[Overige] Bandenmythes

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595

Erminio

Well-known member
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
4.325
Het is voor mij heel simpel..., als smallere banden net zoveel grip geven dan hadden ze in F1 geen breder (lees zwaardere achterbanden) :mrgreen:
Het scheelt nog in de kosten ook, omdat je minder materiaal hebt.
 

Roffel

New member
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
450
(remember, we are simply talking grip here, not the niceties of handling finesse)
Ze hebben het alleen over rechtuit rijden 8)7
In de bochten is een bredere band echt wel lonend voor het overhellen van een band..
Klinkt leuk maar is opgesteld door een vrouwelijke aap met 2 linkerhanden en een veter-strik-diploma als hoogst genoten onderwijs..
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
Ik heb vroeger al bij Natuurkunde geleerd dat het oppervlakte geen enkele rol speelt bij de wrijving.

En dat is namelijk ook zo, een bredere band heeft meer oppervlakte maar ook evenredig minder druk per cm2. Dat heft elkaar op.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.372
@mart20vt: dan ga je er vanuit dat de druk voor de bredere band ook anders is. Bij dezelfde bandenspanning blijft het contactoppervlak even groot bij de brede band, als bij de smalle band.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
De formule is: W= F X N

Waarbij W de wrijving is f de wrijvingsco?ffici?nt en N de druk !!

LET OP !! De druk wordt hier niet bedoeld de luchtdruk in de band, maar de druk op de wielen lees Massa van de auto.

De druk op de weg per cm2 wordt wel degelijk minder uiteraard met een bredere band dat is logisch!!

P=F/A (druk is kracht in Newton gedeeld door A=oppervlak)
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Ze hebben het alleen over rechtuit rijden 8)7
In de bochten is een bredere band echt wel lonend voor het overhellen van een band..
Klinkt leuk maar is opgesteld door een vrouwelijke aap met 2 linkerhanden en een veter-strik-diploma als hoogst genoten onderwijs..

Leg uit :)

Staat toch ook wel in het artikel?

As far as tyre profile is concerned, the main benefit is one of handling - the lower sidewalls give reduced sidewall deformation under lateral loading, which results in improved steering response and a more stable contact patch.
 

FReakingSeat

Vriend van Seat Online!
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
1.599
De formule is: W= F X N

Waarbij W de wrijving is f de wrijvingsco?ffici?nt en N de druk !!

LET OP !! De druk wordt hier niet bedoeld de luchtdruk in de band, maar de druk op de wielen lees Massa van de auto.

De druk op de weg per cm2 wordt wel degelijk minder uiteraard met een bredere band dat is logisch!!

P=F/A (druk is kracht in Newton gedeeld door A=oppervlak)

Grootte van contactoppervlakte, aantal vierkante cm2, wordt bepaald door bandenspanning niet de breedte van de band.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
Lagere banden en stijvere wangen geven betere handling en response. Breedte heeft geen directe relatie met grip.

Compound (lees wrijvingsco?ffici?nt) en druk op de wielen wel!!

Vleugels in de formule 1 zijn daarom belangrijk om meer "Downforce" te cre?ren voor meer druk, een directe relatie met grip, breedte niet !!!
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
Grootte van contactoppervlakte, aantal vierkante cm2, wordt bepaald door bandenspanning niet de breedte van de band.

Dat staat in het artikel inderdaad, maar nogmaals het aantal cm2 heeft primair NIETS met de wrijving te maken!!

Dat is basale natuurkunde en wordt ook uitgelegd in het zelfde artikel !!!
 

FReakingSeat

Vriend van Seat Online!
Lid geworden
17 apr 2014
Berichten
1.599
Dat staat in het artikel inderdaad, maar nogmaals het aantal cm2 heeft primair NIETS met de wrijving te maken!!

Dat is basale natuurkunde en wordt ook uitgelegd in het zelfde artikel !!!

Klopt, ik reageerde enkel op je opmerking over druk per cm2 en de breedte van de band.
 

Cordoba

Well-known member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
13.372
De formule is: W= F X N

Waarbij W de wrijving is f de wrijvingsco?ffici?nt en N de druk !!

LET OP !! De druk wordt hier niet bedoeld de luchtdruk in de band, maar de druk op de wielen lees Massa van de auto.

De druk op de weg per cm2 wordt wel degelijk minder uiteraard met een bredere band dat is logisch!!

P=F/A (druk is kracht in Newton gedeeld door A=oppervlak)


Absoluut onjuist, tenzij je opstijgt: de luchtdruk in de band is gelijk aan de druk op de weg. (er is evenwicht, je stijgt niet versneld op, en je zakt ook niet door het wegdek)
De vorm van het contactvlak is anders, staat ook uitgelegd in het linkje van Andy, dus dat nog maar eens lezen en je natuurkundeboek erbij pakken.;).

Overigens maak je eenzelfde fout als het artikel van Andy: die wrijvingskracht geldt hier voor oppervlakken die over elkaar heen schuiven, dus bijvoorbeeld remmen bij geblokkeerde wielen (dus zonder ABS), verder is het alleen een indicatie voor de kracht die maximaal over gebracht kan worden, met wat randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld dat beide lichamen niet van vorm veranderen, en de kracht aankunnen (bij remsporen heb je een duidelijk voorbeeld dat dit niet zo is: er is een laagje rubber van de band 'afgescheurd', in mechanische termen heet dat 'afschuiving'.)
 
