[Overige] High performance banden

MZLMTS

Active member
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
1.151
Ik ben op zoek naar zomer banden die maximale grip in het droog hebben maar ook redelijke grip op nat wegdek heeft. Ik zoek het meer in het segment tegen semi slicks aan die straat legaal zijn. Ik heb hier totaal geen ervaring mee en ben benieuwd of er mensen zijn die hier wel wat meer ervaring hebben of hier wel wat meer over weten. Ik zoek banden in de maat 225/40/18. Wat zijn de voor en nadelen tov "normale" banden.

Hier een paar banden als voorbeeld.

Bridgestone POTENZA ADR RE002
http://www.tirendo.nl/bridgestone-potenza-adr-re002-xl-mfs-225-40-r18-92w-624331.html

Nankang NS-2R
http://www.autobandenmarkt.nl/cgi-b...rd&Label=F-B-71-2&details=Ordern&typ=R-232478

Toyo PROXES R1R
http://www.tirendo.nl/banden/toyo/p...sion_manufacturer_series&as_pos=6&as_total=10

Hoe deze banden in de winter presteren boeit me niet omdat ik toch een 2e set winterbanden heb.
 
Laatst bewerkt:

WJs

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.302
Was een topic over die Nankangs op DF een tijdje terug. Een van de DNRT rijders schreef dit;

Afgelopen vrijdag hebben wij de Nankangs uitvoerig getest op Zandvoort en ik moet concluderen dat ik erg te spreken ben over deze band.

Toyo als benchmark
Om een goed vergelijk te maken hebben we eerst een uitgebreide run gedaan op de vertrouwde TOYO R888. Ik zette op deze band vrij snel een 2.06.1 neer met de opmerking dat de bocht zonder naam volledig nat was en er elders ook nog een aantal riviertje en vochtige plekken waren. Het blijft speculeren maar ik denk dat het een seconde scheelt. Dus een 2.05.1. Dit komt overeen met eerder gereden tijden.

Ze hebben temperatuur nodig
Met deze wetenschap zijn we overgestapt op een nieuwe set Nankang met bandenmaat 205/55/16. Wat opvalt met de Nankang is dat ze t.o.v. de TOYO echt 2 rondjes meer nodig hebben om op temperatuur te komen. Het viel me dan ook behoorlijk tegen de eerste rondjes maar er was me vertelt dat ik geduld moest hebben. En ze hadden gelijk want de tijden gingen van een 2.10 naar 2.08 naar 2.07 naar uiteindelijk een hoge 2.06 tijdens de eerste run. De band geeft in het begin wat minder vertrouwen omdat hij temperatuur nodig heeft maar echt verraderlijk zal ik het niet noemen.

Niet veel langzamer dan Toyo
Na die eerste run haalde ik dus al een hoge 2.06 zonder echt te pushen. Door de hoge wangen is de auto iets bewegelijker en kan hij op de exits wat wiebelig in de kont zijn. Hierdoor ontstond ook wat wielspin. We hebben de rebound aangepast. Dat hielp maar we kregen het niet helemaal weg. De bump van de achterdempers zou nog wat stijver kunnen maar dan cre?er je ook weer overstuur. In de tweede run heb ik het maximale eruit proberen te halen wat resulteerde in een 2.05.9. De theoretische snelste tijd was 0.1 sneller aangezien ik een beetje aan het experimenteren was met de entry van Audi S. T.o.v. de Toyo is hij dus een 1 seconde langzamer. Dat vind ik persoonlijk weinig aangezien de TOYO een veel zachtere compound heeft.

Op de lange runs weinig smeren of plotselinge grip afbouw
Tijdens de derde run hebben we getest wat het effect is van overbelasting. Ofwel zoveel mogelijk op en over de gripgrens rijden en kijken hoe de band hierop reageert. Toyo's worden dan te warm en verliezen grip. Zandvoort is ideaal om dit te testen aangezien de baan veel van de banden vergt (met name links voor). Toyo's houden het op max attack maar 5 rondjes vol en dan gaan ze smeren met als gevolg langzamere tijden. De Nankangs hielden zich de hele run keurig en er geen/weinig dropoff in de tijden. Hoe het op een uur is weten we nog niet maar ik ben optimistisch aangezien ik na een de run geen rare slijtage kon zien. Hier scoren ze beter dan Toyo.

