Napraten JD Rollerbankmeeting

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.494
Wat ik heb begrepen is dat E85 een koelend effect heeft op de motoronderdelen.
Misschien dat daardoor de vermogens langer hoog blijven.
 

DaWi

Member
Lid geworden
2 dec 2011
Berichten
930
Hoe werkt dat dan precies met dat E85?
Je verhoogt hiermee het octaan getal.
(E85 heeft octaan 104+)

Gegevens:
- Moderne motoren hebben een vrij hoge compressie (zuinig etc).
- Moderne motoren draaien allemaal met turbo's (regelmatig boven de 1 bar)
- Brandstof wordt door alle aanpassingen vanwege milieu, steeds minder klopvast. Enige wat er nog enigsinds op lijkt is BP ultimate.

Door de hoge compressie kunnen ze maar vrij weinig voorontsteking draaien (anders zouden ze gaan kloppen/pingelen), bovendien staat de ontsteking origineel vaak erg laat, hiermee is de katalysator sneller op temperatuur (beste voor de uitstoot, minder voor het verbruik).
Ga je tunen dan probeer je de ontsteking een stuk vroeger te krijgen en uiteraard de turbodruk omhoog. Hiermee zoek je aardig de pingelgrens op. Op Vpower-95 en slechte 98 benzine, regelt de ecu via zijn pingelsensoren, zo een graad of 6-7 weg op de ontsteking (ipv 8 graden voorontsteking te draaien, hou je nog maar 1-2 graden over).
Een latere ontsteking zorgt dat niet alles van het mengsel optimaal gebruikt wordt.

E85 mengen zorgt dat de "klopvastheid" van de brandstof vele malen beter wordt, hiermee kan de wagen zonder te corrigeren op zijn pingelsensoren, w?l zijn gewenste voorontsteking draaien (ook in deellast!), hiermee is hij veel effectiever en hiermee daalt het verbruik. Doordat er inderdaad minder energie in de E85 zit, zal het verbruik niet dalen, echter door de extra voorontsteking, zal het ook niet stijgen.

Dit gaat alleen op voor een getunde turbo motor, voor een standaard motor niet, immers staat daar de ontsteking erg laat en is de klopvastheid van 95 vaak al voldoende.
 

roy

Member
Lid geworden
31 aug 2010
Berichten
60
Roy had ook alleen tip en luchtfilter als ik het goed heb. Die kwam op 228pk uit. En dat was standaard chip.

Ik heb alleen een autobahn88 tip en een andere einddemper maar dat mag niet zo veel uitmaken denk ik en de 228pk zijn nog steeds erg lekker.
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Ik heb alleen een autobahn88 tip en een andere einddemper maar dat mag niet zo veel uitmaken denk ik en de 228pk zijn nog steeds erg lekker.

Dat geloof ik graag. En ander filter maakt meestal ook niet zoveel uit.
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Keurige copy paste van dawi (is een post van mij op een ander forum).
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Is er trouwens nog nieuws over de Sushi Golf?:+
 

Race Eend

Sponsor
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.619
Maar te hopen dat de eigenaar vd golf 4 niet mee leest ;) Hij gaat ook naar assen hehe.

291pk deed hij.
Brandstof Pomp is op, dus meer komt er nu zeker niet uit. Bovendien maakt de turbo een heel akelig geluid boven de 1.3 bar. Dus om het heel te houden hebben we hem maar op 291 pk en 400-en-een-beetje Nm gehouden.
 

J.B.

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
9.392
Akelige geluid zal wel de bami zijn die te hard door de schoepen gaat:p.

Misschien kan de golf zich hier aanmelden. Kunnen we zien hoe lang die het volhoudt.
 

RobinS

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.171
Hier nog wat foto's mijnerzijds :)

GroteFoto-CBP386EW.jpg


GroteFoto-6KO83JKO.jpg


GroteFoto-VV6FB7CA.jpg


GroteFoto-GTMFEGI7.jpg


GroteFoto-GSIK8SN8.jpg


GroteFoto-MESOSLZ6.jpg





http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CBP386EW.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6KO83JKO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VV6FB7CA.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GTMFEGI7.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-GSIK8SN8.jpg
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MESOSLZ6.jpg
 
Laatst bewerkt:

RobinS

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
1.171
Ik zie overigens dat ik mijn ISO waardes wat verkeerd had staan :(

Mocht iemand nog meer foto's van zijn auto willen, doe mij een PM met je emailadres, probeer ik ze daar te droppen :)

(Meeste foto's zijn hetzelfde hoor, van Jacco z'n "kontje" heb ik er al 7 ofzo :p)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan