aan de DAP900, dan is dat aan te raden. De DAP500 is ook een hele mooie machine, maar minder snel dan de 900. Maar als hobbyist is dat natuurlijk geen enkel probleem.

Heb je net een nieuwe DAP gekocht laat deze dan even 10 minuten onbelast draaien. Zo zorg je ervoor dat de machine goed kan indraaien en later geen onbalans geeft.

Rotary
Rotary machines hebben geen uitslag en is de kans op lakverbranding bij ondeskundig gebruik erg groot. Een rotary wordt dus echt afgeraden voor beginners.

Je kunt alleen polijsten als het weer het toelaat. Een beetje zon maakt niet uit zolang je maar de temperatuur van je plaatwerk in de gaten houdt. Wanneer die te heet wordt dan werkt het polijstmiddel te snel. Ook in de regen kun je niet polijsten. Heb je de mogelijkheid om binnen te polijsten dan is dat aan te raden.

Afplakken
Voordat we beginnen gaan we de ongespoten plastic delen afplakken met tape. De blauwe 3M tape is een tape die oa. door schadeherstelbedrijven gebruikt wordt en een prima tape om af te plakken. Je plakt in principe alles af dat van plastic/kunststof is en niet is gespoten met lak. Denk aan plastic stootstrips, ongespoten spiegelkappen, bumperdelen enzovoorts.
Polijstmiddel kan vlekken op ongespoten delen je kan beter afplakken dan achteraf schoonmaken. Het schoonmaken duurt langer en is soms niet eens meer mogelijk.

Welk polijstmiddel en pad moet ik kiezen?
De Monello polijstmiddelen zijn hele fijne polijstmiddelen om mee te beginnen. Ook prijstechnisch zijn dit toppers. Je gebruikt de Raffini Mezzo Polish of de Raffini Veloce Premium Compound op bijvoorbeeld een witte of groene pad. De Raffini Finale gebruik je op bijvoorbeeld een zwarte pad. Door middel van een testspot bepaal je de beste padkeuze die je kan gebruiken. Een schema van de kleuren van de pads kun je hier vinden -> http://i795.photobucket.com/albums/yy231/MK-us/PADceteraNieuw.jpg
 
Laatst bewerkt:

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.451
Aan de slag
Je doet de pad op de machine en brengt vervolgens het polijstmiddel op de pad aan. Hier maken de meeste beginners fouten. 3 a 4 druppels (ter grootte van een erwt) is voldoende. Mocht je een nieuwe of gewassen pad gebruiken smeer dan even met je vinger over de pad zodat je het polijstmiddel verdeeld over de pad. Als je met een nieuwe pad merkt dat er te weinig opzit kun je altijd nog meer polijstmiddel op de pad doen. Als we de machine starten zorgen we er altijd voor dat de polijstpad op het plaatwerk staat. De machine aanzetten in de ‘lucht’ zorgt voor een gespetter van polijstmiddel. Ook met uitzetten geldt hetzelfde.

Als eerste zet je de machine op stand 1 om het middel te verdelen op het plaatwerk. Werk altijd in kleine secties zodat je je kan concentreren. Een te groot oppervlak willen doen resulteert vaak in slordig resultaat. Je kunt ook het middel verdelen door met een stilstaande machine het middel te verdelen. Als je het polijstmiddel verdeeld hebt zet je de machine in stand 3/4/5/6. Dit ligt eraan hoe erg de lak eraan toe is. Je werkt in een recht patroon. Je maakt overlappende, langzame bewegingen zonder al druk uit te oefenen op de machine. Druk uitoefenen heeft bij een Dual-Action sowieso geen zin. Zorg dat je van links naar rechts en onder naar boven gaat een een recht patroon. Na een aantal keer zul je merken dat het polijstmiddel gaat korrelen en dat betekent dat het middel z’n werk doet. Zet de machine uit en veeg met een schone microvezeldoek het residu af. Mocht je niet tevreden zijn met het resultaat dan herhaal je dit proces.

Tevreden met de eerste polijststap? Dan ga je hem finishen. Dit betekent dat je eventuele hologrammen van het polijsten verwijderd en de glans flink terughaalt. Dit doe je met een andere pad en Monello Finale. Ik doe hem altijd met de zwarte pad van Monello.

