Fluxx
Well-known member
- Lid geworden
- 27 jun 2013
- Berichten
- 6.450
Inleiding
Deze how-to is voor een ieder die graag een stapje verder wil dan alleen wassen met shampoo en de jaarlijkse waxbeurt. Ik ga je uitleggen hoe je je auto op een correcte wijze moet wassen, hoe je de auto machinaal moet polijsten en nog veel meer. Er zijn uiteraard meerdere manieren om te detailen, maar ik beschrijf de manieren waarvan ik weet dat je gegarandeerd een mooi resultaat gaat krijgen.
Je auto wassen zonder krassen
Je kent het wel, de auto staat in de volle zon en je ziet dat de hele lak onder zit met kleine krasjes. Deze waskrasjes worden swirls genoemd. Deze komen op je lak door een incorrecte waswijze van je exterieur. De grootste boosdoener is nog altijd de wasstraat, maar ook met handmatig wassen loop je de kans om swirls te krijgen op je lak.
Om de kans op swirls te minimaliseren zijn er een aantal tips:
- Gebruik nooit een spons, maar altijd een washandschoen/washmitt
- Gebruik nooit een zeem om te drogen, maar altijd een microvezeldoek
- Begin altijd bovenaan met wassen en werk naar beneden toe
- Gebruik 2 emmers, meer info hieronder
- Overweeg een snowfoam lance voor op je hogedrukreiniger. Meer info hieronder
2 Emmer methode
De 2 emmer methode is een hele simpele maar zeer effectieve manier om je auto swirlvrij te houden. Met 2 emmer methode wordt bedoeld dat je 1 emmer hebt met water en shampoo en 1 emmer met gewoon water zonder shampoo. De bedoeling is dat je je washmitt in de emmer met schoon water dompelt voordat je deze in de emmer doet met shampoo.
Zo voorkom je dat je het vuil dat je zojuist van je auto hebt gewassen in de emmer met shampoo komt, en dus weer gebruikt voor je auto. Je zult zien dat de emmer met shampoo op ?t einde nog steeds helder is.
Overweeg een snowfoam lance
Ja, ze zijn prijzig, maar hij is bijna onmisbaar voor iemand die wekelijks zijn auto wast. Zeker in de winter is het een topper. Het werkt heel simpel. Je doet snowfoam met water (aanbevolen menghoeveelheid staat op verpakking) in het reservoir en sluit de lance aan op je hogedrukreiniger. Je spuit je auto in met snowfoam en deze foam zorgt ervoor dat het vuil losweekt en over je lak glijdt zonder krassen achter te laten. Zo zorg je ervoor dat een groot deel van het vuil al verwijderd is voordat je begint met handwassen. Het beste is om de auto in te foamen voordat hij nat is gemaakt en deze 5 minuten zijn werk te laten doen en gewoon te laten afdruipen. Neem vooral de wielkasten even goed mee als je hem infoamt.
De auto drogen
Een zeem wordt nog steeds bij veel mensen gebruikt om de auto te drogen. Elke detailer zal je hetzelfde vertellen: weggooien die oude lap. Schaf gewoon een aantal goede microvezeldoeken aan en de kans op swirls verkleind aanzienlijk. Er zijn ook speciale doeken die claimen veel water op te nemen. Voorbeelden daarvan zijn Meguiars water magnet.
Maar waarom een microvezeldoek en geen zeem? Dat is precies hetzelfde verhaal van spons vs. washmitt. Een zeem kan zelf geen vuil opnemen. Dus als er bijvoorbeeld zand aan je zeem zit, krast deze over de hele lak zolang je met je zeem droogt. Een microvezeldoek heeft die eigenschap niet en beschermt tot op een zekere hoogte. Een spons kan ook geen vuil opnemen. Een speciale washmitt kan dat wel.
Heb je je doek op de grond laten vallen? Gooi ‘m dan in de was en pak een nieuwe.
En nu het echte werk: Detailen!
Nu ik enkele wastips heb gegeven gaan we een stukje verder, namelijk kleien.
Met een claybar haal je al het vuil uit je lak die je er met wassen niet uitkrijgt. Denk aan harsplekken en andere hardnekkige rotzooi. Het kleien van je auto is eigenlijk heel makkelijk, als je je maar aan een paar vuistregels houdt. De eerste en allerbelangrijkste is: Is je klei op de grond gevallen? Weggooien en niet meer gebruiken! Ook al werk je op een schone garagevloer, een claybar zal altijd vuil opnemen als hij op de grond gevallen is. Zou je de klei daarna weer gebruiken dan zit je auto onder de krassen. Daarom moet je altijd een gevallen claybar weggooien en een nieuwe pakken. Houdt daar dus rekening mee dat je altijd een stukje klei als reserve hebt liggen zodat je door kan werken als je hem toch laat vallen. Het is immers zo gebeurd.
