Nieuwe Donkervoort D8 GTO

Leapp

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
22 aug 2010
Berichten
2.756
Spectaculair, al ben ik niet kapot van die achterkant. Maar dat boeit eigenlijk ook niet op een circuit.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Wat een gaaf ding.:9~:9~ Weet alleen wel uit ervaring dat ze niet goedkoop zijn in onderhoud. :>:>Ik heb er namelijk 1 van 32 jaar oud.:mrgreen::mrgreen:
 

Leapp

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
22 aug 2010
Berichten
2.756
Dat vraagt om foto's Raimon. Of nog liever, een eigen topic.
 

petraimon

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.141
Haha. Die van mij heeft alleen geen wielen en motor maar een gat in haar hand
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
Ik twijfelde al of het zoiets was. :mrgreen: Maar je weet wat Fran?ois gezegd heeft:
Dat vraagt om foto's Raimon. Of nog liever, een eigen topic.
:+
 
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
1.901
Je kunt de huidige Donkervoorts al bepaald geen slome auto’s noemen, maar de nieuwe D8 GTO katapulteert het merk naar een andere dimensie. De eerste Donkervoort van een nieuwe generatie heeft een pk-/gewichtsverhouding die beter is dan die van een Bugatti Veyron!

De Donkervoort D8 GTO is de eerste auto van het merk die profiteert van de 2.5 TFSI motor, die we al kennen uit de Audi’s TT RS en RS3. In de Donkervoort is het blok goed voor 340 pk, met een druk op de knop is dit 400 pk. Het maximumkoppel is 450 Nm. In de eerste 25 D8 GTO’s ligt overigens een speciale versie van deze vijfcilinder, die 30 kg lichter is dan de 2.5 TFSI van Audi zelf.
Prima waarden voor een sportwagen, natuurlijk, maar het wordt pas echt interessant als je weet dat de D8 GTO slechts 700 kilogram weegt. Daardoor hoeft elke pk in de D8 GTO minder kilogram te verslepen dan in –pak ‘m beet- een Bugatti Veyron het geval is. Prestatiecijfers geeft Donkervoort niet, maar reken maar op fantastische sprinttijden.
De D8 GTO is 35 centimeter langer en 15 centimeter breder dan het huidige model, de D8 GT. Met die auto deelt de nieuwe Donkervoort slechts 30 procent van z’n onderdelen. Joop Donkervoort beschouwt de D8 GTO als het eerste model van een nieuwe generatie. Vandaar dat zijn merk de chassisnummering weer terug op ‘0’ zet bij de introductie van de nieuweling.
De nieuwe Donkervoort heeft een stalen buizenframe en een carrosserie die geheel bestaat uit koolstof composiet. De deuren zijn uit ??n stuk (inclusief scharnieren) en wegen slechts 980 gram. De techniek voor de sluiting voor de aluminium motorkap is zelfs afkomstig uit de ruimtevaart.
De productie van de speciale versies van de Donkervoort D8 GTO start in 2012. De prijzen liggen tussen 100.000 en 150.000 euro, exclusief belastingen. De ‘reguliere’ GTO komt vanaf 2013 uit de fabriek in Lelystad.


m1fy2tpb03sy.jpg


m1fy2tpb1lsx.jpg


m1fy2tobp1sv.jpg


m1fy2tobqwsu.jpg


m1fy2tobmjsw.jpg


m1fy2tobw3t0.jpg


m1fy2tobvat2.jpg


m1fy2tpbe3sr.jpg


m1fy2tpbbiss.jpg


m1fy2tpbg3sq.jpg


m1fy2tpbhlsp.jpg


m1fy2tpb6wsn.jpg


m1fy2tobsjst.jpg


m1fy2tobxdt1.jpg



Bron: Autoweek
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.016
Echt eeen supergaaf apparaat. Jammer dat het geld op was toen ze de achterkant nog moesten ontwerpen.
 

Tinos

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.159
En die achterkant gaat er niet op vooruit als er nog een lelijke kentekenplaat op wordt gemonteerd. Maar inderdaad, wat een gaaf ding en zoveel mooier dan die D8 GT. Langzaam maar zeker wordt afstand genomen van het oorspronkelijke Lotus ontwerp, en dat is alleen maar beter naar mijn mening!
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.388
De techniek voor de sluiting voor de aluminium motorkap is zelfs afkomstig uit de ruimtevaart.

Ik vraag me af, wat dat mag betekenen: een speciale methode om het onderdeel te maken, speciaal materiaal of wat. Zuigermotoren zijn er in elk geval nog nooit in de ruimte geweest (tenzij de maankarretjes destijds, toch stiekem een zuigermotor hadden), dus ook geen motorkap daarvoor, laat staan een sluiting daarvoor.
 
Bovenaan