Ervaringen stalen remleiding

turbo-lover

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
14
heeft er iemand ervaring met stalen remleidingen. Mijn lampje gaat soms branden als ik hard door de bocht. Kan het zijn dat mijn remvloeistof niet goed gemeten worden of mijn originele leidingen niet goed meer zijn. Als ik ze toch moet vervangen dan maar stalen erop.

Iemand een idee waar ik ze ken halen in de omg. van breda
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.379
Je kunt niet zomaar materiaal veranderen van remleiding!!!! In je remleidingen zit speciale hydraulische vloeistof en die kan wel eens in hele korte tijd je stalen leiding aanvreten. Hydraulische olies (zoals remvloeistof) zijn stoffen waar je buitengewoon voorzichtig mee om moet gaan: ze bevatten namelijk allerlei dopes om aan alle eisen te kunnen voldoen, en die dopes kunnen wel eens heel vervelende eigenschappen hebben als je ze met andere materialen in contact brengt als waar ze voor zijn gemaakt.

Als je remleiding op de normale plaats goed vastzitten zal er niet zo gauw iets mee gebeuren (als je een krik onder de auto plaatst onder een remleiding, of andere dingen fout gaan is het iets anders). Lekkage in reservoir, reservoirdop, lekke remcilinders en dergelijke zijn veel aannemelijker verklaringen voor verlies remvloeistof.

Verder is info over autotype, uitvoering en bouwjaar ook wel handig om in te schatten wat er aan de hand kan zijn. Bij sommige modellen kan het ook gewoon op slechte handrem, of versleten remmen duiden. Overigens zakt het remvloeistofniveau ook als je remblokken versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:

ConZito

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
21 aug 2010
Berichten
1.171
De mantel is dan ook alleen van gevlochten staal om ook de minimale uitzetting van die slang tegen te gaan. Ik heb ze er ook op gehad en je merkt het gek genoeg wel.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.379
Stalen mantel om kunststof leiding (of ander materiaal) is geen probleem: het staal komt dan niet in contact met het staal en kan dus niet chemisch reageren. Heb je die ervaring met Volvo of met een ander merk ConZito?
(ik heb van mijn broer vergelijkbare ervaringen gehoord, maar allemaal met V70's en 850's. Herinner me ook nog een verhaal dat de Volvo's van de politie een poosje problemen hadden met de remleidingen door speciale manier van werken in de garage waar de politievolvo's werden onderhouden.)
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Je probleem van het lampje geeft aan dat vloestof nivo te laag is. Dit komt wanneer je blokken en/of schijven erg versleten zijn. Remcupjes staan dan volledig uit en nivo is gezakt. Of je remcilinders achter lekken weg. In iedergeval eerst nivo checken. Als de slangen naar je remmen heel zijn en schijven en blokken nog in orde zijn moet je de achterremmen controleren.

Stalen remleidingen zijn Kunststof [bij de duurdere Teflon] remleidingen met staalomvlechting. Deze hebben bijna geen last van de uitzetting van een rubberslang met inlage en geven daardoor een beter remgevoel en snellere reactie op het pedaal. Tevens kunnen ze tegen hogere temperaturen en verouderen niet. Dit is echter geen oplossing voor jouw omschreven probleem maar een upgrade middel.
 

2xleon

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
290
Idd Redhead heeft helemaal gelijk.

Ik heb vorig jaar op m'n motorfiets ook de remleidingen laten vervangen door staalomvlochten en daar merk ik het zeer goed. Voor m'n gevoel zijn de remmen nu beter te doseren dan voorheen. Wanneer schijven echter niet meer geheel recht zijn en blokken een beetje glazig kan de boel alsnog te heet worden (helaas eigen ervaring op circuit).

Back on topic, is het ook niet zo dat wanneer blokken te dun worden het lampje kan gaan branden.?
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.379
Yep, wat zowel redhead als ik al genoemd hebben: als je remblokken/schijven/voeringen verslijten moeten de wielremcilinders meer uitslag maken voordat je begint te remmen. Die extra uitslag krijg je doordat er (meer) remolie de wielremcilinders in gaat. Gevolg is dat het niveau van de remvloeistof in het reservoir zakt, waardoor je dus net onder de kritieke grens kan komen waardoor waarschuwingslampjes gaan branden.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.379
Voor de duidelijkheid even in een apart bericht:
Onder stalen remleidingen versta ik dus een stalen leiding voor je remmen. Uit de reacties begrijp ik dat voor velen een stalen remleiding: een normale kunststof remleiding is, die met stalen mantel is omvlochten om uitzetten van de remleiding onder druk tegen te gaan. Overigens kun je in principe net zo goed de remleidingen van hetzelfde kunststof maken, maar dan met een iets dikkere wand. Enige nadeel daarvan is dat vooral bij de voorwielen (stuuruitslag) de flexibiliteit van de dikkere kunststofleiding veel minder is, waardoor je remleiding weer sneller zal scheuren. Vandaar dus de gevlochten ommanteling: dan heb je dus niet zoals bij dikkere wand dat de (buig-) spanningen in de kunsstof leidingwand omhoog schieten.
 

turbo-lover

New member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
14
zozozo vele reacties hier. Mooi om te lezen. Ik heb zelf een seat leon topsport, en zoals jullie zeggen moet ik controleren voor me blokken en me schijven goed zijn. Die zien er nog zeer goed uit en me blokken ook. Ik dacht zelf dat je het gewoon kom doen van origineel naar staal, maar dat is ook weer niet zo.
 

Redhead

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
8.942
Je kan wel wisselen naar RVS invlochten leidingen. Maar je moet je -mogelijke- lekkage eerst achterhalen. Nivo is nog te laag in reservoir?
 
Bovenaan