De tweede tip is het goed natmaken ?n houden van de claybar. Kleien doe je altijd in combinatie met bijvoorbeeld een detailingspray. Er zijn kits op de markt te krijgen waarbij je alles in ??n set hebt zitten. In zo’n kit zit een claybar, detailingspray en een microvezeldoekje. De set van Mothers is een prima set tegen een mooie prijs. Het natmaken van de clay voorkomt zogeheten marring op je lak. Daarom zorg je ervoor dat je regelmatig met met de sprayer het paneel waaraan je bezig bent goed namaakt. Ook spuit ik zelf regelmatig het stukje klei in. Mocht je na een tijdje merken dat de klei vies begint te worden dan vouw je hem dicht en kneed je hem even. Daarna plat maken zoals een pannenkoek en je kunt weer verder kleien.
Als je gaat polijsten is het aan te raden om vooraf even te kleien. Het is geen tijdrovende klus maar zorgt wel voor een beter resultaat. Je haalt immers alle vuiligheid uit de lak en je zult direct na het kleien merken dat de lak al een stuk gladder is. Een duidelijke verbetering dus.
Machinaal polijsten: De voorbereidingen
Wat hebben we nodig?
- Een polijstmachine (voor beginners een Dual-action machine zoals een DAP)
- Meerdere polijstpads voor op de machine
- Polijstmiddelen. De Monello serie wordt veel gebruikt
- Microvezeldoeken
- Afplaktape
Machinaal polijsten geeft een beter resultaat dan handmatig polijsten en werkt bovendien een stuk makkelijker en sneller. Er zijn meerdere machines verkrijgbaar, maar in het algemeen worden ze opgedeeld in twee types: de dual-action en de rotary.
Dual Action:
Dual-Action is een perfecte machine voor de beginner. Een dual-action heeft namelijk een uitslag waardoor de kans op lakverbanding, hologrammen en andere lakschades zeer minimaal zijn.
Daarom zijn ze geschikt voor beginners, maar ze doen zeker niet onder voor rotary’s.
Er zijn meerdere merken/modellen op de markt, maar de DAP is toch wel een van de meest gebruikte in Nederland. Je hebt de DAP500 en de DAP900. De 900 heeft meer vermogen waardoor hij sneller werkt. Dit is handig vooral bij hardere lakken. Dus past het binnen je budget om net die paar tientjes extra uit te geven aan de DAP900, dan is dat aan te raden. De DAP500 is ook een hele mooie machine, maar minder snel dan de 900. Maar als hobbyist is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Heb je net een nieuwe DAP gekocht laat deze dan even 10 minuten onbelast draaien. Zo zorg je ervoor dat de machine goed kan indraaien en later geen onbalans geeft.
Rotary
Rotary machines hebben geen uitslag en is de kans op lakverbranding bij ondeskundig gebruik erg groot. Een rotary wordt dus echt afgeraden voor beginners.
Je kunt alleen polijsten als het weer het toelaat. Een beetje zon maakt niet uit zolang je maar de temperatuur van je plaatwerk in de gaten houdt. Wanneer die te heet wordt dan werkt het polijstmiddel te snel. Ook in de regen kun je niet polijsten. Heb je de mogelijkheid om binnen te polijsten dan is dat aan te raden.
Afplakken
Voordat we beginnen gaan we de ongespoten plastic delen afplakken met tape. De blauwe 3M tape is een tape die oa. door schadeherstelbedrijven gebruikt wordt en een prima tape om af te plakken. Je plakt in principe alles af dat van plastic/kunststof is en niet is gespoten met lak. Denk aan plastic stootstrips, ongespoten spiegelkappen, bumperdelen enzovoorts.
Polijstmiddel kan vlekken op ongespoten delen je kan beter afplakken dan achteraf schoonmaken. Het schoonmaken duurt langer en is soms niet eens meer mogelijk.
Welk polijstmiddel en pad moet ik kiezen?
De Monello polijstmiddelen zijn hele fijne polijstmiddelen om mee te beginnen. Ook prijstechnisch zijn dit toppers. Je gebruikt de Raffini Mezzo Polish of de Raffini Veloce Premium Compound op bijvoorbeeld een witte of groene pad. De Raffini Finale gebruik je op bijvoorbeeld een zwarte pad. Door middel van een testspot bepaal je de beste padkeuze die je kan gebruiken. Een schema van de kleuren van de pads kun je hier vinden -> http://i795.photobucket.com/albums/yy231/MK-us/PADceteraNieuw.jpg
Deze how-to is voor een ieder die graag een stapje verder wil dan alleen wassen met shampoo en de jaarlijkse waxbeurt. Ik ga je uitleggen hoe je je auto op een correcte wijze moet wassen, hoe je de auto machinaal moet polijsten en nog veel meer. Er zijn uiteraard meerdere manieren om te detailen, maar ik beschrijf de manieren waarvan ik weet dat je gegarandeerd een mooi resultaat gaat krijgen.
