[Overige] Aftermarket Xenon

sandeman

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.011
Oke, allereerst hier nog maar eens een vraag daarover. Is zoveel onduidelijkheid mbt de regelwetgeving dat ik me het volgende afvraag;

Ik rijd een Altea XL 2007, mag ik aftermarket Xenon voeren ja / nee ?
 
Laatst bewerkt:

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Nieuwe regels voor gasontladingskoplampen (26 juni 2006)
Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet, gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Kabinet is hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen. Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.

Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto’s.

Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie.

Dus als je die twee opties op je auto hebt mag het.
 

sandeman

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.011
maar....

Dit is een artikel uit 2006, zijn die ondertussen niet gewijzigd. Zo was er tot voor kort sprake van dat het koplampglas van een bepaalde type moest zijn..

Ik citeer zo maar even wat van een gegoogled website:

Xenon wetgeving

Auto's die af fabriek met Xenon verlichting geleverd worden, dienen te zijn uitgerust met automatische niveau regeling en een wis was installatie op de koplampen. Echter voor de Xenon conversiesets voor de aftermarket geldt dit niet. De Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft te kennen gegeven dat bij de APK keuring alleen gelet wordt op het lichtbeeld. Dit lichtbeeld verandert na de Xenonconversie niet, omdat het brandpunt van de Xenonlamp in de bestaande reflector hetzelfde blijft. Hierdoor is het tevens mogelijk geworden om ook nieuwe auto's met Ultravision Xenon als accessoire uit te rusten.

apk

De Xenonexpert garandeert u dat de door Xenonexpert gemonteerde xenon verlichting en inbouw volledig volgens de Nederlandse en Europese regelgeving is.
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Ja dat klopt maar dat geld alleen van auto's van voor 31 dezember 2006 erna heb je wel automatische hoogte regeling en een sproei instalatie nodig.
 

sandeman

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.011
nog maar een andere (om het duidelijk te maken):

Koplampcodes?

Lange tijd is er gesproken of het achteraf inbouwen van xenon-verlichting nog wel mocht. Dit vanwege foutieve koplampcodes.

Sinds 01-05-2009 zou het verboden zijn om xenon-verlichting in koplampen te plaatsen welke enkel zijn goed gekeurd voor halogeen verlichting. Deze koplampen hebben dan enkel een "H" codering op het glas of behuizing van de koplampunit. Indien deze ook is goedgekeurd voor xenon staat er een "D" codering bij voor "Discharge" ( xenon ).

Deze regels liepen behoorlijk in strijd met de APK-keuringen, waar gek genoeg niet naar deze codering werdt gekeken. Bij de APK-keuring controleren ze of het lichtbeeld goed is en of de verlichting de juiste kleur heeft.

Na een aantal maanden ( 10-2009 ) kwam dan toch het verlossende antwoord wat zowel voor u, voor ons bedrijf en voor onze leveranciers gelukkig goed uitpakte. Het is namelijk niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met het voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV).

Hiermee komt de feitcode N 553 te vervallen.

Het gaat om xenonlampen die later zijn ingebouwd, waardoor de codering van de lamp niet overeenkomt met die van het armatuur.

Er kan natuurlijk nog wel tegen xenonlampen worden opgetreden in het kader van de aanpak van verblindende of foutieve verlichting.
 

roger1

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
6
Ik zou toch maar eens bij de RDW kijken in de APK-regels!! Wat anderen zeggen (degene die xenonverlichting verkopen) zegt niets! De regels die in het APK-boek staan zijn geldend!!!!!!
 

pietwillem

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
537
Helemaal mee eens ??n telefoontje en al je vragen zijn beantwoord. Al ben ik bang dat het niet in jouw voordeel zal uit pakken.
 

Joaker

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
279
Zelf heb ik de Swift van de misses (01-2009) wel voorzien van (Bi-)Xenon, maar dan in de 4300K-kleur. Bij deze kleur valt het niet zo op dat het Xenon is (geen blauwige gloed), maar je hebt wel veel licht. Zodra de auto voor APK moet, dan haal ik de Xenonlampjes er even uit (maar laat de installatie wel zitten) en zet ze na de keuring er weer in.
 

Achilles

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
74
Zelf heb ik de Swift van de misses (01-2009) wel voorzien van (Bi-)Xenon, maar dan in de 4300K-kleur. Bij deze kleur valt het niet zo op dat het Xenon is (geen blauwige gloed), maar je hebt wel veel licht. Zodra de auto voor APK moet, dan haal ik de Xenonlampjes er even uit (maar laat de installatie wel zitten) en zet ze na de keuring er weer in.

Daar omzeil je de regelgeving goed mee, maar is natuurlijk niet 100% in ordnung :) Koplampsproeiers en hoogteverstelling zijn echt nodig wil je het helemaal legaal doen.
 

Joaker

Member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
279
Daar omzeil je de regelgeving goed mee, maar is natuurlijk niet 100% in ordnung :) Koplampsproeiers en hoogteverstelling zijn echt nodig wil je het helemaal legaal doen.

Tuurlijk is het niet helemaal (of helemaal niet) 100% legaal. Maar ja, aangezien de Swift geen automatische koplamphoogteverstelling en een sproei-installatie heeft, moet je toch iets als je meer licht wilt....
 
Bovenaan