Het polijsten met Finale is precies hetzelfde als tijdens de eerste stap. Aantal drops op je pad doen, machine op plaatwerk zetten, verdelen op stand 1 of 2, daarna afwerken op iets hogere stand, maar de Finale hoeft minder hoog dan bij de vorige stap. Ook nu weer van boven naar onder en links naar rechts. Na het polijsten met Finale afnemen met een doek.

/Wordt vervolgt/
 
Laatst bewerkt:

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.451
Post gereserveerd ivm uitbreiding
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.451
Post gereserveerd ivm uitbreiding
 

McDonald

Well-known member
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
11.926
Misschien nog iets over het reinigen van de mitts, microvezeldoeken en polijstpads na gebruik?
 

Polleke

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
12 jan 2013
Berichten
3.167
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.389
Wat opmerkingen:
- DAP is een soortnaam geen merk, er zijn ook meerdere merken die DAP's verkopen. Het meest voorkomende merk voor een DAP zal in NL waarschijnlijk Polishing Power zijn.
- je klei inspuiten met lube, wordt juist afgeraden: door de lube gaat de klei meer aan je vingers plakken, en werkt het lastiger.
- behalve de washmitt, heb je ook nog de spons met microvezel 'jasje' ook wel bekend als 'the bone'
- het probleem met een gewone spons is juist dat ie vuil opneemt, maar je nooit weet wanneer het eruit komt. Zand, troep van bomen enz. kruipt tijdens wassen in de structuur van de spons, en bij een wasbeurt krijg je dat er grotendeels niet uit. Gevolg is dat de kans groot is dat je zand van vorige wasbeurten via de spons over de lak aan het schuiven bent. The bone heeft een MF-jasje dat het vuil buiten de spons zelf houdt.
- bij het kleien mis ik het vooraf soepel kneden van de klei (of opwarmen in warm/lauw water). Overigens een andere tip: bij het kleien gebruik je maar een klein deel zo'n klei bar per keer. Ongebruikte klei zo bewaren dat ie niet uitdroogt, en voor het 'afmeten' van een nieuw stuk klei pak ik een schaar om een stuk klei af te knippen.
- de keuze van je polijstpads is ABSOLUUT fout: de witte pad is bedoeld voor de laatste fijne polijststap met bijv. Finale echt niet voor de Veloce
-afplaktape is ook voor sealants/waxen die vaak net zulke vlekken maken als polijstmiddel. Een goed alternatief voor de 3M tape, is de groene Colad Aqua tape, is iets goedkoper en iets dunner, en werkt soms zelfs makkelijker dan de 3M tape.
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.451
Hier ga ik even op reageren :)

Wat opmerkingen:
- DAP is een soortnaam geen merk, er zijn ook meerdere merken die DAP's verkopen. Het meest voorkomende merk voor een DAP zal in NL waarschijnlijk Polishing Power zijn.
Ja, Polishing Power is de merknaam van de DAP. Maar hierboven staat ook nergens dat ik de DAP een merk noem.

- je klei inspuiten met lube, wordt juist afgeraden: door de lube gaat de klei meer aan je vingers plakken, en werkt het lastiger.
Verschilt per klei, maar over het algemeen werkt het wat fijner als je ook even de klei inspuit. Heb zelf nog nooit last van gehad. Maar klei inspuiten moet ieder voor zich weten natuurlijk.

- behalve de washmitt, heb je ook nog de spons met microvezel 'jasje' ook wel bekend als 'the bone'
Klopt, maar ik kan natuurlijk wel alle soorten cq. types handschoenen en sponzen gaan benoemen maar daar wordt het natuurlijk niet duidelijker op.

- bij het kleien mis ik het vooraf soepel kneden van de klei (of opwarmen in warm/lauw water). Overigens een andere tip: bij het kleien gebruik je maar een klein deel zo'n klei bar per keer. Ongebruikte klei zo bewaren dat ie niet uitdroogt, en voor het 'afmeten' van een nieuw stuk klei pak ik een schaar om een stuk klei af te knippen.
Iedereen doet het op zijn eigen manier natuurlijk. Als je een nieuw stuk klei pakt moet je deze sowieso al kneden. Je kunt idd knippen met een schaar, maar ik breek/scheur de klei er af.