Je auto wassen zonder krassen
Je kent het wel, de auto staat in de volle zon en je ziet dat de hele lak onder zit met kleine krasjes. Deze waskrasjes worden swirls genoemd. Deze komen op je lak door een incorrecte waswijze van je exterieur. De grootste boosdoener is nog altijd de wasstraat, maar ook met handmatig wassen loop je de kans om swirls te krijgen op je lak.
Om de kans op swirls te minimaliseren zijn er een aantal tips:
- Gebruik nooit een spons, maar altijd een washandschoen/washmitt
- Gebruik nooit een zeem om te drogen, maar altijd een microvezeldoek
- Begin altijd bovenaan met wassen en werk naar beneden toe
- Gebruik 2 emmers, meer info hieronder
- Overweeg een snowfoam lance voor op je hogedrukreiniger. Meer info hieronder
2 Emmer methode
De 2 emmer methode is een hele simpele maar zeer effectieve manier om je auto swirlvrij te houden. Met 2 emmer methode wordt bedoeld dat je 1 emmer hebt met water en shampoo en 1 emmer met gewoon water zonder shampoo. De bedoeling is dat je je washmitt in de emmer met schoon water dompelt voordat je deze in de emmer doet met shampoo.
Zo voorkom je dat je het vuil dat je zojuist van je auto hebt gewassen in de emmer met shampoo komt, en dus weer gebruikt voor je auto. Je zult zien dat de emmer met shampoo op ?t einde nog steeds helder is.
Overweeg een snowfoam lance
Ja, ze zijn prijzig, maar hij is bijna onmisbaar voor iemand die wekelijks zijn auto wast. Zeker in de winter is het een topper. Het werkt heel simpel. Je doet snowfoam met water (aanbevolen menghoeveelheid staat op verpakking) in het reservoir en sluit de lance aan op je hogedrukreiniger. Je spuit je auto in met snowfoam en deze foam zorgt ervoor dat het vuil losweekt en over je lak glijdt zonder krassen achter te laten. Zo zorg je ervoor dat een groot deel van het vuil al verwijderd is voordat je begint met handwassen. Het beste is om de auto in te foamen voordat hij nat is gemaakt en deze 5 minuten zijn werk te laten doen en gewoon te laten afdruipen. Neem vooral de wielkasten even goed mee als je hem infoamt.
De auto drogen
Een zeem wordt nog steeds bij veel mensen gebruikt om de auto te drogen. Elke detailer zal je hetzelfde vertellen: weggooien die oude lap. Schaf gewoon een aantal goede microvezeldoeken aan en de kans op swirls verkleind aanzienlijk. Er zijn ook speciale doeken die claimen veel water op te nemen. Voorbeelden daarvan zijn Meguiars water magnet.
Maar waarom een microvezeldoek en geen zeem? Dat is precies hetzelfde verhaal van spons vs. washmitt. Een zeem kan zelf geen vuil opnemen. Dus als er bijvoorbeeld zand aan je zeem zit, krast deze over de hele lak zolang je met je zeem droogt. Een microvezeldoek heeft die eigenschap niet en beschermt tot op een zekere hoogte. Een spons kan ook geen vuil opnemen. Een speciale washmitt kan dat wel.
Heb je je doek op de grond laten vallen? Gooi ‘m dan in de was en pak een nieuwe.
En nu het echte werk: Detailen!
Nu ik enkele wastips heb gegeven gaan we een stukje verder, namelijk kleien.
Met een claybar haal je al het vuil uit je lak die je er met wassen niet uitkrijgt. Denk aan harsplekken en andere hardnekkige rotzooi. Het kleien van je auto is eigenlijk heel makkelijk, als je je maar aan een paar vuistregels houdt. De eerste en allerbelangrijkste is: Is je klei op de grond gevallen? Weggooien en niet meer gebruiken! Ook al werk je op een schone garagevloer, een claybar zal altijd vuil opnemen als hij op de grond gevallen is. Zou je de klei daarna weer gebruiken dan zit je auto onder de krassen. Daarom moet je altijd een gevallen claybar weggooien en een nieuwe pakken. Houdt daar dus rekening mee dat je altijd een stukje klei als reserve hebt liggen zodat je door kan werken als je hem toch laat vallen. Het is immers zo gebeurd.