Laatst bewerkt:

Leon Ibiza

Well-known member
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
1.000
Ik heb vroeger al bij Natuurkunde geleerd dat het oppervlakte geen enkele rol speelt bij de wrijving.

En dat is namelijk ook zo, een bredere band heeft meer oppervlakte maar ook evenredig minder druk per cm2. Dat heft elkaar op.

Daar heb je volgens mij in zekere zin wel gelijk in, ware het niet dat dat van toepassing is op vlakken die ten opzichte van elkaar verschuiven. Zolang beide vlakken ten opzichte van elkaar stil staan wordt het dacht ik een ander verhaal en gaat het contactoppervlak wel degelijk meewerken. Let wel: ik ga dan uit van een band die gewoon voldoende grip heeft, waarbij het loopvlak/contactvlak van de band dus niet verschuift (slipt) t.o.v. het wegdek. Kleine disclaimer: hoewel ik natuurkunde altijd een machtig mooi en interessant vak vond is mijn kennis in de loop der jaren weggezakt, da's het nadeel als je er niet meer dagelijks mee bezig bent.
Edit: ik had de tweede pagina gemist, ik zie nu dat Cordoba een verhaal met dezelfde strekking heeft. :)
 
Laatst bewerkt:

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Blijf me altijd verbazen over de kennis en kunde over de meest uiteenlopende onderwerpen op een forum :)
 

MarcelS

New member
Lid geworden
28 aug 2010
Berichten
831
nou volgende week rijd iedereen rond op 185x40x18 gewoon omdat het kan. :mrgreen:
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Sorry, ik hoorde je niet, ik moet mn auto weer zwaarder maken ;) Of toch een Pikes Peak edition vleugel monteren :+

Wat voor mij een eye opener was, was dat indeuken en hitte generatie en het feit dat druk/gewicht op de band een belangrijke rol speelt. Ik heb ook natuurkunde gehad (middelbare school), maar dat is alweer zo lang geleden en dit kwam niet voorbij ;)
 

Leon Ibiza

Well-known member
Lid geworden
21 feb 2012
Berichten
1.000
Da's het voordeel van een forum met een breed draagvlak (leuke onbedoelde woordspeling ook gezien het onderwerp van dit topic :+), daarmee trek je bezoekers uit 'alle lagen van de bevolking'. Als je zo'n vraag op een echt petjes/tjoeningforum stelt dan laat die natuurkundige onderbouwing waarschijnlijk wat langer op zich wachten :mrgreen:
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.595
Dat vind ik ook altijd leuk van de meetings van SO, jong en oud, wel en niet-getuned, lekker alles door elkaar heen :)
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
Absoluut onjuist, tenzij je opstijgt: de luchtdruk in de band is gelijk aan de druk op de weg. (er is evenwicht, je stijgt niet versneld op, en je zakt ook niet door het wegdek)
De vorm van het contactvlak is anders, staat ook uitgelegd in het linkje van Andy, dus dat nog maar eens lezen en je natuurkundeboek erbij pakken.;).

Overigens maak je eenzelfde fout als het artikel van Andy: die wrijvingskracht geldt hier voor oppervlakken die over elkaar heen schuiven, dus bijvoorbeeld remmen bij geblokkeerde wielen (dus zonder ABS), verder is het alleen een indicatie voor de kracht die maximaal over gebracht kan worden, met wat randvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld dat beide lichamen niet van vorm veranderen, en de kracht aankunnen (bij remsporen heb je een duidelijk voorbeeld dat dit niet zo is: er is een laagje rubber van de band 'afgescheurd', in mechanische termen heet dat 'afschuiving'.)


Ik maak geen fouten;) Die formules kloppen gewoon en behoren tot de basis wrijving tussen 2 oppervlakken.
Natuurlijk is de druk in de band gelijk aan de druk op de weg in relatie tot de massa van de auto.
Dat betekent dat indien je een band monteert met een druk van 2 bar op een auto van 1000 kg deze druk in de band nauwelijks veranderd als je de band op een 2000 kg auto monteert. Het oppervlak op de weg verandert dus (groter) het contactvlak wordt groter.

Omdat het contactvlak vierkant is op de weg ontstaan er nog meerdere krachten die tegenwerken zoals een tegengesteld moment t.o.v. het centrum van het wiel. Dit is ook de reden dat bij een lagere bandenspanning er meer wrijving ontstaat.


Even een praktisch voorbeeld: Stel je rijdt met standaard maat 225 banden op het circuit en wisselt met hetzelfde type maar dan 235 mm !!! Denk je dat je rondetijden sneller worden??


Het antwoord is NEE !!

Of wel.....8)
 
Laatst bewerkt:

frenkieshenkie

Vriend van SEAT-Online
Lid geworden
5 mrt 2013
Berichten
7.450
Dat vind ik ook altijd leuk van de meetings van SO, jong en oud, wel en niet-getuned, lekker alles door elkaar heen :)

Mee eens :mrgreen: Dat is ook de reden dat ik eigenlijk alleen actief ben op dit forum.. Tenminste nog een aardig niveau en niet van die drukke signatures etc. :q
 
Bovenaan