- de keuze van je polijstpads is ABSOLUUT fout: de witte pad is bedoeld voor de laatste fijne polijststap met bijv. Finale echt niet voor de Veloce
Staat heel duidelijk in de handleiding dat je door middel van een testspot de juiste keuze maakt. De Monello Raffini White is een semi-harde pad voor licht polijstwerk en ja ik ben het met je eens dat dit niet de allerbeste keuze is, maar hij heeft wel een cutting factor. Jij weet net zo goed als ik dat je van licht naar zwaar gaat bij je testspot. Behaal je het gewenste resultaat niet met wit dan over naar oranje. Nog niet goed stap je over naar groen. Over padkeuze heb ik nog een stukje liggen dat ik wil afmaken en zal ik hier dan ook posten. Dat wilde ik extra niet posten bij het stuk over het polijsten omdat het dan een heel onduidelijk verhaal wordt.

-afplaktape is ook voor sealants/waxen die vaak net zulke vlekken maken als polijstmiddel. Een goed alternatief voor de 3M tape, is de groene Colad Aqua tape, is iets goedkoper en iets dunner, en werkt soms zelfs makkelijker dan de 3M tape
Nogmaals, ik ga hier niet een heel stuk schrijven over tape. Het moet enigszins duidelijk zijn en te begrijpen zijn voor iemand die het nog nooit gedaan heeft. Ik gebruik zelf liever HPX tape, maar om nou een heel verhaal te gaan schrijven over welke soorten tapes etc vind ik niet nodig.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.389
Allereerst waardering voor de moeite die je erin steekt Jordi. Mijn ervaring is dat een dergelijk complex verhaal eigenlijk eerst een keer door en andere kenner gelezen moet worden om een zo duidelijk en goed mogelijk verhaal te krijgen.

Klopt Jordi, er staat niet letterlijk dat DAP een merk is maar de volgende zin wekt wel die suggestie:
Er zijn meerdere merken/modellen op de markt, maar de DAP is toch wel een van de meest gebruikte in Nederland.

Ik hoop dat je het met me eens bent, dat het toch wel vreemd is om het grofste polijstmiddel (Veloce) te combineren met de lichtste polijstpad. Ook het feit dat je hier op het Seatforum zit, dus in principe te maken hebt met harde of redelijk harde VAG-lakken, en niet met boterzachte Japanse, Franse of Italiaanse lak, maakt dit voorbeeld nogal ongelukkig gekozen.

Dat je voor elke stap niet alle mogelijk merken en typen moet noemen ben ik volledig met je eens, maar ik denk dat het wel goed is om voor iedere stap ook 1 of 2 alternatieven te noemen (als die er zijn). Zo voorkom je dat het verhaal een zeer strikt recept is met voorgeschreven merk en product per stap.

Mijn bedoeling is om je te helpen je verhaal te verbeteren, niet om om je af te zeiken.
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Jordi, tot nu toe een mooi en helder verhaal. Het zal in de loop van de tijd nog wel veranderen cq. verbeteren.
Wat mij trouwens verteld is: Altijd kleien voor polijsten, of in ieder geval voordat je een DAP gaat gebruiken. Jij geeft aan, het is aan te raden. Wat is nu wijsheid?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.389
@NielsIbizaSC Inderdaad, i.v.m. vastzittend vuil dat tijdens polijsten/cleanen/waxen nog wel eens los wil komen, en zo de bron voor verse swirls kan zijn.
 

ArnoutE

Active member
Lid geworden
22 okt 2011
Berichten
2.548
Mooi verhaal Jordi :)
Mijn dank is groot _/-\o_
Nu tijd vinden om hier mee bezig te gaan :)
Ik ben benieuwd naar de rest van je how to!
 

NielsIbizaSC

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.032
Jordi, schrijf nog wel ergens dat je geen verantwoording neemt als het bij iemand niet goed gaat bij het polijsten. Dat het jou persoonlijke verhaal is en dat dit volgens jou een goede manier is om je auto te polijsten. Voor verdere tekst en uitleg moeten ze naar bijv. www.carclean.nl
 

FReakingSeat

Vriend van Seat Online!
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
1.599
Bedankt voor de tips en ik hoop dat het vervolg ook nog komt!
 

Fluxx

Well-known member
Lid geworden
27 jun 2013
Berichten
6.451
Jazeker! Vervolg komt eraan, maar in verband met tijdgebrek iets later dan gehoopt.
 

Snah

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.291
Ik zie dat je in Limburg woont.
Als je zin hebt om over 1/2 jaar eens een Cupra 280 te doen.........just let me know...8)
 
Bovenaan