Moeilijke om echt hard mee te gaan
Met de bandenmaat 205/55/16 staat de auto hoger dan op toyo 225/45/16 en de wangen zorgen ervoor dat er meer beweging in de auto zit. Bij snel insturen gaat de auto zich meer zetten waardoor je t.o.v. rustig insturen meer gebruik kunt maken van de mechanische grip van de achterbanden. Bij 45 - 100 graden bochten is dit een voordeel. Hetzelfde geldt voor het inremmen van bochten, je kunt meer spelen met het gewicht van de auto. Het nadeel is dat je dit voordeel alleen kunt benutten als je goede wagenbeheersing hebt. Het is dus moeilijk om het echte potentieel uit de auto te halen. Hoe dit is met een andere bandenmaat is niet bekend.

In de regen een hand vol
Aan het eind van de dag begon het flink te regen waardoor we ze ook in de regen hebben kunnen testen. Op het nat ben ik toch iets minder enthousiast over de band. Op Toyo’s rij ik op Zandvoort eenvoudig onder de 2:20. Nu was de beste tijd een 2:23, later ging het harder regenen en was het niet mogelijk om onder 2:26 te komen. En dit met het nemen van behoorlijke risico’s. Het grootste probleem zat hem in Hugenholz en Audi S waar een ander type asfalt ligt. Hierop was 0,0 grip op deze banden en ronduit gevaarlijk voor een onervaren coureur. Ook waren Scheivlak, Nissan en Bos-uit zijn een handvol. Ergens denk ik dat het puur aan banden temperatuur ligt, maar die krijg je niet in de banden in de regen en 5 graden. Ik raad ze niet aan in de regen, of iig niet met koud weer.

Conclusie
Al met al een goede band voor het geld die ik om deze reden prefereer ik ze boven de Toyo. Hij is maar een seconde langzamer maar voelt voor de normale trackday rijden als hetzelfde aan. Daarbij zijn er nog voordelen als langere levensduur en minder smeren bij lang gebruik. Ook verwacht ik dat ze het goed doen op auto’s zwaarder dan 1300Kg.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
Het type Nankang wordt niet vermeld, maar er wordt getest tegen een Toyo R888 wat eigenlijk de standaard is op het circuit.

Dit topmodel van Toyo moet echt opgewarmd worden voordat hij enige grip heeft en daarom niet geschikt voor de openbare weg. Zij vonden tijdens de test dat de Nankang nog meer warmte nodig had voor enig grip waardoor je deze band zeker niet moet hebben buiten het circuit!!

De R1R is het model onder de R888 en hoeft daarentegen niet opgewarmd te worden en beter bestand tegen nat wegdek. Wellicht nog eens vergelijken tegen een ander merk/type semi slick?? (Federal b.v.)


http://www.semislicks.nl/semislicks/r1r/

http://www.rallybanden.com/a-27111838/federal-fz201-semi-slick/aanbieding-federal-fz-201-225-45r17-semi-slick/
 

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Ik heb goede ervaringen met de conti SC5. Band heeft veel grip (ook natte omstandigheden) prijstechnisch een super band.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.590
Vind het altijd zo frappant dat high performance banden op tyrereviews, zoals de SC5 qua user reviews niet superhoog scoren, ondanks dat je vaker leest dat mensen er lovend over zijn. Daarnaast zie je ze in de testen ook superhoog scoren (1ste/2de plaats), ga ik me altijd afvragen waar dat vandaan komt. Is het dan gewoon extra scherpe kritiek omdat het een premium band is?
 