De tweede tip is het goed natmaken ?n houden van de claybar. Kleien doe je altijd in combinatie met bijvoorbeeld een detailingspray. Er zijn kits op de markt te krijgen waarbij je alles in ??n set hebt zitten. In zo’n kit zit een claybar, detailingspray en een microvezeldoekje. De set van Mothers is een prima set tegen een mooie prijs. Het natmaken van de clay voorkomt zogeheten marring op je lak. Daarom zorg je ervoor dat je regelmatig met met de sprayer het paneel waaraan je bezig bent goed namaakt. Ook spuit ik zelf regelmatig het stukje klei in. Mocht je na een tijdje merken dat de klei vies begint te worden dan vouw je hem dicht en kneed je hem even. Daarna plat maken zoals een pannenkoek en je kunt weer verder kleien.
Als je gaat polijsten is het aan te raden om vooraf even te kleien. Het is geen tijdrovende klus maar zorgt wel voor een beter resultaat. Je haalt immers alle vuiligheid uit de lak en je zult direct na het kleien merken dat de lak al een stuk gladder is. Een duidelijke verbetering dus.
Machinaal polijsten: De voorbereidingen
Wat hebben we nodig?
- Een polijstmachine (voor beginners een Dual-action machine zoals een DAP)
- Meerdere polijstpads voor op de machine
- Polijstmiddelen. De Monello serie wordt veel gebruikt
- Microvezeldoeken
- Afplaktape
Machinaal polijsten geeft een beter resultaat dan handmatig polijsten en werkt bovendien een stuk makkelijker en sneller. Er zijn meerdere machines verkrijgbaar, maar in het algemeen worden ze opgedeeld in twee types: de dual-action en de rotary.
Dual Action:
Dual-Action is een perfecte machine voor de beginner. Een dual-action heeft namelijk een uitslag waardoor de kans op lakverbanding, hologrammen en andere lakschades zeer minimaal zijn.
Daarom zijn ze geschikt voor beginners, maar ze doen zeker niet onder voor rotary’s.
Er zijn meerdere merken/modellen op de markt, maar de DAP is toch wel een van de meest gebruikte in Nederland. Je hebt de DAP500 en de DAP900. De 900 heeft meer vermogen waardoor hij sneller werkt. Dit is handig vooral bij hardere lakken. Dus past het binnen je budget om net die paar tientjes extra uit te geven aan de DAP900, dan is dat aan te raden. De DAP500 is ook een hele mooie machine, maar minder snel dan de 900. Maar als hobbyist is dat natuurlijk geen enkel probleem.
Heb je net een nieuwe DAP gekocht laat deze dan even 10 minuten onbelast draaien. Zo zorg je ervoor dat de machine goed kan indraaien en later geen onbalans geeft.
Rotary
Rotary machines hebben geen uitslag en is de kans op lakverbranding bij ondeskundig gebruik erg groot. Een rotary wordt dus echt afgeraden voor beginners.
Je kunt alleen polijsten als het weer het toelaat. Een beetje zon maakt niet uit zolang je maar de temperatuur van je plaatwerk in de gaten houdt. Wanneer die te heet wordt dan werkt het polijstmiddel te snel. Ook in de regen kun je niet polijsten. Heb je de mogelijkheid om binnen te polijsten dan is dat aan te raden.
Afplakken
Voordat we beginnen gaan we de ongespoten plastic delen afplakken met tape. De blauwe 3M tape is een tape die oa. door schadeherstelbedrijven gebruikt wordt en een prima tape om af te plakken. Je plakt in principe alles af dat van plastic/kunststof is en niet is gespoten met lak. Denk aan plastic stootstrips, ongespoten spiegelkappen, bumperdelen enzovoorts.
Polijstmiddel kan vlekken op ongespoten delen je kan beter afplakken dan achteraf schoonmaken. Het schoonmaken duurt langer en is soms niet eens meer mogelijk.
Welk polijstmiddel en pad moet ik kiezen?
De Monello polijstmiddelen zijn hele fijne polijstmiddelen om mee te beginnen. Ook prijstechnisch zijn dit toppers. Je gebruikt de Raffini Mezzo Polish of de Raffini Veloce Premium Compound op bijvoorbeeld een witte of groene pad. De Raffini Finale gebruik je op bijvoorbeeld een zwarte pad. Door middel van een testspot bepaal je de beste padkeuze die je kan gebruiken. Een schema van de kleuren van de pads kun je hier vinden -> http://i795.photobucket.com/albums/yy231/MK-us/PADceteraNieuw.jpg
Laatst bewerkt: