[Overige] auto laten 'x-koten'.

d3nnis

New member
Lid geworden
16 jan 2011
Berichten
22
heb een leon 1m topsport kleur grijs uit 2004
en laat hem aankomde week x-kote en zal foto?s voor en na maken
als ik het goed zeg is er de eerste week van september een seat dag bij de rooy seat dealer in bergschenhoek en daar zal hij staan voor de show misschien de moeite waard om te komen kijken :mrgreen:
 

bassochist

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
3.555
wtf is xcote, klinkt als een veel te dure wax van tell sell, met het zogenaamde teflon erin, wat dan 5 jaar zou moeten blijven zitten uhu tuuuuuuurrrrrrrlijk, met glans garantie voor 5 jaar dat dan weer wel.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
x-kote: is dat alle coating (lak) eraf halen? Dus eigenlijk gewoon zandstralen? 8)
 

d3nnis

New member
Lid geworden
16 jan 2011
Berichten
22
X-kote geeft de blanke lak weer een briljante glans en laat geen strepen achter, zodat de helderheid en diepte van de lak is gemaximaliseerd. Gelcoats en 1-laag laksystemen, zonder blanke lak, missen de diepte van een 2-laags laksysteem (basislak/blanke lak).
Wanneer deze ge-X-kote zijn hebben ze een ongelofelijk diepe wetlook. Ook geeft X-kote 1-laag laksystemen en gelcoats de UV-bescherming. het is 2 componenten blanke lak wat ze er op doen met een doek,het is echt geen wax
eerst wassen ze de autos + kleien dan helemaal poetsen en daarna weer wassen dan de auto helemaal droog maken na dat de auto droog is plakken ze de delen af die niet geraakt mogen worden ( ramen ,kunstof ,rubers enz )
nu helemaal onvetten en dan x-koten
er staat ook een filmpje op youtube dan laten ze het helemaal zien;)
 
Laatst bewerkt:

FRchippie

Erelid
Lid geworden
15 aug 2004
Berichten
2.306
Je moet dat spul dus niet verwarren met wax of sealant ofzo he. Het is gewoon een 'nieuwe' blanke lak laag. Heb je die nodig? Waarvoor? Als je lak heel erg verweerd is kan je hem net zo goed polijsten en goed in de sealant zetten. Lijkt mij een erg overbodige behandeling die je heel wat geld gaat kosten.
Omdat het een blanke laklaag is zul je het net zo moeten onderhouden als een standaard laklaag, dus je blijft toch poetsen.
 

D20VT

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.594
Its amazing Jim, the scratch has met it's match :w:w:w
 

Dibbuz

Sponsor
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
243
De voorbereiding is zo belangrijk voor die laag. Is deze niet goed dan ben je goed de sjaak want dan zitten de krassen onder de xkote laag.
Wil je een krasje weg hebben? Ook pech want dan is de xkote laag ook gelijk weg want deze is vrij dus.

Ook de xkote laag moet je onderhouden inderdaad.

Ik hou het liever bij zelf bijhouden en waxen. Vooral een schaduwgrijze Leon lak want die is peanuts om te polijsten.
 

d3nnis

New member
Lid geworden
16 jan 2011
Berichten
22
De voorbereiding is inderdaad belangrijk het is ook wel dun maar je haalt het er niet zo van af, en wat je behaald met x-kote haal je niet met poetsen en sealant wax, het verweerd niet meer het beschermd je huidige lak van vogelpoep en insecten en je krijgt meer diepte en glans in je lak heb het nu op vele autos en boten gezien maar daar kan geen poetser tegen op ik heb autos gezien die na een jaar trug kwamen en dat lijkt nog steets als nieuw of het zo van uit de spuiter komt maar we zullen zien toch ik ga er gewoon fotos er voor maken en er na en bij de rooy auto's word mijn auto als demo gebruikt om het te laten zien
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.404
Definitie 'als nieuw' is bij autodealers niet altijd hetzelfde als goed. Ik heb bij de Summer Detail Day met iemand gesproken die een fanatiek detailer is. Toen de auto na een jaar terug moest voor onderhoud, viel ie echt op tussen de nieuwe auto's waar ie bij stond geparkeerd: de nieuwe auto's hadden veel minder glans dan de goed gepoetste auto van 1 jaar oud. Dit verhaal werd bevestigd door andere mensen, die het toevallig ook hadden gezien.
 

Menaz

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
29 sep 2004
Berichten
15.039
M'n Altea is ook door een bedrijf gepoetst voor aflevering. Glimde op het oog allemaal goed, maar nader beschouwd zit de wagen vol vettige vlekken. Zelf een middagje detaillen geeft een veel mooier resultaat.
 

Valuco

New member
Lid geworden
24 apr 2011
Berichten
110
Ik ben gisteren met m'n nieuwe auto nog terug geweest naar de dealer, had een aantal strepen op de voorruit die ik er niet vanaf kreeg.
Had geprobeerd met Spray & Wipe van Poorboys en met IPA i.c.m een glasdoek van Dodo Juice, maar het ging er niet vanaf.
Als je er met de vingers overheen ging dan voelde je de strepen ook gewoon zitten.
Naar de dealer en bleek een transport wax/hars te zijn die niet goed was weggehaald, is even naar hun cleaner gebracht en toen was alles eraf.
Hoe ze het hebben gedaan weet ik niet, maar het wordt dus niet altijd even goed gedaan bij de aflevering van de auto.

Maar dat eigenlijk ter zijde want heeft niet te maken met dit topic...

Ik ben ook van mening dat je de auto gewoon het beste kunt onderhouden door goed de poetsen / detaillen met goede middelen.
 

Tom

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.045
Ik heb toen ook een offerte gekregen voor mijn zilvergrijze leon 1m, nu een jaartje geleden. Rock paint Care heet het bedrijf volgens mij. Was zo'n 425 euro incl auto van tevoren restylen om te voorkomen dat je krasjes 'inkapselt' onder de x-kote laag. Er stond daar een demo auto en tuurlijk zag het er super uit, ik heb echter geen praktijk ervaring ermee.
 

jazzy

New member
Lid geworden
7 sep 2010
Berichten
66
De voorbereiding is zo belangrijk voor die laag. Is deze niet goed dan ben je goed de sjaak want dan zitten de krassen onder de xkote laag.
Wil je een krasje weg hebben? Ook pech want dan is de xkote laag ook gelijk weg want deze is vrij dus.

Ook de xkote laag moet je onderhouden inderdaad.

Ik hou het liever bij zelf bijhouden en waxen. Vooral een schaduwgrijze Leon lak want die is peanuts om te polijsten.

+10.000

Ik had nog nooit van X-kote gehoord en kwam dit tegen op een forum:

#8
30 November 2010, 08:43

Unlimited Carstyling
Senior Member

Geregistreerd: 12 April 2009
Berichten: 244

De voornaamste redenen waarom je een X-kote behandeling boven een polijst beurt zou moeten verkiezen is:

* Polijsten haal je een laagje van de lak af.
* Polijsten moet je in 4 of meer stappen doen.
* Polijsten blijft gemiddeld een 3 wasbeurten goed, daarna neemt de glans alweer drastisch af.
* En met polijsten haal je nooit meer de diepte uit de lak die X-kote naar boven haalt.

Voordelen van X-kote:

* Er komt een blanke lak laag bij.
* Vuil hecht niet meer aan de auto.
* Met x-kote haal je een diepte naar boven die je met polijsten nooit kunt evenaren.



Ja sorry hoor, maar iemand die verkondigt dat na 3 wasbeurten je glans van je polijstbeurt weg is, kan ik echt niet serieus nemen.
Niks negatief over dit produkt, want zoals gezegd, ik heb het nog niet gezien, maar lijkt me meer een produkt voor mensen die zo weinig mogelijk aan de auto zelf willen doen.
Diepte en glans komt juist van het (op de juiste manier) polijsten, en even voor de duidelijkheid, voordat X-kote wordt opgebracht wordt dus ook gepolijst.

Volgens de Nederlandse X-kote site zijn ook alle krassen weg als het wordt aangebracht, moeten dan toch aardig wat fillers in dit produkt zitten, want met blanke lak alleen red je dit niet.
 
Laatst bewerkt:

d3nnis

New member
Lid geworden
16 jan 2011
Berichten
22
Hij staat nu bij x-kote bergschenhoek is al gepoetst en wel morgen gaan ze hem insmeren met x-kote, fotos volgen en ander is hij 3september te zien bij de seat dag in bergschenhoek gr
 

Arfman

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
11
Ben erg benieuwd, iemand die er op die dag even met een Brinkmann/3M Sun Gun op wil schijnen en foto's wil maken en plaatsen hier? Geloof er zelf namelijk niet zo in.
 

SeatDriver

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
462
Dibbuz komst vast wel even buurten is toch om de hoek voor hem :)
Ik ben der wel maar heb geen Brinkmann helaas.
 
Bovenaan