MZLMTS

Active member
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
1.151
De reviews van willekeurige mensen kan ik niet zo veel mee, de ene vind het de beste band ooit, de ander vind hef maar bagger. Wat moet je nou geloven? Je moet de meeste reviews een beetje filteren naar de waarheid. Je moet ook goed kijken welke auto de band op gebruikt is in de reviews, een Audi S8 of een clio heeft toch hele andere rijeigendchap. Je heb meer aan de grote vergelijkings tests waar alles naast elkaar getest word.
 

nd-photo.nl

Vriend van Seat-Online
Lid geworden
13 feb 2012
Berichten
37.590
Ja klopt, dat maakt het moeilijk. Uiteindelijk is er maar 1 manier en dat is kopen en zelf testen (jammer dat het alleen dure testen zijn ;) ). Bij de grote testen hoor ik geruchten hier en daar weer dat ze niet objectief zijn en waar er een duit in het zakje gedaan wordt voor betere resultaten.

Ik denk dat ik met deze band wel redelijk veilig zit, gezien de populariteit van de voorganger (zowel op dit forum als op andere sites), al biedt het uiteraard geen enkele garantie!
 

MZLMTS

Active member
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
1.151
Tussen de Conti SC5 en Goodyear eagle ass 2 zou ik voor de Goodyears gaan. Ik lees bijna in elk bericht dat de slijtage erg hoog is bij de SC5 in vergelijking met de zelfde soort band. Bijde banden zijn ongeveer zelfde kwa prestatie, al doet de SC5 het wel beter in het nat. Ik kan nog ruim 1 seizoen met mijn Pirelli P zeros, dus eerst maar eens kijken hoe deze het doen met nieuwe hoog vermogen.

Maar, liefst ga ik voor de Toyo R1R. Maar deze zijn toch aardig aan de prijs. Wel gegaranderd een top band natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

uniseat

New member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
1.406
Je kan bij 2 verschillende personen, test rijden met deze banden. :mrgreen:
 
Laatst bewerkt:

amc

Vriend van SEAT-Online!
Lid geworden
11 dec 2010
Berichten
14.556
Met de CS5 heb ik inmiddels ca 6000Km gereden en de band heeft amper geleden. Met de Pirelli heb ik de slechtste ervaringen. De banden maken een hoop herrie, cuppen erg, zijn zwaar en de grip viel tegen.
 

MZLMTS

Active member
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
1.151
Je kan bij 2 verschillende personen test rijden met deze banden. :mrgreen:

Ik ken alleen Mart met deze banden. Wie rijd hier nog meer mee dan?

Met de CS5 heb ik inmiddels ca 6000Km gereden en de band heeft amper geleden. Met de Pirelli heb ik de slechtste ervaringen. De banden maken een hoop herrie, cuppen erg, zijn zwaar en de grip viel tegen.

Vond het ook vreemd dat ze zo snel slijten, maar misschien is het ook niet zo. Info haal ik alleen maar van tyrereviews.co.uk. Een band met veel grip zijn meestal zacht van compound en slijten eenmaal sneller dan een harde "Eco" band. Het is dus maar net waar je voor kies. Ik ga voor grip :mrgreen: De Pirellis vind ik ook niet super rijden maar ik heb ze nou eenmaal.
 

mart20vt

Active member
Lid geworden
27 aug 2010
Berichten
2.774
Toen ik mijn auto kocht zaten er Pirelli P zero Rosso onder, ik heb nog nooit zo'n slechte band gehad met zo weinig grip..:?

Mijn winterbanden hadden meer grip, heel vreemd en de ervaringen zijn divers JD reed met zijn golf 5 GTI (400 pk+) met Pirelli's en had geen problemen. (wel Nero's dat kan ook nog uitmaken).
 

MZLMTS

Active member
Lid geworden
6 jul 2011
Berichten
1.151
Ik zal even kijken welke Pirelli's het precies zijn. Deze werden volgens mij nieuw onder de Cupra geleverd.
 
Bovenaan